پدربزرگی که مبارزه با استعمار را برای نوادگانش به یادگار گذاشت

آیین بزرگداشت زنده یاد «سیدضیاءالدین دری» در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.
کد خبر: ۳۰۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ - 03September 2018

پدربزرگی که مبارزه با استعمار را برای نوادگانش به یادگار گذاشتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، آیین گرامیداشت سیدضیاء‌الدین دری امروز (دوشنبه 12 شهریورماه) در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

سید عزت الله ضرغامی مدیر اسبق سازمان صداوسیما، نوید و علی دری فرزندان سیدضیاءالدین دری، مهدی فرجی مدیر اسبق شبکه یک، محمدحسین لطیفی کارگردان تلویزیون و سینما و امیرعلی دانایی بازیگر در این مراسم حضور داشتند.

ملت ایران وقتی توانست بزرگترین قدرت زمان خود را بشکند

بنا بر این گزارش، «عباس سلیمی نمین» در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: تقارن دو مناسبت درگذشت دری کارگردان مبارزه با استعمار انگلیس را با شهادت رئیسعلی دلواری به فال نیک می‌گیرم.

وی افزود: ملت ایران در برابر برخوردهای سخت انگلیس برخورد سخت و در برابر برخورد نرم آنها برخورد نرم دارند. این نشان فرهیخته بودن ملت ایران با دشمنان قسم خورده خود است و هرگز در برابر حرکت‌های انگلییسی‌ها برای بدست آوردن اقتصاد ایران کوتاه نمی‌آیند.

سلیمی نمین ادامه داد: برای انگلیسی‌ها سخت بود که ملتی در برابرشان ایستادگی کند و الان می‌بینید که آنها برای شکستن ملت ایران حرکت‌های زشتی بروز می‌دهند. آنها با هم هم آوا شده‌اند تا ما را دچار مشکل کنند‌. آنها با روس‌ها مراوداتی در پشت صحنه دارند و امروز سالروز آغاز جنگ جهانی دوم ما با انگلیسی‌ها است.
وی در ادامه بیان داشت: آنها می‌خواهند ما را دچار یأس و ناامیدی کنند که نتوانیم در برابر انگلیسی‌ها قد علم کنیم‌. در کودتای ۱۲۹۹ و تلاش‌ها علیه دیکتاتوری رضاخانی این دشمنی را شاهد بودیم‌.

سلیمی نمین افزود: ملت ایران وقتی توانست بزرگترین قدرت زمان خود را بشکند ابهت آنها را در هم بریزد، دشمنی‌ای شکل گرفت که درسی برای سایر ملت‌ها باشد. اما وقتی تاریخ را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که ملت ایران هرگز بر اساس توهم آنها عمل نکرده و مجددا جوانه زده و نهضت ملی شدن صنعت نفت را شکل داده است.

وی با اشاره به رخدادهایی که در ایران به وقوع پیوسته گفت: اما باز ملت ایران در ۱۵ خرداد مجددا جوانه زده و از پا نایستاده است. از دل این رخدادها تبیینی بیرون می‌آوریم و آن هم این است که گونه‌ای عمل کنند که نگذارند جوانه زنی این ملت مجددا صورت بگیرد. ملت ایران توانسته بود الگو شود و شیوه‌های مختلفی که در استفاده از امکانات بیرونی شان نتیجه منفی‌ای در کارنامه ایران رقم بزنند که نتوانستند.

این روزنامه‌نگار بیان داشت: درسی که از تاریخمان می‌گیریم این است که امروزه برخورد انگلیسی‌ها با ایران متفاوت شده است. ملت ایران ملتی نیست که با حاکم کردن یک دیکتاتور یا کودتای نظامی از میدان به در شود. این بار همه ابزارها به خدمت گرفته شده است.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: سعودی چهره خود را آشکار کرد و حتی شبکه‌های داخلی که می‌توانند امور را به نفع دشمن رقم بزنند، به وسعت امروز نبود.

وی افزود: میدواریم در رابطه با آنچه در مسیرمان گام برداشتیم و آن هم صیانت از منزلت انسان‌هاست. با افتخار می‌توانیم در کشورمان به نیکی یاد کنیم برای کسانی که می‌خواهند شان مملکت را حفظ کنند‌‌.

سلیمی نمین با اشاره به شخصیت دری و دلواری گفت: کشور ما شخصیت‌هایی مثل دلواری و دری دارد که به آنها افتخار می‌کند‌. این عزیز می‌توانست در جشنواره‌های خارجی شرکت کند و مایه تحسین آنها باشد اما به کشور و منافعش تعهد بود و هیچگاه چنین کاری نکرد. امیدوارم مقابله‌هایی با دشمنانمان داشته و هم بتوانیم مسیری که باز کردیم را ادامه دهیم.

در ادامه این مراسم کلیپی از زندگی و شخصیت رئیسعلی دلواری و کلیپ دیگری از زندگی مرحوم دری برای حضار به نمایش درآمد.

استعمارستیزی ارثیه خانواده دری 

پس نمایش کلیپ ، نوه رئیسعلی دلواری با حضور در این مراسم در ابتدای صحبت‌هایش گفت: تک تک شما معنای ظلم ستیزی را رقم زدید و به همه نشان دادید چطور به کشور خود تعصب دارید. خاشعانه در مقابل شما تعظیم می‌کنم.

وی ادامه داد: به جای آنکه جلوی پای انگلیس فرش قرمز پهن کنم، راه جدم را می‌دهم و با گلوله با آنها مقابله می‌کنم‌.
وی در ادامه بیان داشت: دلواری مقاومت در برابر دشمنان را ارثیه‌ای برای ما گذاشت و از همین جا از شما فرزندان سرزمینم تشکر می‌کنم.

جهت‌گیری‌های تاریخی ملی و جذب مخاطب گسترده ویژگی‌های کار دری بود

سید عزت الله ضرغامی نیز در این مراسم ضمن تشکر از برگزاری این مراسم گفت: امروز روز مهمی است و یادبود دلواری مبارز با استعمار انگلیس است و کار مرحوم دری با شخصیت دلواری یکی است‌.کار دری را کمتر از دلواری نمی‌دانم. همانطور که دلواری در مقابل انگلیسی ها ایستاد و آنها را شکست داد؛ دری نیز در عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه دو سریال ماندگارش قهرمانی در مبارزه با انگلیس است و ما قطعا کارگردانی مثل او نداشتیم.

وی ادامه داد: زندگی مطالعه و انگیزه دری مبارزه با انگلیس بود. کارهایش ویژگی‌هایی داشت، وزن هنری، حفظ جهت‌گیری‌های تاریخی ملی و جذب مخاطب گسترده ویژگی‌های کاری وی بود. شخصیت فردی او نیز همراه با حذف خودش بود و مدام در تلاش بود تا خودش دیده نشود و روحیه درویشی داشت.

ضرغامی در ادامه بیان داشت: الان طوری شده که در فضای مجازی اغلب افرادی که کارهایی می‌سازند در این شبکه‌ها عکس‌های فراوانی می‌گذارند و تبرج ایجاد می‌شود و سلبریتی‌ها درباره هر موضوعی نظری می‌دهند. اما مرحوم دری در طول این سالها چنین کارهایی نکرد و خودش واقعا دیده نمی‌شد.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های فضای مجازی همین است که افراد بیشتر از کارهایشان دیده می‌شوند. اما زمانی که دری مرحوم شد مردم بیش از شخصیت و چهره او کارهایش را به خاطر داشتند.منظورم از جهت گیری جهت گیری واقعی و درستی است که امانت داری تاریخ را می‌کند به گونه‌ای که مغلوب جریان‌های روشنفکری نشود، کار ارزشمندی است و دری در این جهت کار می‌کرد.

وی با اشاره به پخش سریال حریم سلطان  از شبکه‌های ماهواره ای گفت: برخی افرادی که آمار بیننده می‌دهند به اشتباه این کار را انجام می‌دهند و بعد از مدت‌ها باز هم آمار چند سال پیش را بیان می‌کنند که کار درستی نیست.در این سریال از پادشاه عثمانی و ویژگی‌هایش هیچ اثری نبود و کلیت سریال پیرامون دربار و رابطه آدم‌هایش است. من برخی قسمت‌های این سریال را کامل دیدم و از پادشاده عثمانی هیچ خبری نیست.

وی درباره دیدار خود با مدیر رسمی تلویزیون ترکیه گفت: در این دیدار به او گفتم چرا هیچ خبری از پادشاه عثمانی نیست؟ اول فکر کردم او می‌خواهد دفاع کند اما او حرفم را قبول کرد و گفت به خاطر رفتارهای غیر اخلاقی مردم این سریال را می‌بینند.
وی ادامه داد: ما با ساخت سریال‌های حافظ، مولوی و ... مشکل داریم چراکه مخالف‌های زیادی دارند و دیدگاهشان درباره عرفان با مقام معظم رهبری متفاوت است. چندی پیش که سفری به ترکیه داشتم در اکران فیلمی درباره مولوی شرکت کردم و واقعا فیلم بی‌محتوایی بود که همه سالن خوابیده بودند.

ضرغامی ادامه داد: وقتی دری درباره انگلیس سریالی می‌سازد هم جهت‌گیری‌های تاریخی و هم اتفاقات مهم را با هم نشان می‌دهد و نمی‌آید قصه عاشقانه‌ای را هدف سریال قرار دهد.

وی افزود: اما اگر سریال‌های طنزی می‌سازند که با لحن طنز همه تقصیرها را گردن انگلیس می‌اندازند این کار درستی نیست و متاسفانه در کشور و زبان مردم باب می شود.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما گفت: وقتی کارگردانی کار تاریخی می سازد باید به تاریخ وفادار باشد. در حوزه تاریخ معاصر قرائت ها متفاوت است. پیدا کردن قرائت درست و نشان دادن مسیر درست در تاریخ معاصر کار سختی است.

