«علی نصیریان» در مراسم تشییع «عزت‌الله انتظامی»:

آقای انتظامی! انتظار تشییع شما را نداشتیم/ او هنرمند ملی ایران بود

بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با بیان اینکه انتظامی هنرمند ملی ایران بود، گفت: آقای انتظامی! انتظار تشییع جنازه شما را نداشتم بلکه انتظار داشتم دوباره با شما هم‌بازی شوم و یکی دیگر از کارهایمان را اجرا کنیم.
کد خبر: ۳۰۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ - 19August 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم تشییع پیکر استاد «عزت‌الله انتظامی» آقای بازیگر سینمای ایران ساعتی پیش با حضور هنرمندان و مسوولین فرهنگی و هنری کشور در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «علی نصیریان» هنرمند پیشکسوت کشورمان طی سخنانی اظهار‌ داشت: انتظامی هنرمند ملی ایران بود، او از روح خود در نقش‌هایش می‌دمید تا تصویر پیدا کنند و اینگونه در دل مردم نشست و جاودانه شد.

وی خطاب به پیکر این هنرمند سینمای ایران گفت: آقای انتظامی، انتظار تشییع جنازه شما را نداشتم، بلکه انتظار داشتم دوباره با شما هم‌بازی شوم و یکی دیگر از کارهایمان را اجرا کنیم.

آقای انتظامی! اننظار تشییع شما را نداشتیم/ او هنرمند ملی ایران بود

این هنرمند پیشکسوت اظهار‌داشت: سال‌ها پیش که با آقای انتظامی همسایه بودیم، یک شب به من گفت «دلم می‌خواهد وقتی که فوت کردم تو برای من ترانه بخوانی.» نصیریان ضمن زمزمه‌ی آوازی افزود: من امروز به عهد خود وفا کردم.

نصیریان ادامه داد: اواخر دهه سی در گروه هنرهای نمایشی جمع شده بودیم که یک جوان شوخ ‌طبع به نام عزت‌الله انتظامی با ما همکار شد. بعد‌از مدتی با من هم‌گروه شد. نمایش‌های هفتگی را در تلویزیون اجرا می‌کردیم که او ستاره درخشان آن برنامه‌ها بود، بخصوص در نمایشنامه‌های ایرانی درخشش استعداد عجیبی نمایان بود.

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: وقتی تماشاخانه سنگلج باز شد کارهای سنگینی را با همکاری او انجام دادیم که ماندگار بودند.

وی گفت: آقای انتظامی جوشان بود و خلاقیت از ایشان سرریز می‌شد. او مثل یک چشمه که می‌جوشد، جوشان بود. یکی از امتیازات بزرگ انتظامی شوخ‌طبعی او بود که همه چیز را با طنز بیان می‌کرد.

نصیریان بیان کرد: من از خلاقیت و استعداد مرحوم انتظامی که سه دهه به طور مستمر افتخار همکاری داشتیم، ‌متحیرم. انتظامی یکی از رکن‌‌ها و ستون‌های سینمای جدید ایران است و شکی در آن نیست.

وی گفت: من درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم، او در زمینه فرهنگ و هنر این مملکت زحمت بسیار کشید. امیدوارم جوانان ما موفق باشند تا جایگزین پیشکسوتان شوند. هر چند کسی جایگزین کسی نمی‌شود بلکه آن‌ها باید خلاها را پر کند. البته که جایگزین عزت‌الله انتظامی کسی نیست.

معتمدآریا: انتظامی تاریخ ملی است و نباید برای تاریخ ملی گریه کرد

«فاطمه معتمدآریا» هنرمند سینمای کشور نیز در ادامه طی سخنانی گفت: ما امروز به خاطر کسی جمع شده‌ایم که بیشترین امید و انضباط را به ما آموخت. دلیلی برای گریه کردن ندارم وقتی می‌بینم کسی تاریخ هنر کشور شده است.

آقای انتظامی! اننظار تشییع شما را نداشتیم/ او هنرمند ملی ایران بود

وی افزود: او مردی بود که بیشترین دستور را به کسانی داد که باید به هنرمند احترام بگذارند. او در تاریخ ملی کشور ثبت شد پس برای تاریخ ملی نباید گریه کرد. او یگانه بود و آموخت هنرمند جایگاه بالایی دارد و هنرمند نامیراست.

صالحی: انتظامی هنرمندی را ارزانفرشی نکرد و به هنر جان داد

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم گفت: هنر آیینه تمام‌نمای تاریخ ایران است و عزت‌الله انتظامی یکی از ستاره‌های آن است. ایشان ادامه دهنده نسل‌های پیوسته ماست چراکه بیش از هفت دهه کوشید و در صدر ماند.

وی گفت: انتظامی از مردم برخاست و با مردم زندگی کرد و مردمی بودنش را با متانت و وقار نشان داد. او ریشه در فرهنگ این مرز و بوم داشت. از گذشته دور آمد اما متوقف در گذشته نشد و در دنیای هنر معاصر میوه‌ها چید و در مائده خود قرار داد.

آقای انتظامی! اننظار تشییع شما را نداشتیم/ او هنرمند ملی ایران بود

وزیر ارشاد تاکید کرد: انتظامی هنر خود را ارزانفرشی نکرد و به هنر جان داد. او طی نیم قرن، تاریخ سینمای ما را مدیون خود ساخت. انتظامی نرفته است بلکه همچنان با ماست.

مجید انتظامی: توصیه پدرم عشق به مردم بود
«مجید انتظامی» فرزند مرحوم عزت‌الله انتظامی در ادامه این مراسم گفت: پدرم طی ۷۰ سال همواره می‌گفت «مردم را دوست داشته باشید و عاشق آن‌ها باشید» و من تمام تلاشم را برای اینکه مردم را دوست داشته باشم انجام داده‌ام.

آقای انتظامی! اننظار تشییع شما را نداشتیم/ او هنرمند ملی ایران بود

پرویز پرستویی بازیگر سینما نیز در این مراسم گفت: هیچ کسی خاطره‌ای جز انسانیت از عزت‌الله انتظامی ندارد. او واقعا عشق به حرفه خود داشت. تا سینما هست، عزت‌اش نیز هست. هیچ کسی خاطره ای جز انسانیت از خاطره‌ساز ۷۰ سال سینمای ایران ندارد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها