دبیر مؤسسه انتشاراتی روایت فتح:

زندگی شهید قهاری از فرماندهان ارشد قرارگاه حمزه رمان شد

حسن علایی از انتشار کتاب «قهاری به روایت همسر شهید» به قلم «حسن بنی‌عامری» تا یکماه آینده خبر داد.
کد خبر: ۳۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۴ - 09October 2014

زندگی شهید قهاری از فرماندهان ارشد قرارگاه حمزه رمان شد

به گزارش دفاع پرس، حسن علایی، مدیر مؤسسه انتشاراتی روایت از انتشار کتاب «قهاری به روایت همسر شهید» خبر داد و گفت: این کتاب یک رمان مستند است، که تا یک ماه آینده از سوی نشر روایت فتح منتشر و روانه بازار نشر میشود.

وی با اشاره به این مطلب که این کتاب توسط «حسن بنیعامری» نوشته شده است، اضافه کرد: شهید سعید قهاری یکی از سرداران سپاه پاسداران و فرماندهان ارشد قرارگاه حمزه بود که در مقابله با ضد انقلاب غرب کشور به شهادت رسید.

علایی با بیان اینکه تاکنون عنوان مشخصی برای این کتاب انتخاب نشده است، ادامه داد: این کتاب خاطرات همسر شهید قهاری در قالب مجموعه کتابهای «نیمه پنهان» است، اما به دلیل اینکه این کتاب مفصلتر از سایر کتابهایی است، که در این مجموعه به چاپ رسیده، در بخش دیگری با عنوان «رمان مستند» به چاپ خواهد رسید.

به گفته وی، کارهای مقدماتی چاپ و انتشار کتاب «قهاری به روایت همسر شهید» به اتمام رسیده است و اکنون در مراحل پایانی چاپ قرار دارد.

بر اساس این گزارش، شهید سعید قهاری در 5 فروردین 1331 در روستای چنار علیا در اسدآباد همدان زاده شد. او که از خانوادهای مذهبی بود با اتمام تحصیلات ابتدایی در روستا به همدان رفت و دیپلم خود را در این شهر گرفت.

او همزمان با انجام خدمت سربازی برای 2 سال و فراگیری فنون نظامی در حکومت پهلوی، با شرکت در تظاهراتها مبارزات خود را هم آغاز کرد. با پیروزی انقلاب 1357 ایران او از نخستین پاسدارانی بود که در سال 1358 به سپاه پیوست و فرمانده بسیج همدان شد.

او که فرمانده بسیج همدان بود، بعدتر جانشین فرمانده سپاه همدان گشت و پس از آن فرمانده سپاه نهاوند شد و سپس به فرماندهی سپاه در سنقر که در آن زمان به درگیری با ضدانقلاب مشغول بود منصوب شد.

در سال 1365 پس از سه سال خدمت در سنقر به تیپ جوانرود منصوب شد و بعد فرماندهی پاوه را عهدهدار گشت. او در آن زمان بود که با شرکت در عملیات والفجر 10 در جریان جنگ ایران و عراق توسط سلاحهای شیمیایی دچار مصدومیت شد.

پس از پاوه به جانشینی تیپ انصار الرسول در شاخ شمیران و اورامانات منصوب شد و با گذران یک دورهٔ فشردهٔ فنون عالی نظامی دگربار به مریوان فرستاده شد و برای فرماندهی سپاه و تیپ مریوان تعیین شد.

با گذشت سه سال به قائممقامی قرارگاه شهید شهرامفر در سنندج گماشته شد که بعد از 6 ماه به توصیهٔ احمد کاظمی (فرماندهٔ وقت قرارگاه حمزه که بعدها با انفجار هواپیما به قتل رسید) برای فرماندهی قرارگاه شهید کاوه در بانه رفت. پس از آن جانشین لشکر 3 ارومیه شد که در جریان درگیری با اشرار در اشنویه در یک خانه در سال 1373، برای بار پنجم از ناحیه پا زخمی شد

سپس مسئول ستاد قرارگاه حمزه سید الشهدا گشت و در کل برای 9 سال همراه با احمد کاظمی فعالیت کرد. سپس با توجه به شرایط وقت، جانشین قرارگاه نجف در کرمانشاه شد و سه سال در آنجا خدمت کرد. سپس به فرماندهی ارشد یزد و تیپ مستقل الغدیر تعیین شد و نزدیک به سه سال به بهترین شکل تیپ را آماده و عملیاتی ساخت. در همان زمان کنگره شهدای دارالعباده یزد را تاسیس کرد. در آبان 1385 به فرماندهی لشکر 3 نیروی مخصوص حمزه سید الشهدا منصوب شد.

با گذشت حدود 4 ماه از فرماندهی لشکر 3 نیروی مخصوص سپاه، در تاریخ 5 اسفند 1385 در ارومیه همراه با 13 تن دیگر کشته شد. گفته شد که وی براثر سقوط بالگرد 214 هوانیروز در جریان بازدید از عملیات علیه گروهک پژاک در منطقه شمالغرب ایران جان باخت.

بنا به نوشته خبرگزاری فارس وی «در حادثه درگیری با اشرار در شمال غرب کشور و سقوط بالگرد در شهر خوی به همراه جمعی از نیروهای سپاه و ارتش» جان باخت یک روز پس از این حادثه در اطلاعیهای که توسط سپاه منتشر شد علت حادثه «شرایط بد آب و هوایی» اعلام شد.

در حالی که منابع خبری ایران در گزارشهای خود در تاریخ 5 اسفند علت حادثه را سقوط به دلیل شرایط نامساعد جوی اعلام کرده بودند، گروهک پژاک (شاخه ایرانی حزب کارگران کردستان ترکیه PKK) در تاریخ 6 اسفند، با انتشار اطلاعیهای که در کردستان عراق در اختیار خبرنگاران قرار داده بود، مدعی شد که یکی از سرنشینان هلیکوپتر را دستگیر کرده و سرتیپ سعید قهاری، فرمانده لشکر سوم نیروی زمینی سپاه را به قتل رساندهاست.

پیکر او در تاریخ 8 اسفند 1385 در همدان تشییع شد. اخبار درگیریهای گسترده در شمالغرب کشور، نخستین بار پس از سقوط این بالگرد بود که منتشر شدند.

 

منبع:فاطر 24

نظر شما
پربیننده ها