ضرغامی در ادامه این مراسم بیان داشت: مرحوم دری وفادار به جهت‌گیری ها بود و هم مخاطب را در نظر داشت و هم کیفیت قالب و هم محتوا را در کارهایش جدی می‌گرفت‌. دری شخصیت برجسته‌ای بود و مطمئنم در آینده بیشتر با شخصیت او آشنا می‌شویم و تا سالها بعد برداشت‌های خوبی با دیدن این سریال خواهیم داشت‌. دری می‌تواند الگوی خوبی برای جامعه هنری ما باشد.

در ادامه مراسم ضرغامی، لطیفی، دلواری و فرجی به روی سن قرار گرفتند تا از خانواده دری تجلیل کنند. سپس هنرمندان حاضر بروی سن آمدند و پوستر مراسم را امضاء کردند پس از آن نیز تابلویی با نقاشی چهره دری از طرف فرزندان مرحوم دری به ضرغامی تقدیم شد.

در ادامه این مراسم نشستی صمیمی با حضور لطیفی، دری، فرجی و دانایی برگزار شد و صحبت‌هایی درباره چگونگی ساخت سریال‌های ضیاء الدین دری صورت گرفت‌.

لطیفی گفت: دری زیبا زیست چونکه زیبایی دغدغه او بود. باید سعی شود تا اگاهی مردم را درباره استعمار بالا ببریم و این همان دغدغه دری بود‌. 

وی ادامه داد: او به راحتی از یک پلان از کارهایش نمی گذشت و برایش مهم بود که کارش چه نتیجه ای دارد‌. امیدوارم روحیه ای که در او وجود داشت باز هم در میان هنرمندان ایجاد شود. 

زمانی که برای عیادت او به بیمارستان رفته بودم اصلا فکر نمی کردم که او از سفر شیراز برنگردد. قرار بود سریال دیگری بسازد که آن سریال هم یتیم شد و امیدواریم که مثل دری در نسل های آینده تکثیر شود.

فرجی مدیر اسبق شبکه یک سیما گفت: دری دقت ویژه ای برای تولید سریال هایش داشت و بارها در تاریخ کشور جست و جو و مطالعه می کرد.حتی قرار بود در دی ماه ۹۶ سریال پهلوان خشمگین را بسازد که اجل به او مهلت نداد.

الماسی در این نشست صمیمانه گفت: رسالت و مسئولیت هنرمند اگر به آن پایه برسد، این آگاهی گاهی اوقات با شعار و گاهی با حرکت و قابل استدراک برای همه اقوام است و این کار هنر است. شخصیتی مثل دری و انتظامی در حد خودشان و توانمندی و علم و شایستگی شان و دلبستگی شان به این سرزمین باعث شد تا وظیفه خود را به نیکویی انجام دهند.

امیرعلی دانایی درباره همکاری خود با دری نیز بیان داشت: صحبت کردن درباره مرحوم دری برایم بسیار سخت است چراکه سالها با او زندگی کردم.

وی ادامه داد: من قبل از همکاری با او چهره اش را ندیده بودم و بعد از یکساعت صحبت مرحوم دری نقش اول سریالش را به من سپرد آنهم به شکل بسیار سالم و الان بعید می دانم چنین اتفاقی در سینما و تلویزیون بیفتد. 

دانایی گفت: بین پلان ها در شهرک سینمایی قدم می زدیم و صحبت می کردیم. او به من گفت ارزش آثارم بعد از نبودنم دیده می شود. ما در دوره بدی زندگی می کنیم که به راحتی نخبه کشی می شود.
وی ادامه داد: چرا باید دری بعد از این دو سریال ۵ سال در خانه بشیند؟  بارها شاهد این بودم که طرح هایی به سازمان فرستاد و بارها گفتتد کار با آقای دری در دستور کار فعلی مان نیست!! پس کار با چه کسی در دستور کارتان هست؟

این بازیگر در ادامه بیان داشت: مطمئنم اگر آقای فرجی نبود اجازه نمی دادند دری همان دو سریال را هم بسازد.
وی در پایان نیز گفت: دیروز جایزه بهترین بازیگر مرد را در یکی از جشنواره ها گرفتم که همینجا این هدیه را تقدیم به آقای دری می کنم.

نوید دری در ادامه در گرامیداشت پدر گفت: پدرم دو بار تشییع شد و جادوی هنر را باور کردم‌. شاید ۱۳ سال است که پدرم را اقای دری صدا کردم  و نتوانستم این لذت را ببرم.

وی ادامه داد: ما با هم همکاری کردیم و حتی در آخرین لحظه قبل از فوت پیگیری کارهای من را می کردند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار