دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

هوانیروز ارتش و سپاه در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند؟

هوانیروزهای سپاه و ارتش ضمن انجام امور محوله و پشتیبانی از نیروهای زمینی به امدادرسانی در حوادث طبیعی و غیرطبیعی می‌پردازند.
کد خبر: ۳۰۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲ - 22August 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، در روزهای گذشته هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی برای نخستین بار میزبان خلبانان و کارکنان فنی هوانیروز سپاه پاسداران بود، نشستی که با عنوان هم‌افزایی یگان‌های هواپیمایی نیروی زمینی ارتش و یگان هواپیمایی نیروی زمینی سپاه پاسداران (هوانیروز ارتش) و (هوانیروز سپاه) برگزار شد جمعی از فرماندهان ارشد این دو نیرو از جمله امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ دوم خلبان «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش و سردار سرتیپ دوم پاسدار خلبان «محمد رحمانی» فرمانده هوانیروز سپاه و جمعی از فرماندهان هوانیروزهای ارتش و سپاه حضور داشتند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در این همایش که بیشتر به منظور تقویت وحدت و هم‌افزایی و تبادل تجربیات برگزار شده بود، اظهار داشت: «ارتشی و سپاهی؛ یک لشکر الهی» شعار نیست بلکه شعور نهادینه شده در روح و جسم و جان نیروهای ارتش و سپاه است و وحدت سپاه و ارتش تیری در چشم دشمنان و سدی در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: هوانیروز قدرت بالقوه‌ نیروهای مسلح ایران است. هوانیروز قبل و بعد از جنگ تحمیلی نیز همانند دوران دفاع مقدس نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

امیر حیدری با اشاره به نقش هوانیروز در پیروزی انقلاب، گفت: این یگان در همان ماه‌های اول انقلاب توانست ضد انقلاب را سرکوب کند و برای همین، هوانیروز امید ملت ما در نفس‌گیرترین لحظات است.

هوانیروز ارتش و سپاه در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند

در ادامه این همایش فرمانده هوانیروز سپاه پاسداران نیز با اشاره به سوابق دیرینه همکاری میان هوانیروز ارتش و نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: یکی از افتخارات من و همرزمان پاسدارم حضور در دفاع مقدس در کنار ارتش و هوانیروز است. ما از سال 63 در کنار این عزیزان بوده و شاهد مجاهدت‌های آن‌ها در مقابل دشمن بعثی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه ماموریت‌های هوانیروز سپاه و ارتش بعد از دوران دفاع مقدس بیش از ماموریت‌های این یگان در زمان جنگ بوده است، افزود: همه می‌دانند که هر اتفاق و حادثه‌ای که در کشور رخ دهد، اولین یگانی که به سرعت حضور پیدا می‌کند هوانیروز است.

هوانیروز ارتش و سپاه در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند

سردار رحمانی در ادامه از تشکیل کمیسیون‌های مشترک و مختلفی در هوانیروز سپاه و ارتش خبر داد و افزود: هدف ما از تشکیل این کمیسیون‌ها ارتقاء سطح هماهنگی‌ها و آمادگی‌ها بین هوانیروز ارتش و سپاه است.

امیر سرتیپ دوم یوسف قربانی نیز در این همایش با اشاره به توانمندی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی در ارتقای توان بالگردی عنوان کرد: تاکنون فعالیت‌هایی اعم از تجهیز بالگردهای 214 به راکت‌انداز، تجهیز 20 بالگرد به سامانه دید در شب، تغییر کاربری موشک‌های برد بلند و پوشش عملیاتی 17 استان کشور را در حوزه اورژانس هوایی را به انجام رسانده‌ایم.

هوانیروز ارتش و سپاه در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند

وی افزود: هوانیروز ضمن انجام ماموریت‌های محوله از قرارگاه‌های نجف اشرف، حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه نیز پشتیبانی می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه قطعه‌سازی با حمایت فرمانده نزاجا در صنایع «یاعلی» توانستیم بسیاری از قطعات را طراحی و بسازیم، گفت: امروز در این حوزه به درجه‌ای از توانمندی رسیده‌ایم که قطعات ساخته‌شده را به صنایع پنها ارائه می‌دهیم.

فرمانده هوانیروز ارتش به نقش‌آفرینی این یگان در دوران دفاع مقدس نیز اشاره کرد و بیان داشت: هوانیروز در آن دوران نقش مهمی در پشتیبانی از یگان‌های رزمی و نبرد با دشمن بعثی داشت. پس از دفاع مقدس نیز در حوادثی مانند زلزله و سیل، اولین نیرویی بوده که در صحنه حاضر شده است.

هوانیروز ارتش و سپاه در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند

امیر قربانی به دلایل برگزاری همایش هم‌افزایی هوانیروز سپاه و ارتش پرداخت و گفت: این همایش در راستای تعامل و هم‌افزایی و افزایش توان دفاعی و ماموریتی هوانیروز در راستای فرامین مقام معظم رهبری برگزار شده است.

براساس این گزارش از آنجایی که نیروی زمینی انسان محور است همواره نیازمند چتر پدافندی و برد توپخانه موثر در کنار سایر موارد ایمن‌ساز برای پیشروی و عملکرد بهتر نیروهایش می‌باشد، هوانیروز با بهره‌گیری از 5 نوع بالگرد شناسایی، تهاجمی، ترابری سبک، ترابری سنگین و پشتیبانی ماموریت های محوله را به نحو احسن انجام می‌دهد.

این همایش یک روزه که در جهت تعامل و هماهنگی و استفاده از تجربیات عملیاتی و میدانی هوانیروز ارتش و سپاه برگزار گردید بر هم افزایی هر چه بیشتر این دو نیرو در مقابله با دشمنان خواهد افزود، همانگونه که پیش از این بارها و بارها در عرصه عملیات‌های مرزی دیده شده است هر دو یگان در پشتیبانی از یگدیگر همواره حاضر بوده و در مواقع ضروری بنا به دستور سلسله مراتب فرماندهی در منطقه خطر حضور یافته و کار شناسایی و انهدام ادوات زرهی دشمن را انجام داده اند.

برای نمونه می‌توان به پشتیبانی هوانیروز ارتش در سال 95 و در مقابله با اشرار مسلح در منطقه اشنویه اشاره کرد، در این عملیات، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانست با اشراف کامل اطلاعاتی در مناطق مرزی شمالغرب کشور و پشتیبانی بالگردهای کبرا و 214 هوانیروز ارتش در برابر اشرار مسلح و تروریست‌های ضد انقلاب فائق آید و امنیت پایدار و آرامش مثال زدنی را در برابر اشرار مسلح وابسته به نظام سلطه و صهیونیسم ایجاد نماید.

در این عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران موفق به هلاکت رساندن دو تیم تروریستی 6 نفره شد.

هوانیروز ارتش و سپاه در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند

هوانیروز نیز برای قرار گرفتن در چرخه دفاعی موثر همواره بر توان رزمی خود افزوده و در این راستا ضمن رصد تهدیدات منطقه‌ای نسبت به ارتقای توان تسلیحاتی، برد عملیاتی و استحکام بالگردهای تهاجمی خود اقدام کرده و هر ساله نسل جدیدی از راکت‌ها، موشک‌های هوشمند و لیزری خود را رونمایی می‌کند که موشک شفق با بردی حدود 12 کیلومتر یکی از این نوع تسلیحات ارتقا یافته ساخت متخصصان این یگان و صنایع دفاعی کشور است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار