دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«کمان 99» بزرگترین عملیات هوایی ایران در دوران دفاع مقدس

نیروی هوایی ارتش کمتر از 24 ساعت از آغاز جنگ تحمیلی توانست با 140 فروند جنگنده بمب‌افکن مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی رژیم بعثی را منهدم کرده و حدود 60 درصد از توان هوایی آن را از بین ببرد.
کد خبر: ۳۰۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰ - 26September 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین و منظم‌ترین نیروهای ارتش اسلام در روزهای آغازین جنگ تحمیلی بود. این نیرو تنها پس از گذشت 24 ساعت از حمله غافلگیرانه دشمن بعثی، توانست طرح عملیاتی «کمان 99» را با موفقیت به اجرا بگذارد و مهم‌ترین پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی دشمن را منهدم کند.

بر این اساس، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اجرای «طرح البرز» توانست بیش از 200 جنگنده و هواپیمای پشتیبانی را پای کار بیاورد و با 140 فروند جنگنده بمب افکن خود وارد آسمان دشمن بعثی شود و مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی و فرودگاه‌های دشمن را با خاک یکسان کند. کمان 99 بزرگ‌ترین و موفقیت‌آمیزترین عملیات تاریخ نیروی هوایی ارتش و عملیاتی محسوب می‌شود که باعث برتری هوایی کشورمان در ماه‌های آغازین جنگ شد.

در این عملیات ارتش جمهوری اسلامی توانست در کمترین مدت زمان ممکن پایگاه‌های هوایی الرشید، کوت، العماره، موصل، کرکوک، حبانیه و ام‌القصر و فرودگاه‌های بغداد و المثنی را با خاک یکسان کند و همچنین ضربات مهلکی را به فرودگاه کرکوک، پالایشگاه نفت کرکوک، پالایشگاه نفت بصره، پل‌های ارتباطی تنومه و بصره، چاه‌های نفت باباگرگر، مخازن نفت موصل و تأسیسات گازی کرکوک وارد کند.

کمان 99 بزرگترین عملیات هوایی ایران در دوران دفاع مقدس

ارتش متجاوز بعثی که به شدت از توان هوایی ارتش ایران واهمه داشت در روزهای نخست می‌خواست که با حملات غافلگیرانه، پایگاه‌های نیروی هوایی ایران را مورد اصابت قرار داده و جنگنده‌های نهاجا را از بین ببرد تا در طول جنگ از گزند این نیرو در امان باشد؛ اما این رویکرد با انجام عملیات بزرگ و تاریخی کمان 99 به طور کلی با شکست مواجه شد.

نیروی هوایی با بکارگیری 48 فروند جنگنده بمب‌افکن F5E از پایگاه شکاری تبریز، 40 فروند جنگنده بمب‌افکن F5E از پایگاه شکاری دزفول، 16 فروند جنگنده بمب‌افکن فانتوم از پایگاه شکاری همدان، 16 فروند جنگنده بمب‌افکن فانتوم از پایگاه شکاری بوشهر، 12 فروند جنگنده بمب‌افکن فانتوم از پایگاه شکاری تهران و هشت فروند جنگنده بمب‌افکن فانتوم از پایگاه شکاری همدان توانست ضربه مهلکی را بر پیکره نیروی هوایی عراق وارد و  60 درصد توان هوایی ارتش عراق را نابود کند به طوری که ارتش رژیم بعثی نزدیک به یک سال قادر به پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی خود در صحنه نبرد نبود.

این عملیات به نوعی زیرساخت‌های نظامی رژیم بعثی و پایگاه‌های عملیاتی آنان را تا مدت‌ها غیرفعال و منفعل کرد.

 3 پایگاه‌ اصلی تهران، همدان و بوشهر به جهت بهره‌گیری از جنگنده‌ بمب‌افکن‌های اف 4 به عنوان مهم‌ترین پایگاه‌های حاضر در این عملیات محسوب شده و نقش اساسی را در عملیات کمان 99 عهده‌دار بودند. همچنین پایگاه هفتم شکاری شیراز و پایگاه هشتم شکاری اصفهان نیز به جهت بهره‌گیری از تامکت‌های رهگیر، ماموریت اسکورت بمب‌افکن‌های نهاجا را در این عملیات بر عهده داشتند.

کمان 99 بزرگترین عملیات هوایی ایران در دوران دفاع مقدس

نیروی هوایی ایران طی این عملیات بزرگ هوایی توانست پایگاه‌های هوایی، شیلترهای نگه‌داری جنگنده‌ها، پالایشگاه‌ها، انبارهای مهمات، باندهای پروازی، آشیانه‌های هواپیماها، سایت‌های راداری و مراکز ارتباطی و مخابراتی رژیم بعثی را مورد اصابت بمب‌های خود قرار دهد و از توان تهاجمی این رژیم را به شکل قابل ملاحظه ای تضعیف کند.

همچنین اف-5های پایگاه‌های تبریز و دزفول نیز در اجرای این عملیات نقش مهمی را ایفا کرده و عملیات نبرد هوایی را به نحو شایسته ای به نمایش گذاشتند و برای مانور فانتوم ها فضاسازی کردند. نیروی هوایی توانست با استفاده از بمب‌های ام کا 82، بمب‌های خوشه‌ای، موشک‌های هوا به زمین ماوریک و همچنین موشک‌های حرارتی و راداری، اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار دهد.

کمان 99 بزرگترین عملیات هوایی ایران در دوران دفاع مقدسفانتوم های ایرانی در روز مقرر با اسکورت تامکت‌های نهاجا از مرزهای هوایی گذشتند و توانستند با پرواز در نقاط کور و ارتفاع پایین از تور پدافندی دشمن بعثی عبور کرده و به مراکز استراتژیک دشمن ضربه بزنند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها