دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

افزایش 15 درصدی قیمت کتاب و اُفت بازار فروش کتاب دفاع مقدس

قیمت کتاب‌های منتشر شده طی چند هفته گذشته با 15 درصد افزایش همراه بود که بازار فروش کتاب دفاع مقدس را نیز تحت تاثیر قرار داد تا با اُفت فروش این عرصه روبرو باشیم.
کد خبر: ۳۰۳۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ - 08August 2018

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس: التهابات چند هفته اخیر بازار سکه و ارز تاثیرات مستقیمی بر نرخ تبادل کالاهای اساسی در کشور داشت. هرچند بسیاری از ملزومات زندگی در بازار به وفور یافت می‌شد، اما افراد سودجو با احتکار برخی از این کالاها تلاش کردند از وضعیت نابسامان بازار به سودهای کلان دست پیدا کنند. همین امر موجب شد تا بسیاری از کالاها در بازار تهران نایاب و یا به چند برابر قیمت واقعی خود، عرضه شود.

در دسته کالاهای فرهنگی متاثر از التهابات بازار ارز و سکه می‌توان به صنعت چاپ و نشر کشور اشاره کرد؛ صنعتی که به دلیل متکی بودن به ملزومات وارداتی به طور طبیعی می‌تواند در این اتفاقات آسیب پذیر باشد و قیمت‌های آن مورد دستخوش قرار گیرد.

افزایش 15 درصدی قیمت کتاب و اُفت بازار فروش کتاب دفاع مقدس

نایاب شدن و عرضه چندبرابر کاغذ برای چاپ کتاب یکی از اتفاقات رخ داده چند هفته گذشته عرصه صنعت چاپ و نشر کشور بود. این اتفاق به قدری جدی بود که تقریباً در بازار کاغذ طی چند هفته گذشته خرید و فروشی انجام نشد و به همین دلیل نیز چاپ بسیاری از کتاب‌ها به تاخیر افتاد.

بغرنجی اوضاع بازار کاغذ تا جایی پیش رفت که سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به پاسخگویی وا داشت و وی در توضیح اوضاع گفت: «در گارگروه تنظیم بازار کاغذ، عوامل قیمت جهانی کاغذ و افزایش ارز تاثیر داشته و تلاش می‌کنیم کاغذ با قیمت پایه در اختیار مطبوعات و حوزه نشر قرار گیرد. موجودی ما در تامین کاغذ تنها دو ماه آینده است و باید بانک مرکزی برای تامین کاغذ سفارش با نرخ ارز دولتی تضمینی را داشته باشد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه‌ترین توئیت خود از سرعت گرفتن ثبت سفارش کاغذ خبر و اظهار داشت: «ثبت سفارش کاغذ با حمایت بانک مرکزی سرعت یافت، سازمان حمایت جدیت مضاعف در شناسایی محتکران و گران فروشان پیش گرفته است. قوه قضاییه برخورد قاطع با آنان را متعهد شده امیدواریم التهابات این حوزه به سرعت مرتفع شود».

اخبار جدید وزیر ارشاد در حالی اعلام شده است که پیش از این کارگروه تعیین قیمت کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای مصوبه خود ناموفق عمل کرده بود‌، قیمت تعیین شده برای هر بند کاغذ تحریر در این کارگروه 125 هزار تومان و هر کیلو 5100 بوده است،‌ درحالیکه طی دو هفته گذشته پس از این مصوبه قیمت کاغذ در بازار کیلویی 6400 تومان بفروش رفته است.

متوقف شدن چاپ آثار دفاع مقدس
سعید عاکف مدیر انتشارات ملک اعظم و نویسنده پُرفروش‌‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ما از عدم توان تامین فاصله قیمت کاغذ برای چاپ آثار خود خبر داد و گفت: طی چند هفته گذشته قیمت کاغذ سه برابر افزایش داشته است و توان تامین مالی برای چاپ آثارمان را نداریم. این در حالی است که مخاطبین متقاضی چندین کتاب ما هستند.

افزایش 15 درصدی قیمت کتاب و اُفت بازار فروش کتاب دفاع مقدس

وی گفت: قطعاً افزایش سه برابری قیمت کاغذ در افزایش قیمت کتاب بی تاثیر نخواهد بود. در شرایطی که فضای فرهنگی و ارزشی کشور رو به افول و نابودی است این اتفاقات موجب تنگنای بیشتر این حوزه خواهد شد.

اُفت فروش کتاب‌های دفاع مقدس 
کمبود و گرانی چشم‌گیر کاغذ در بازار طی هفته‌های گذشته موجب افزایش 15 درصدی قیمت کتاب‌های منتشر شده بوده است و در نهایت این امر موجب شد تا با کاهش فروش کتاب در پی التهابات بازار سکه و ارز باشیم. این کاهش فروش در عرصه ادبیات دفاع مقدس نیز محسوس بوده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار