یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

مسوولیتی بسیار مهم و حساس

خداوند در قرآن به «قلم» سوگند خورده است؛ پس حفظ حرمت قلم، استفاده بجا از آن و رعایت اخلاق در حرفه خبرنگاری راهگشای جامعه خواهد بود.
کد خبر: ۳۰۳۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰ - 08August 2018

مسوولیتی بسیار مهم و حساسگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- شهاب شعبانی نیا؛ «مسوولیتی بسیار مهم، حساس و تعیین‌کننده»؛ این‌‌ها عباراتی است که رهبر انقلاب درباره حرفه خبرنگاری بیان کرده‌اند. این حرفه جزء مشاغلی است که بدونِ درک شرایط مرتبط با کار خبر و در نظر گرفتن حساسیت‌های موجود، می‌تواند اثراتی منفی بر جامعه بگذارد؛ همچنان‌که طی سال‌های گذشته شاهد این بوده‌ایم که رعایت نکردنِ این موضوع و درج بعضی از مطالب و تصاویر در برخی نشریات کشور، به اعتراضات خیابانی و آشوب منجر شد.

«خبرنگاری» از آن جهت حساس است که مستقیماً با درک و احساسات افراد جامعه سر و کار دارد. خداوند در قرآن به «قلم» سوگند خورده است؛ پس حفظ حرمت قلم، استفاده بجا از آن و رعایت اخلاق در این حرفه راهگشای جامعه خواهد بود و خلاف این امر نیز به بحران و هرج و مرج می‌انجامد.

خبرنگاران متعهد، آزاده، آگاه و کاربلد ضمن ارائه تصویری حقیقی و شفاف از آنچه در جامعه می‌گذرد، در پی کمک به اعتلای کشور خود و امیدآفرینی برای اقشار مختلف جامعه هستند.

اما در سوی دیگر، خبرنگارانی هستند که با زیر پا گذاشتنِ اخلاق، افراد جامعه را فدای امیال خود و صاحبان زر و زور می‌کنند. ارائه مطالبی عاری از حقیقت درباره شرایط موجود، نشان دادن تصویری گنگ و مبهم از آینده و القای ناامیدی و یأس به جامعه ازجمله اقداماتی است که این دسته از خبرنگاران به انجام آن مبادرت می‌کنند.

متاسفانه مصادیق بی اخلاقی در عرصه خبر، طی سال‌های اخیر در کشورمان به وفور یافت می‌شود؛ ترساندن مردم از «سایه جنگ»، ارائه اطلاعات کذب درباره توافق هسته‌ای و نتایج حاصل از آن، القای تفکر «نگاه به بیرون» به جای تقویت توان و استعدادهای داخلی و همراهی و همنوایی با رسانه‌های معاند در القای حس ناامیدی به ایرانیان ازجمله‌ی این مصادیق است. عامل «تعیین‌کنندگی» که رهبر انقلاب از آن در مبحث خبرنگاری یاد کرده‌اند، در همین‌جا نمود پیدا می‌کند؛ جایی که بی اخلاقی‌ها در عرصه رسانه‌های خبری وضعیت کنونی را برای کشور رقم زده است.

تیترهای درشت برخی روزنامه‌ها در زمینه عبور از رکود و بی اثر شدنِ تحریم‌ها که عامل آن را در نزدیکی و اعتماد به آمریکا می‌دانستند، هنوز در خاطر بسیاری از افراد جامعه هست. الفاظی که شاید در ظاهر امیدآفرین بودند، اما واقعیت را در پس خود پنهان می‌کردند؛ واقعیتی که با توجه به شرایط کنونی کشور، امروز بر همگان آشکار شده است.

آنچه که در این نوشتار به اجمال بیان شد، مؤید این است که خبرنگاری «مسوولیتی بسیار مهم، حساس و تعیین‌کننده» است و جامعه برای پیشرفت نیازمند خبرنگارانی است که در هر شرایطی، حرمت قلم را حفظ می‌کنند و صداقت را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار