یادداشت/ ولی منصوریان

انفعال دستگاه‌های فرهنگی در برنامه‌ریزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

در حالی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته‌ایم که دستگاه‌های رسمی متولی فرهنگ و هنر کشور در برنامه‌ریزی برای این اتفاق مهم کاملا منفعل عمل می‌کنند.
کد خبر: ۳۰۶۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ - 30August 2018

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- ولی منصوریان؛ انقلاب اسلامی ایران امسال 40 ساله می‌شود؛ انقلابی که به گفته امام راحل (ره) انقلاب پابرهنگان و مستضعفان بود. مردم ایران بعد از سال‌ها زندگی زیر یوغ حکومت شاهنشاهی وابسته غرب و شرق، سرانجام در رقم زدن سرنوشت میهن خود سهیم شدند؛ اما چنین استقلالی بی‌گمان با دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌هایی روبرو می‌شد که هزینه‌های زیادی را به دنبال داشت.

کینه‌توزی علیه انقلاب نوپای مردم ایران در سال‌های آغازین آن، با تقویت گروهک‌های ضد انقلاب از سوی دشمنان کلید زده شد. این گروهک‌ها وقتی عزم جدی مردم در حمایت از انقلاب اسلامی را دیدند و پس از ناامید شدن و عدم موفقیت در اهدافشان، دست به ترور اقشار مختلف مردم انقلابی زدند. حاصل این اقدامات ضد انقلاب ترور و شهادت بیش از 17 هزار نفر از مردان و زنان این سرزمین بود. در این میان تعداد زیادی از چهره‌های شاخص و برجسته انقلاب نیز ترور شدند، که در اثر آن، ضربات سنگینی بر پیکره انقلاب وارد شد؛ اما انقلاب با قوت به حیات خود ادامه داد تا امروز شاهد 40 سالگی این درخت تنومند باشیم.

40 سالگی انقلاب اسلامی اما در شرایطی رقم می‌خورَد که دشمنی و کینه‌توزی‌ عوامل داخلی و خارجی هیچ‌گاه قطع نشده است. پروژه‌های مختلف و متعدد دشمن همواره طی این سال‌ها پی‌ در پی اجرایی شده تا روزنه‌ای برای ضربه زدن به انقلاب ایجاد کنند.

پروژه نفوذ شاید یکی از مهمترین اتفاقاتی باشد که دشمن با برنامه‌ریزی کامل، در این سال‌ها به آن دل‌خوش کرده است. اتفاقی که چندین بار تذکر رهبر انقلاب را نیز در پی داشت. شاید مهمترین بُعد این پروژه در بحث «نفوذ فرهنگی» باشد؛ فرهنگی که انحراف آن می‌تواند باعث استحاله آحاد جامعه شود.

انقلاب اسلامی بی گمان مسیر جدیدی را در پیش روی اقشار مختلف جامعه باز کرد. هنرمندان نیز یکی از این اقشار بودند که در اقیانوس انقلاب مورد تحول قرار گرفتند. تحول شگرف مضمونی و ساختاری در شعر، نقاشی، موسیقی، سینما و تئاتر و هنرهای تجسمی و... با ظهور و رویش هنرمندان انقلابی اتفاق افتاد.

هنرمندانی مانند حمید سبزواری، قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی در شعر، حبیب صادقی و مرتضی گودرزی در نقاشی، محمدرضا لطفی و محمد گلریز در موسیقی، ملاقلی‌پور و حاتمی‌کیا در سینما و... همگی از دل این تحول سر برآوردند.

حقیقتاً انقلاب اسلامی از هر زاویه‌ای حیرت‌انگیز و شگرف است؛ اما در این انقلاب تاکنون چهار نسل پدید آمده‌اند که بین نسل‌های اول و چهارم آن به لحاظ فرهنگی فاصله چشم‌گیری وجود دارد و این نشان می‌دهد که در بُعد فرهنگی، پروژه نفوذ دشمنان، دستاوردهایی برای آن‌ها به همراه داشته است.

هدف اصلی دشمن در بعُد فرهنگی پروژه نفود، ایجاد عدم دلبستگی مردم به دستاورهای انقلاب اسلامی است. آن‌ها تلاش می‌کنند تا ایرانیان در بعُد فرهنگی داشته‌های خود را نادیده بگیرند و به تعبیری ملت ما را به خودباختگی برسانند؛ اما هنرمندان انقلابی و دستگاه‌های فعال انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر مقابل این نقطه ایستاده‌اند.

هنرمند انقلاب با آثار خود تلاش می‌کند تا امید و روحیه خودباوری را تقویت کند. او مطالبه‌گر، آرمان‌گرا، واقعیت‌بین و امیدوار به آینده و ظرفیت‌های کشور است و با همین نگاه اثر هنری تولید خواهد کرد. چنین هنرمندی در برابر دشمن موضع‌گیری می‌کند و اینگونه است که دشمن از آثار هنری او ترس و واهمه دارد.

با چنین تعریفی از هنر و هنرمند انقلاب، باید ببینیم چقدر از اتفاقات فرهنگی و هنری کشور مورد نفوذ قرار گرفته‌ است. چقدر از جشنواره‌ها و اتفاقات فرهنگی و هنری کشور انقلابی برگزار می‌شود و آثار هنرمندان انقلابی را میزبانی می‌کند.

اکنون که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، باید منتظر باشیم که چه میزان از آثار هنری هنرهای مختلف با این رویکرد خلق خواهد شد. فقط چند ماه تا برگزاری جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باقی مانده است. این در حالی است که برنامه‌های این ایام فقط در حد شعار باقی مانده و دستگاه‌های متولی فرهنگ و هنر کشور کاملاً در این زمینه، منفعل عمل کرده‌اند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها