مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان شمالی:

امسال نظام جمهوری اسلامی ایران با بازوی قدرتمند پیشکسوتان دفاع مقدس به بلوغ می رسد

سرهنگ «احیاءمحمد امیری» در همایش سراسری نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس گفت: امسال نظام جمهوری اسلامی ایران با بازوی قدرتمند پیشکسوتان دفاع مقدس به بلوغ می رسد.
کد خبر: ۳۰۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰ - 10September 2018

امسال نظام جمهوری اسلامی ایران با بازوی قدرتمند پیشکسوتان دفاع مقدس به بلوغ می رسدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بجنورد، سرهنگ «احیاءمحمد امیری» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی در همایش سراسری نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس اظهار داشت: این همایش به طور همزمان در تمام استان های کشور برگزار شده و بنا است روز 19 شهریور به نام روز پیشکسوتان دفاع مقدس با هدف تجلیل از زحمات و تلاش های پیشکسوتان 8 سال دفاع مقدس و 40 سال انقلاب اسلامی نامگذاری شود.

امیری پیشکسوتان دفاع مقدس را چهره های ماندگار جامعه خواند و افزود: پیشکسوتان دفاع مقدس کسانی هستند که نظام با دست و بازوی قدرتمند آنان امسال به بلوغ می رسد و این نظام همواره به این پیشکسوتان به عنوان تکیه گاه نیاز دارد.

وی با اشاره اینکه نقش خراسان شمالی در دوران دفاع مقدس در دانشنامه ای جمع آوری می شود، گفت: تهیه این دانشنامه در خراسان شمالی از سال 96 شروع شد در حالی که جمع آوری این اسناد در خراسان شمالی بسیار دشوار بود چرا که در دوران دفاع مقدس استان خراسان شمالی زیرمجموعه خراسان بزرگ قرار داشت. بنابراین بیشتر اسناد و مدارک آن دوران در خراسان رضوی نگهداری می شد که با پیگیری های انجام شده توانستیم درصد بسیاری از این اسناد را از خراسان رضوی دریافت کنیم.

امیری افزود: به عنوان نمونه تعداد 27 گردان در خراسان شمالی در دوران دفاع مقدس شناسایی شدند که به طور فعال در یگان های مختلف از جمله سپاه، ناجا، ارتش و جهاد سازندگی نیرو جذب می کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی با بیان اینکه تاکنون 470 مدخل در استان تهیه شده و این مداخل در آینده به مقاله تبدیل می شوند، گفت: خراسان شمالی یکی از استان های موفق در تهیه مداخل بوده است.

وی از فعالیت 73 تشکل مردم نهاد در خراسان شمالی خبر داد و افزود: این تشکل ها در حوزه دفاع مقدس از جمله ستاد برگزاری یادواره های شهدا فعالیت می کنند.

امیری با بیان اینکه در خراسان شمالی حدود 250 عنوان کتاب نوشته شده است، اظهار داشت: بایستی تلاش کنیم برای هر شهید استان یعنی 3 هزار شهید دوران دفاع مقدس حداقل یک کتاب به چاپ برسانیم که در این خصوص از شما پیشکسوتان تقاضای همکاری دارم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی بیان داشت: امسال در سبک زندگی جهادی تعداد 50 مربی جهت آموزش سبک زندگی جهادی به کودکان و نوجوانان در مهدکودک ها، مدارس ابتدایی و راهنمایی تربیت کرده ایم.

وی در خصوص تربیت راویان دفاع مقدس نیز گفت: تاکنون جلسات هم اندیشی و کارگاه های آموزشی متعددی جهت تربیت راویان برگزار کردیم که امسال به تربیت راویان ناقل خواهران و برادران نیز پرداخته ایم تا بتوانیم از این راویان علاوه بر مناطق جنگی در مراسمات، مدارس و دانشگاه ها نیز استفاده کنیم.

امیری با اشاره به اینکه روحانیون به نسبت جمعیتی که دارند در مقایسه با دیگر اقشار جامعه نقش بسیاری در دوران مقدس داشتند، گفت: روحانیون به نسبت جمعیت بیشترین شهید را تقدیم این نظام کردند و در خراسان شمالی تعداد 76 روحانی در دفاع مقدس شهید شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی بیان کرد: آموزش 2 واحد درسی دفاع مقدس در 44 مرکز دانشگاهی خراسان شمالی توسط 30 استاد مجرب به طور فعال برگزار شده است و همچنان نیز این آموزش ادامه دارد و این اساتید خود در دوران دفاع مقدس حضور داشتند و بنا است به تدریج اساتیدی را تربیت کنیم که در دوران دفاع مقدس حضور نداشته اند.

وی در پایان با اشاره به مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان شمالی گفت: فعالیت عمرانی این مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس از 6 ماه پیش آغاز و اعتباراتی نیز جهت ساخت آن در نظر گرفته شده است که امیدوار هستیم به زودی این مرکز فرهنگی به اتمام برسد تا بتوانیم تمام اسناد و مدارک دوران دفاع مقدس را در این موزه جهت بازدید علاقمندان نگهداری کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار