مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان جنوبی مطرح کرد؛

نصب تمثال شهدا در معابر «بیرجند»

«علی ناصری» گفت: بهتر است سر هر کوچه که شهیدی دارد، تمثال شهید که بر کاشی‌ حک شده است، درج شود یا حداقل درباره شهدای شاخص، این موضوع اجرایی شود.
کد خبر: ۳۰۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ - 21August 2018

یادمان های شهدا شکیل و کم هزینه باشندبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بیرجند، «علی ناصری» فرماندار شهرستان «بیرجند»، در جلسه هیئت امنای یادمان‌های دفاع مقدس شهر «بیرجند»، با اشاره به اهمیت معماری یادمان‌های شهدا، اظهار داشت: در معماری شهر «بیرجند»، متاسفانه نظام مهندسی هیچ دخالتی نمی‌کند و هرکس با هر سلیقه‌ای ساختمان را می‌سازد و به معماری منطقه توجهی نمی‌شود.

فرماندار «بیرجند» با ابراز تاسف از این‌که به راحتی اجازه می‌دهیم در ساختمان سنگ و شیشه و آلومینیوم استفاده شود که این معماری با توجه به این‌که این‌جا منطقه‌ای کویری است خیلی کارایی ندارد، گفت: متاسفانه برخی ساختمان‌های اداری نیز در این زمینه به شدت معماری بومی منطقه را برهم می‌زنند.

ناصری یادآور شد: شهرداری در نامگذاری کوچه‌ها به نام شهید در یک تابلو شماره کوچه و اسم شهید را زده است که بهتر بود تابلو‌ها تفکیک شوند؛ چراکه در تکریم شهدا خیلی بهتر است.

وی اضافه کرد: البته این کار به علت صرفه‌جویی در اعتبارات انجام شده که اگر اعتبار لازم باشد بهتر است سر هر کوچه که شهیدی دارد، تصویر شهید با کاشی‌کاری زده شود یا حداقل شهدای شاخص را این‌گونه کار بکنند.

طراحی یادمان‌ها باید شکیل و کم‌هزینه باشند

«محمدرضا فخر» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه، با بیان این‌که حدودا ۶ ماه است که از تدفین ۱۲ شهید گمنام در شهرستان «بیرجند» می‌گذرد، اظهار داشت: متقاضیان شهدای گمنام، تعهداتی در ابتدا داده‌اند، اما برخی این تعهدات را تا انتها اجرا نمی‌کنند.

وی با اشاره به این‌که فعالیت‌های فرهنگی خوبی در این یادمان‌های شهدا شده و این فعالیت‌ها درحال تقویت است، افزود: در زمینه ساخت تابلو‌های راهنمای یادمان‌ها، مصوبه کمیته یادمان‌ها در استانداری، کوتاهی شده است.

فخر با بیان این‌که در طراحی یادمان‌ها نیز درخواست کردیم متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد؛ چراکه نمی‌خواهیم اختلاف سلیقه‌ای درخصوص معماری ایرانی اسلامی پیش بیاید، خاطرنشان کرد: یادمان شهدای گمنام شهر «سه قلعه» با معماری بومی این شهر همخوانی ندارد و ایراداتی به آن وارد شده است که می‌توانیم از طرح‌های موجود آن را تغییر دهیم.

وی تأکید کرد: در طراحی یادمان‌ها باید به این‌که طرح‌ها شکیل و کم‌هزینه باشند، توجه شود.

یادمان‌های شهدای روستاهای «دستگرد» و «حاجی‌آباد» مناسب نیستند

همچنین در این جلسه، «محبوب» مسئول امور یادمان‌های دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی بیان داشت: در بیرجند و در ۲ نقطه شهری خیابان پاسداران و بلوار شعبانیه، شهید گمنام دفن شده است که اولین شهری هستیم جدای از تهران که در ۲ نقطه شهری عمومی شهید گمنام دفن شده است.

وی با تأکید بر این‌که نیاز است که شهرداری برای ساخت یادمان‌های شهدا همکاری کند، گفت: بیش از ۱۰۰ طرح یادمانی آماده داریم که در صورت نیاز می‌توانیم استفاده کنیم.

مسئول امور یادمان‌های دفاع مقدس با اشاره به وضعیت یادمان‌های شهدای گمنام در نقاط مختلف شهر بیرجند، بیان داشت: وضعیت یادمان‌های شهدای گمنام روستاهای «دستگرد» و «حاجی‌آباد» مناسب نیستند، یادمان پدافند هوایی شرق کشور اخیرا شروع به ساخت شده و یادمان مرکز آموزش ۰۴ ارتش نیز در حال تکمیل است.

محبوب افزود: یادمان شهدای دانشکده «کشاورزی» و دانشگاه «بیرجند» هنوز تکمیل نشده است، اما یادمان‌های دانشگاه علوم پزشکی و پیام نور، ۲ الگوی خیلی خوب هستند که جای تقدیر دارد و جزوطرح‌های زیبا و مورد اقبال است.

وی تصریح کرد: هیچ سازه‌ای با خلوص معماری ایرانی - اسلامی در کل کشور و در هیچ دانشگاهی به اندازه یادمان شهدای گمنام دانشگاه پیام نور بیرجند نداریم.

مسئول امور یادمان‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی با بیان این‌که در همه ادارات‌کل اطلاعات کشور یک شهید، اما در اداره اطلاعات استان خراسن جنوبی ۲ شهید دفن شده که البته هنوز یادمانی ساخته نشده است، خاطرنشان کرد: در دانشگاه صنعتی و حوزه عملیه بیرجند نیز مزار شهدای گمنام ساماندهی شده، اما فاقد یادمان هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار