دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«ماوریک» نیش زهرآگین نیروی هوایی ارتش

انواع موشک هوا به سطح «ماوریک» با طول 2.5 متر، قطر 30 سانتی‌متر و بیش از 200 کیلوگرم وزن قادرند اهداف خود را به صورت لیزری، تلویزیونی و حرارتی مورد اصابت قرار دهند.
کد خبر: ۳۰۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴ - 29July 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، «ماوریک» یکی از مهمترین موشک‌های هوا به سطح نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که توسط صنعت دفاعی و سازمان جهاد خودکفایی این نیرو بهینه‌سازی شده و ارتقا یافته است. این موشک تاکنون در بسیاری از رزمایش‌ها مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته است.

«ماوریک» موشکی تاکتیکی و دقیق با کلاس جرمی 225 کیلوگرم است که توسط شرکت هواپیمایی «huge» براساس قرارداد نیروی هوایی آمریکا به منظور حمله موثر به تانک‌ها، تجهیزات زمینی و زرهی، سنگرهای بتنی، محل استقرار تیربارها، مراکز ارتباط فرماندهی‌ مستحکم و شیلترهای هواپیما ساخته شده و این موشک به وسیله جنگنده‌های اف 4، آر 7، اف 111، اف 16 و اف 5 قابل پرتاب است.

طول این موشک 2.5 متر، قطر آن 30 سانتی‌متر و پهنای بال آن 71 سانتی‌متر است. وزن این موشک نیز بیش از 200 کیلوگرم است و به صورت لیزری، تلویزیونی و حرارتی قابل استفاده است.

آشنایی با موشک ماوریک، نیش زهرآگین نیروی هوایی ایرانلحظه شلیک موشک ماوریک از فانتوم

سامانه هدایت این موشک براساس سیستم تلویزیونی که در بخش انتهایی موشک واقع شده است، انجام می‌گیرد. در این روش خلبان هواپیما از طریق صفحه نمایش‌دهنده یا مانیتور تلویزیونی تصاویر را که از طریق بخش کاوشی موشک ارسال می‌شود را می‌بیند و فرمان را به سمت هدف و دریافت تصویر می‌چرخاند.

پس از آن کاوشگر تلویزیونی را نسبت به آن قفل و سپس موشک را شلیک می‌کند. پس از عمل شلیک، هواپیما بلافاصله موقعیت را ترک و موشک دیگری را در حالی که موشک اولیه به صورت خودکار به طرف هدف در حرکت است، برای عملیات بعد انتخاب می‌کند.

آشنایی با موشک ماوریک، نیش زهرآگین نیروی هوایی ایران

بخش تلویزیونی فرامین لازم را برای انتخاب مسیر و اصابت در اختیار موشک قرار می‌دهد. مدل b این موشک هم دارای سیستم اپتیک بهسازی شده با میدان دید 2.5 برابر است. این مدل از دقت و برد بیشتر برای تشخیص اهداف کوچکتر برخوردار است.

از این مدل موشک تاکنون بیش از 5 هزار فروند تولید شده و بیش از نیمی از آن در عرصه‌های عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته است که به لحاظ میزان دقت عملکرد حدود 80 درصد به لحاظ عملیاتی موفق عمل کرده و اهداف خود را مورد اصابت قرار داده است.

این مدل موشک تاکنون در اختیار کشورهای مختلف از جمله ایران، مصر، آلمان، یونان، اردن، مراکش، پاکستان، پرتغال، عربستان، سنگاپور، کره جنوبی، سوئد، سوئیس، تایلند و ترکیه قرار گرفته است.

هوانیروز ارتش در سال‌های دفاع مقدس به جهت استفاده بهینه از این موشک برای مقابله با تجهیزات زرهی و ادوات توپخانه‌ای دشمن در اقدامی مبتکرانه این موشک را بر روی بالگردهای تهاجمی خود نصب کرده و بدین ترتیب کارنامه خوبی را در شکار تانک‌های بعثی از خود بر جای گذاشت.

انتهای پیام/ 221 

نظر شما
پربیننده ها