احمد شاکری به دفاع پرس خبرداد؛

دشمن شناسی در ادبیات داستانی دفاع مقدس در 2 جلد آماده چاپ شد

نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی از نگارش «دشمن شناسی در ادبیات دفاع مقدس» در 2 جلد خبر داد.
کد خبر: ۳۰۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ - 29August 2018

«احمد شاکری» نویسنده و پژوهشگر ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، از نگارش و تدوین «دشمن شناسی در ادبیات دفاع مقدس» خبر داد و اظهار داشت: نگارش و تدوین «دشمن شناسی در ادبیات دفاع مقدس» در 2 جلد به پایان رسیده و آماده چاپ است.

وی با بیان اینکه، جلد اول این اثر در 750 صفحه، با موضوع شناخت شناسی است، افزود: «دشمن شناسی در ادبیات دفاع مقدس» به این سوال پاسخ می‌دهد که دشمن در ادبیات داستانی چگونه شناخته می‌شود.

نویسنده و پژوهشگر ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: جلد دوم کتاب دشمن شناسی در ادبیات داستانی دفاع مقدس  که حدود 450 صفحه خواهد بود به روایت شناسی و جریان شناسی خواهد پرداخت. در روایت شناسی پاسخ می‌دهیم چگونه با انواع زوایه دید می‌توان دشمن را شناخت. در جریان شناسی نیز منظور این است داستان‌های نوشته شده دفاع مقدس چقدر به دشمن پرداخته است.

شاکری اذعان کرد: دشمن شناسی در داستان‌های دفاع مقدس بسیار ضعیف است. یعنی تصویر و شناختی که از دشمن در ادبیات ارائه می‌شود یا وجود ندارد؛ و یا ناقص، معکوس، معیوب و غلط است. یعنی دشمن، دشمنِ واقعی نیست، بلکه دشمن فرضی و ساختگی است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب‌ «دشمن شناسی در ادبیات داستانی دفاع مقدس» را در 2 جلد به زودی منتشر خواهد کرد. 

گفتنی است؛ احمد شاکری نویسنده و منتقد ادبی ایرانی و سردبیر فعلی فصل نامه قلم است. وی از منتقدان جدی ادبیات داستانی‌ای است. او جریان‌های ادبی مختلف در ایران را با جدیت رصد و نقد می‌کند. شاکری علاوه بر سردبیری فصل نامه قلم، مدرس دوره‌های داستان‌نویسی است و در چندین جشنواره مختلف، به عنوان داور حضور داشته است.

چاپ دشمن شناسی در ادبیات داستانی دفاع مقدس در 2 جلد

پدری (مجموعه داستان)، بازتاب (مجموعه نقد پنج رمان: آتش بدون دود، من او، کشتی پهلو گرفته، در جستجوی من، شیدا)، عریان در برابر باد (رمان)، نفس (مجموعه داستان)، باران نیمروز (مجموعه داستان)، خواب‌نما آنچه اتفاق خواهد افتاد، آرامش عمیقی مرا دربر گرفته بود، در عالم اسراری است، در وادی ادبیات، عقل قادر به حل همه مسائل نیست، جنبه ناسیونالیستی ادبیات ارمنی بسیار قوی است‌، نمی‌دانم می‌توانم این کار را تمام کنم یا نه؟، تجربه خطا نمی‌کند، نکاتی چند درباره طرح تأسیس رشته ادبیات داستانی در دانشگاه از جمله آثار منتشر شده احمد شاکری است.

در بین آثار داستانی شاکری، رمان «انجمن مخفی» جوایز بسیاری را به دست آورد که از جمله آن می‌توان به جایزه قلم زرین در بخش داستان، شناخته شدن به عنوان کتاب سال در سال 1387 و رمان برگزیده کتاب سال در هشتمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور اشاره کرد.

همچنین کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس او در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار