سردار مهری در نشست خبری عنوان کرد؛

همکاری پلیس برای اعزام حجاج از 19 فرودگاه کشور/ اعلام مواد غیر قابل حمل برای حجاج

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: عملیات اعزام حجاج با همکاری پلیس از 19 فرودگاه کشور آغاز شده و تاکنون هیچ مشکل خاصی نداشته‌ایم.
کد خبر: ۳۰۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱ - 29July 2018

همکاری پلیس برای اعزام حجاج از 19 فرودگاه کشور/ اعلام مواد غیر قابل حمل برای حجاجبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار «حسن مهری» رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به عملیات اعزام حجاج و اقدامات پلیس در این زمینه اظهار داشت: عملیات اعزام 85 هزار زائر خانه خدا از 19 فرودگاه کشور آغاز شده است که تاکنون 21 هزار زائر اعزام شده‌اند و مشکل خاصی در این رابطه نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: دوره آموزش تعالی ویژه عملیات حج در 31 فرودگاه کشور برگزار شد که طی این دوره آموزشی، 299 نفر از کارکنان ناجا آموزش دیدند و کارکنان با نحوه کار با دستگاه ایکس‌ری آشنا شدند.

سردار مهری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است، گفت: جهت جلوگیری از انتقال مواد مخدر و داروهای غیر مجاز از طریق هوایی، آموزش‌های لازم به کارکنان داده شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون از سفر 18 نفر نیز ممانعت به عمل آمده است که از این تعداد 11 نفر، مرد و 7 نفر، زن بودند؛ دلیل ممانعت جاسازی تریاک در وسایل بود.

رئیس پلیس فردوگاه‌های کشور گفت: طبق اعلام کشور عربستان همراه داشتن آمپول پتیدین 50 و 100، آمپول مرفین 10 میلی‌گرم، قرص متادون 5 و 20 میلی‌گرم، شربت متادون، قرص هیدرومورفون 2 میلی‌گرم، قرص متیل فنیدات هیدروکلراید، قرص ترامادل، قرص متادول 50 و 100 میلی گرم، آمپول ترامادل 50 میلی‌گرم، شربت اکسپکتورانت کدائین و قرص استامینوفن کدائین توسط حجاج ممنوع است که پلیس از حمل آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: حمل مایعات اسیدی مانند آبلیمو و آبغوره، ترشیجات، کارد، چاقو، انواع وسایل برنده و انواع قوطی‌های حاوی مواد اشتغال‌زا نیز برابر قوانین بین الملل ممنوع است.

سردار مهری در خصوص داروهای گیاهی عنوان کرد: برخی داروهای گیاهی مانند شیرین بیان از نظر ظاهری شباهت زیادی با مواد مخدر دارند که این نوع دارو برای پلیس عربستان ناشناخته است و تا حد امکان از حمل آن خودداری می‌شود.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه توصیه می‌شود زائران هیچ‌گونه دارو با خود به سفر معنوی حج نبرند، گفت: 50 تن دارو توسط سازمان حج و زیارت به عربستان انتقال داده شده و نیازی نیست زائران دارو با خود داشته باشند؛ البته اگر زائری داروی خاصی استفاده می‌کند، نسخه پزشک را به همراه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: برای زائرانی که قرص متادون و شربت متادون به همراه داشته باشند پرونده تشکیل خواهد شد اما به حج اعزام می‌شوند؛ ولی اگر کسی مواد مخدر به همراه داشته باشد، ضمن تشکیل پرونده از سفر او ممانعت به عمل خواهد آمد؛ البته دستگیری‌های امسال به دلیل اطلاع‌رسانی، کمتر از سال قبل بوده است.

سردار مهری با بیان اینکه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با 27 پرواز بیشترین حجم اعزام را خواهد داشت، تصریح کرد: آخرین مرحله اعزام حجاج ایرانی از فرودگاه‌های بیرجند، امام خمینی (ره) و گرگان انجام خواهد گرفت.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه بازرسی‌ها در فرودگاه‌ها با تمام توان انجام می‌شود، اظهار داشت: 300 نفر از ماموران زن و مرد نیروی انتظامی کار بازرسی در فرودگاه‌های اعزام حجاج را انجام می‌دهند و خوشبختانه در فرودگاه‌های مقصد در کشور عربستان نیز مورد خاصی در خصوص حجاج اعزامی از ایران نداشتیم.

سردار مهری در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس در خصوص نحوه جاسازی موادمخدر و آغشته کردن تنقلات به مواد مخدر، گفت: متاسفانه افراد اعزامی آمپول متادون را به پسته و انجیر تزریق و به نوعی در این آجیل‌ها بسته‌بندی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه زائران از پذیرش امانت از افراد ناشناس خودداری کنند، گفت: زائران ارز و اشیا قیمتی خود را در کیف دستی قرار دهند.

سردار مهری با بیان اینکه سقف ارز همراه زائرین 5 هزار دلار است، گفت: خوشبختانه تاکنون قاچاق ارز و طلا نداشتیم.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار دفاع پرس مبنی بر اینکه برنامه‌های پلیس فرودگاه‌های کشور برای بازگشت زائران چیست، عنوان کرد: این پلیس از آمادگی صد درصدی برای بازگشت حجاج برخوردار است و در این رابطه برای اینکه امنیت پایدار برقرار و از سرقت‌های احتمالی جلوگیری شود از پلیس‌های لباس شخصی استفاده خواهد شد.

سردار مهری در پایان به خانواده‌های حجاج توصیه کرد: خانواده‌ها مراسم استقبال از حجاج را در فرودگاه‌ها برگزار نکنند و بهتر است آن را در مساجد و منازل برگزار کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار