آیت الله خاتمی در خطبه نخست نمازجمعه تهران:

قانونمداری اصل مهم سبک زندگی دینی است/ مسئولان در خط مقدم قانون‌مداری باشند

امام جمعه موقت تهران گفت: باید فضای قانونمداری به وجود بیاید. وقتی فضای قانونمداری شکل گیرد، جاده عمل به قانون نیز آسان می‌شود و از مصادیق بارز اثم، قانون شکنی است.
کد خبر: ۳۰۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷ - 03October 2014

قانونمداری اصل مهم سبک زندگی دینی است/ مسئولان در خط مقدم قانون‌مداری باشند

به گزارش خبرنگار گروه اخبار داخلی دفاع پرس، آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز جمعه امروز با دعوت نمازگران به تقوای الهی گفت: از جمله صفات ذات ربوبی شاکر بودن است و با اینکه خداوند نیازی ندارد، از اطاعت بندگان تشکر میکند.

وی ادامه داد: از امام رضا(ع) حدیث است، کسی که از بندگان خدمتگزار تشکر نکند، شاکر خدا نیست.

آیت الله خاتمی با اشاره به سبک زندگی دینی خاطرنشان کرد: از اصول سبک زندگی دینی، قانونمداری در عرصه اجتماع است و در جامعه دینی قانونمداری باید به عنوان یک اصل و ارزش تلقی شود و همینطور قانونشکنی به عنوان یک ضد ارزش شناخته شود.

وی با طرح این سوال که کدام قانون مدنظر دین است، تصریح کرد: قانون خدا بهترین قانون است و قانونگذاری و تشریح حق خداوند است. هر قانونی غیر قانون خدا، قانون جاهلی است و مشروعیت همه قوانین به خدا برمیگردد.

خطیب این هفته نمازجمعه تهران ادامه داد: از پیغمبر(ص) باید اطاعت کنیم چراکه پیغمبر فرستاده شده از جانب خدا است؛ از امیرالمومنین(ع) باید اطاعت کنیم. چون پیامبر به دستور خدا فرمود، من کنت مولا فهذا علی مولا. و نیز از امامان(ع) باید اطاعت کرد. چرا که خداوند در قرآن فرموده است، و اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم. باید از ولی فقیه اطاعت کرد چون منصوب از جانب امام زمان(ع) میباشد. و در نهایت باید از قوانین جامعه تبیعت کرد چون از پشتوانه و تایید ولی فقیه برخوردار است.

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه برای ترویج قانونمداری باید خودمان مجری قانون باشیم، گفت: برای ترویج فرهنگ قانونمداری باید مسئولان خود را در خط مقدم اجرای قانون بدانند و خود و بستگانشان را مجزای از قانون ندانند.

وی با ذکر حدیثی از امام علی(ع) افزود: امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه میفرماید: به خدا قسم شما را به چیزی دستور نمیدهم. مگراینکه ابتدا خودم به آن عمل کنم. و گناهی را به شما نمیگویم که انجام ندهید مگر اینکه اول خود آن را انجام ندهم.

آیت الله خاتمی بیان کرد: باید فضای قانونمداری به وجود بیاید. وقتی فضای قانونمداری شکل گیرد، جاده عمل به قانون نیز آسان میشود. و از مصادیق بارز اثم، قانون شکنی است.

خطیب نمازجمعه تهران اظهار داشت: در عرصهی پارتی بازی و سفارش اولین کسانی که باید افراد را از این کار نهی کنند، خود همکاران و نزدیکان آنها هستند و اگر این فضا به وجود بیاید قانونمداری شکل میگیرد.

وی با بیان اینکه قرآن عرصه را به قانونشکنان تنگ میکند، ادامه داد: همانطور که پیامبر سایر افراد را از صحبت کردن و معاشرت با سه نفر که در جنگ تبوک شرکت نکرده بودند، منع کرد، نباید قانونشکنان فضای باز در پیش روی خود ببینند. چرا که این موضوع باعث میشود که آنان در قانونشکنی جرحیتر شوند.

وی در پایان با ذکر اینکه این ایام مصادف با شهادت اولین سرباز نهضت حسینی(ع) مسلم به عقیل است، به داستان مظلومیت شهدای کربلا و حضرت مسلم اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار