دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

توان بالگردی هوانیروز در مواجهه با حوادث غیرمترقبه

هوانیروز ارتش در روز نخست امدادرسانی به زلزله‌زدگان سرپل ذهاب توانست با بگارگیری بالگردهای ترابری، پشتیبانی و شناسایی خود در هر 5 دقیقه یک بالگرد به منطقه اعزام و مجروحان و حادثه‌دیدگان را جابجا کند و در حدود یک هفته بیش از 500 سورتی پرواز انجام دهد.
کد خبر: ۳۰۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ - 30July 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، بالگرد و تجهیزات آن نه تنها در شرایط نظامی و امنیتی کاربرد دارد، بلکه در شرایط بحرانی چون سیل، زلزله، آتش‌سوزی و... هم می‌تواند در کاهش آسیب‌ها و تلفات نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

از این رو بکارگیری بالگردهای پشتیبانی و ترابری همواره مورد توجه بوده و اینگونه بالگردها می‌توانند در شرایط بحرانی و حوادث غیرمترقبه همچون فرشته نجاتی بر حادثه‌دیدگان فرود آیند. چنانچه شاهد بودیم در زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه، یگان بالگردی هوانیروز در طول ده روز توانست با بکارگیری بالگردهای ترابری، پشتیبانی و شناسایی خود در هر 5 دقیقه یک بالگرد را به منطقه اعزام و مجروحان و حادثه‌دیدگان را جابه‌جا کند و در حدود یک هفته بیش از 500 سورتی پرواز انجام دهد.

امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش در همایش یک روزه تجارب به دست آمده از زلزله کرمانشاه در جمع دانشجویان دوره بیست و هشتم فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) اظهار داشت: یگان‌های نظامی در برابر حوادث غیرمترقبه باید آمادگی ذهنی و جسارت ورود به صحنه را داشته باشند. حادثه دلخراش زلزله کرمانشاه تجربه بزرگی در بحث کمک و امدادرسانی برای ما به همراه داشت.

توان بالگردی هوانیروز در مواجه با حوادث غیر مترقبهبالگرد 205 در پایگاه اصفهان 

وی افزود: ما از زلزله کرمانشاه تجربه‌هایی مانند ارتباط با مسئولین شهری، ارتباط با رسانه‌های جمعی، تشکیل یگان پیشرو، تامین امنیت، نحوه تخلیه مجروحین و تقسیم اقلام را کسب کردیم که این تجارب در آینده موجب می‌شود کار امداد و نجات سریع‌تر انجام شود.

براساس این گزارش 2 نوع بالگرد پشتیبانی و ترابری 214 و 205 ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات امدادرسانی به مجروحان حادثه زلزله کرمانشاه نقش ویژه‌ای داشتند؛ به همین دلیل بخش‌هایی از توانمندی‌ها و مختصات این بالگردها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بالگرد بل 214 در دو حوزه تاکتیکی و لجستیکی به اجرای ماموریت می‌پردازد و از دوران دفاع مقدس و شرایط بحرانی پشتیبانی رزمی نیروهای مسلح و بحث امدادرسانی به مناطق محروم و حادثه‌دیده را در کارنامه خود دارد. این بالگرد در بخش تاکتیکی، عملیات‌های هجومی، فرماندهی و کنترل، تجسس و نجات، تنظیم تیر توپخانه و پیاده کردن چترباز کاربرد دارد.

214 در حوزه لجستیکی کارکردهای متفاوتی متناسب با نوع عملیات و میزان قدرت و ظرفیت دارد که مهمترین آن حمل و نقل نفرات با تجهیزات، تجدید تدارکات و تخلیه مجروحان است.

موتور بالگرد پشتیبانی رزمی 214 توسط شرکت لایکامیتگ طراحی شده و قدرت آن معادل 2 هزار و 930 اسب بخار است. این بالگرد در شرایط استاندارد گنجایش 16 نفر با احتساب خدمه را دارد و حداکثر وزن قابل پرواز آن 15 هزار پوند است.

نمونه اصلی این بالگرد قابلیت تهاجمی ندارد، اما هوانیروز ارتش طی سال‌های گذشته بر روی این بالگردها توپ 20 میلیمتری، تک تیرانداز 14.5 میلیمتری و لانچر پرتاب راکت را به صورت آزمایشی نصب کرده است.

خلبان و کادر پروازی بالگرد 214 می‌تواند با استفاده از ماسک اکسیژن تا 20 هزار پا اوج بگیرد. همچنین سرعت این بالگرد در سطح دریا 140 نات برابر با 252 کیلومتر بر ساعت است. حداکثر بار خارجی قابل حمل در شرایط استاندارد برای این بالگرد نیز 6 هزار پوند عنوان شده است.

توان بالگردی هوانیروز در مواجه با حوادث غیر مترقبهبالگرد 214 در حال خدمت‌رسانی در مناطق زلزله‌زده غرب

بالگرد ترابری نیمه سنگین 205 یکی دیگر از بالگردهای عملیاتی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در حوزه تاکتیکی و لجستیکی به اجرای ماموریت می‌پردازد. این بالگرد که به لحاظ ماموریتی شباهت زیادی به بالگردهای پشتیبانی - ترابری 214 و شنوک دارد، قادر است ماموریت‌های تاکتیکی چون عملیات هجومی، فرماندهی و کنترل، تجسس و نجات، تغییر موضع توپخانه و پیاده کرده چترباز در مواضع اضطراری را متناسب با سناریوهای عملیاتی به اجرا درآورد.

بالگرد 205 با احتساب خدمه گنجایش 13 نفر را دارد و تعداد 6 برانکارد در آن قابل نصب است. همچنین این بالگرد در حوزه لجستیکی نیز قادر به اجرای ماموریت‌هایی چون حمل و نقل نفرات با تجهیزات، تجدید تدارکات و تخلیه مجروحان است.

سقف پروازی این بالگرد همچون بالگرد 214 تا 20 هزار پا با استفاده از ماسک اکسیژن می‌باشد و حداکثر سرعت آن در سطح معادل 216 کیلومتر بر ساعت است.

این بالگرد به طور معمول می‌تواند تا یک ساعت پرواز عملیاتی داشته باشد و حداکثر وزن قابل پرواز آن در شرایط استاندارد 9 هزار و 500 پوند است.

توان بالگردی هوانیروز در مواجه با حوادث غیر مترقبهبالگرد جت رنجر

بالگرد 206 دیگر بالگرد مورد استفاده قرار گرفته در عملیات امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده غرب می‌باشد که به جهت مانورپذیری و قابلیت‌های شناسایی منحصربفرد در این منطقه به کار گرفته شد.

نام دیگر این بالگرد جت‌رنجر است که با بهره‌گیری از یک موتور با توان 400 اسب بخار می‌تواند با 3 هزار و 200 پوند وزن در آسمان پرواز کند.

این بالگرد که در سال 47 وارد ناوگان هوانیروز کشور شده توسط شرکت آلیستون طراحی و ساخته شده است. حداکثر سرعت آن بر سطح دریا 130 مایل معادل 234 کیلومتر بر ساعت است. همچنین سقف پروازی جت رنجر در صورت استفاده از کپسول اکسیژن 20 هزار پا است.

برخلاف گنجایش و ظرفیت‌پذیری محدود این بالگرد از مداومت عملیاتی خوبی برخوردار است و می‌تواند تا سه ساعت مداومت پروازی داشته باشد. سبک بودن و چالاکی این بالگرد باعث شده تا از قابلیت مانور هوایی برخوردار باشد و کمتر در تیررس دشمن قرار گیرد.

این بالگرد به طور کلی 2 ماموریت تاکتیکی و لجستیکی را انجام می‌دهد که بخش‌های تاکتیکی - شناسایی، فرماندهی - کنترل و پست دیده‌بانی را شامل می‌شود. هدایت گردان زرهی و نیروهای پیاده در حوزه رزم زمینی نیز از دیگر کارکردهای این بالگرد است.

همچنین این بالگرد در حوزه‌های مختلف از جمله فیلم‌برداری و عکس‌برداری از مناطق عملیاتی، تنظیم تیر توپخانه، کنترل و فرماندهی، ترابری سبک، پخش اوراق، شناسایی و جنگ الکترونیک کاربرد عملیاتی دارد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها