به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، برنامههای ویژه محرم تلویزیون امروز با حضور محمدحسین محمدزاده دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن با حضور رسانهها اعلام شد. محرم 97 شبکههای سیما با مجموعه برنامههای ویژهای فضای رسانهای جامعه را به عطر حسینی زینت میبخشند و بر اساس آمار و میزان پیشبینی و عملکرد شبکههای تلویزیونی برای ارائه و پخش برنامههای محرم امسال یک افزایش 100 ساعته را نسبت به سال قبل شاهد هستیم که نشان دهنده توجه شبکههای تلویزیونی به این ایام است.
محمدزاده با اشاره به اینکه هر شبکه براساس ماموریت، وظایف و نوع مخاطبین اقدام به تولید و پخش برنامههای ویژه ایام محرم میکند، اظهار داشت: امسال در شورای معارف سیما تصمیم گرفتیم که هر شبکه براساس ماموریت، وظایف و نوع مخاطبینش یک برنامهریزی برای تولید و پخش برنامههای ویژه ایام محرم حسینی داشته باشد. چرا که هر شبکه در تلویزیون یک موضوع اختصاصی و یک طیف خاصی را دربر میگیرد و با این زمینه نحوه ورود و سیاست ارائه برنامه مورد توجه قرار گرفت تا شبکهها به یک نحوی با هم موازیکاری نداشته باشند. به همین خاطر ستونهای کنداکتورهای برنامهای ویژهای را در اختیار شبکههای مختلف سیما قرار دادیم تا بنابر آن آنتن متنوع و مخاطب پسندی را ویژه ایام عزاداری حسینی را شاهد باشیم.
دبیر شورای معارف سیما با اشاره به ستونهای برنامهریزی شده شبکههای مختلف تلویزیون در ایام محرم تاکید کرد: سرستون اول شبکه قرآن قرار دارد که از ابتدای محرم با حجم مناسب ورود خواهد کرد و در ستون بعدی شبکه یک، دو، سه و افق با شیب ملایمی به فضای محرم تلویزیون ورود میکنند. در ستونهای بعدی شبکه پنج و آموزش و همچنین شبکههای چهار، مستند، سلامت، امید و جامجم به کار تولید و پخش میپردازند. در ستون آخر هم شبکههای تماشا، نمایش، نسیم و کودک حضور فعالی دارند. با توجه به آسیبشناسی که نسبت به برنامههای سال قبل محرم تلویزیون داشتیم امسال هر کدام از شبکهها با توجه به قرارگرفتن در این ستونها وارد فضای محرم میشوند.
وی با اشاره به اینکه امسال در ایام محرم کودکان و نوجوانان برنامههای از برنامههای انیمیشنی و کارتن محروم نخواهند شد، خاطرنشان کرد: برخی از مخاطبین در سالهای گذشته انتقاد میکردند که کودکان و نوجوانان در ایام محرم نمیتوانند برنامههای مورد نظر خودشان را از تلویزیون دنبال کنند به همین خاطر برنامهها امسال به گونهای برنامهریزی شده که کودکان و نوجوانان لحظهای هم از برنامههای انیمیشنی و کارتن محروم نخواهند شد که در این بین شبکه پویا، نهال، امید و شبکه دوی سیما سهم قابل توجهی در برنامههای کودک و نوجوان دارند که در کنداکتور پخش این شبکهها به این موضوع دقت نظر شده است.
محمدزاده به ماموریت مشترک شبکههای تلویزیونی در ارتباط با فرهنگسازی سبک زندگی حسینی تاکید کرد و گفت: یکی از نکات محتوایی که در جریان تولید و پخش برنامههای محرمی تلویزیون به آن توجه داشتهایم موضوع سبک زندگی حسینی است که به عنوان یک شاخص در خط زندگی اسلامی به شبکهها اعلام شده که تحت عناوین صبر، مقاومت، استقامت، باور دینی، امیدبخشی به عبور از مشکلات و امید پیروزی جناح حق بر باطل با ساخت برنامههای ویژه بر روی آن تاکید میشود.
دبیر شورای معارف سیما در بخش دیگری از گزارش تشریح برنامههای محرم تلویزیون به فراگیر هیئتهای مورد تاکید مردم و سخنرانان و مداحان تراز اول در رسانه ملی اشاره کرد و افزود: یکی از نکاتی که در سنجش افکار صدا و سیما بارها به عنوان پرمخاطبترین بخش برنامههای مذهبی و دینی مورد توجه قرار گرفته پخش سخنرانیهای واعظین برجسته و مداحان تراز اول کشور است، اما امسال فارغ از پوشش مناسب مجالس مذهبی مورد تاکید مردم، اختصاص کنداکتور پخش مناسب سخنرانان و مرثیهسرایان نگاهی به جزئیات دیگر هیئتهای مذهبی کشور داریم. شاید برخی به این نکته اشاره داشتند که چرا ذکر مصیبت و قرائت قرآن برگزیدهای از سخنرانی واعظ آن هیئت روی آنتن نمیرود و فقط به بخش سینهزنی پرداخته میشود به همین خاطر تلویزیون امسال یک نگاه وسیعتری به جزئیات هیئتهای مذهبی کشورخواهد داشت.
وی با اشاره به حضور فعال مداحان جوان در برنامههای محر م. امسال صدا و سیما اذعان کرد: چند سالی است که علاوه بر توجه به پیرغلامان و اساتید مداحی ذاکران جوان هم رنگ و بویی جدید به فضای رسانهای هیئتها وارد کردهاند که امسال بیش از چهار شبکه این پدیدههای عرصه مرثیهسرایی را بروز و ظهور رسانهای خواهد داشت. البته نکته قابل توجه این است که این مداحیها با فاصله کمی نسبت به زمان اجرا روی آنتن میرود.
محمدزاده با اشاره به پوشش اجتماعات بزرگ و قابل توجه ایام محرم توسط رسانه ملی افزود: اجتماعات بزرگ و قابل توجهی در طول دهههای محرم در تهران و شهرهای مختلف انجام میشود که یکی از وظایف رسانهای تلویزیون انعکاس این اجتماعات است خصوصا اجتماعاتی که از هفتم محرم و روز عاشورا در شهرهای مختلف برگزار میشود. شبکههای دو، پنج و قرآن همایش بینالمللی شیرخوارگان حسینی را از دریچه تلویزیون به سمع و نظر مردم میرسانند.
وی افزود: همایش دیگر احلی من العسل با موضوع حضرت قاسم (ع) است به نوعی شبکههای مرتبط با نوجوانان درگیر آن خواهند شد مثل شبکه دو، امید و شبکه قرآن، اجتماعات مربوط به میدان امام حسین، حرم مطهر امام خمینی و 24 نقطه در مراکز استانها و در روزهای تاسوعا و عاشورا حسینیه اعظم زنجان، اردبیل و تبریز را از شبکههای یک، دو، سه و دیگر شبکهها به فراخور گزارشاتی را روی آنتن میبرند.
محمدزاده با بیان اینکه شبکههای مختلف سیما 107 عنوان برنامه بالغ بر 608 ساعت برنامههایی ویژه ایام محرم روی آنتن خواهیم برد، تأکید کرد: شبکه یک 7 عنوان، شبکه دو 8 عنوان، شبکه سه 7 عنوان، شبکه چهار 4 عنوان، شبکه قرآن 16 عنوان، شبکه آموزش 3 عنوان، شبکه کودک 14 عنوان، شبکه امید 16 عنوان، شبکه جامجم 8 عنوان، شبکه مستند 4 عنوان جدید، شبکه افق 6 عنوان، شبکه نسیم 4 عنوان برنامه را در ایام عزاداری حسینی پخش خواهند کرد که مجموع آنها به 107 عنوان برنامه بالغ بر 608 ساعت کنداکتور تلویزیونی را رنگ و بوی محرمی میبخشند.
دبیر شورای معارف سیما یکی از آسیبهای برنامههای مناسبتی را عدم تعمیق باورهای دینی دانست و افزود: متأسفانه در برنامههای مناسبتی بیشتر زمان به معرفی مناسک اختصاص پیدا میکرد و از تعمیق باورهای دینی غافل میشدند. البته یکی از وظایف شبکههای مختلف تلویزیون معرفی مناسک و مجالس عزاداری است، اما در کنار آن بایستی به ارتقاء و تعمیق باروهای دینی مخاطبان نیز پرداخته شود.
محمدزاده در پاسخ به سوال تسنیم که آیا تلویزیون امسال برای آسیبشناسی مجالس عزاداری و پرداختن به شبهات هیئتها خصوصاً مسائلی که گاهی در باب مداحان مطرح میشود برنامه گفتگومحوری را درنظر گرفته است، گفت: تلویزیون برنامهای تحت عنوان عطر محرم و یکسری برنامههای دیگر در شبکههای سه، پنج و قرآن به شبهات و آسیبهای موجود در مجالس عزاداری میپردازد. اما زیبنده نیست ایام دهه اول محرم را که میتواند شور و حرارت حسینی را به اوج خودش برساند را صرف چالشها و پرداختن به حواشی عزاداری کنیم. البته لازم است که درباره شبهات عزاداری صحبت کنیم که جای آن ایام بعد از عید غدیر است که بایستی برای آن چند برنامه خوب تولیدی و گفتگو محور ساخته و پرداخته شوند و بعد از دهه اول هم معرفی از سبک زندگی واعظین و مداحان داشته باشیم. مطمئناً تلویزیون برای نشان دادن سبک زندگی مداحان و پرداختن به آسیبهای موجود در مجالس عزاداری کار ویژهای خواهد کرد، اما هر اتفاقی بایستی در زمان خودش انجام شود تا بتواند تأثیرگذاری خودش را داشته باشد.
منبع: تسنیم