برگزاری نشست علمی «انقلاب اسلامی و توسعه معارف قرآن کریم»

نشست علمی «انقلاب اسلامی و توسعه معارف قرآن کریم» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۳۰۹۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ - 16September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، نشست علمی «انقلاب اسلامی و توسعه معارف قرآن کریم» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تاریخ ۱۹ شهریور برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد به عنوان ارائه دهنده و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم به عنوان دبیر علمی در این نشست علمی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم گزارشی از فعالیت‌های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن را به صورت اجمالی ارائه کرد: تعداد پژوهش‌های در دست تحقیق ۶۹ عنوان؛ کتب منتشر شده مکتوب ۱۰۸ عنوان (۲۱۴ جلد)؛ کتب منتشر شده دیجیتال ۱۸۲ جلد؛ کتب ارسال شده به نشر ۴۰ عنوان؛ مقالات علمی پژوهشی ۵۵ عنوان؛ مقالات دائره المعارف و فرهنگ نامه ۴ هزار و ۹۵۰ عنوان؛ آثار برگزیده ۱۶ اثر؛ کرسی، نشست و سمینار ۷۸ عنوان؛ نرم افزار‌های تولیدی پژوهشکده فرهنگ قرآن ۲۵ عنوان؛ همایش‌های برگزارش شده سه عنوان؛ شرکت فعال در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران از دومین نمایشگاه تا کنون و نمایشگاه‌های ملی قرآنی در شهر‌های مختلف.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی دیگر بخش‌های دفتر همچون دانشگاه باقرالعلوم، و دیگر شعب دفتر تبلیغات اسلامی از جمله شعبه مشهد، اصفهان و خوزستان ارائه کردند.

در ادامه نشست حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد به نقش انقلاب اسلامی در مطالعات و پژوهش‌های قرآنی پرداخت.

وی ابتدا به وضعیت علوم و معارف قرآن در بخش ملفوظ و مکتوب پیش از انقلاب اشاره کرد. پیش از انقلاب وضعیت درس تفسیر اینگونه بود که فقط آیت الله خزعلی درس تفسیر داشتند و مدت‌ها بعد آیت الله مشکینی نیز درس تفسیر شروع کردند.

وی ادامه داد: برخی جلسات خصوصی تفسیر هم وجود داشت مانند جلساتی که آقایان احمدی میانه‌جی، روحانی و آذری قمی داشتند. در مشهد یه جلسه تفسیر مانند دروس حوزه از شنبه تا چهارشنبه بود: درس تفسیر میرزا جواد آقای تهرانی و یک جلسه تفسیر در پنجشنبه و جمعه آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب که نوار‌های یک بخش از تفسیر‌های مقام معظم رهبری پیدا شده است که سوره توبه می‌باشد و منتشر شده است.

وی افزود: پیش از انقلاب در حوزه مکتوب در حد صفر یا کمی بالاتر بودیم. در حوزه مکتوب در علوم قرآنی پیش از انقلاب هیچ نداشتیم. هنگامی که کمالی دزفولی قانون تفسیر را نوشت این تنها کتابی بود که در حوزه علوم قرآنی نوشته شد و پس از آن، ثقل اکبر و تاریخ تفسیر را نوشت. بعد از انقلاب هر سه را خلاصه کرد و با عنوان شناخت قرآن منتشر کرد. بعد از انقلاب نیز تا حدود ده سال آثاری در زمینه علوم قرآن نداریم. تفسیر‌های شیعه حتی تفسیر المیزان علوم قرآن ندارند.

مهدوی راد گفت: آیت الله خویی برای پرکردن این خلا کتاب بیان را نوشتند. قبل از انقلاب علامه طباطبایی در مدت زمانی که در تبریز حضور داشتند یک تفسیر برای نشان دادن موافقت حدیث و قرآن نوشتند با عنوان البیان فی مواقفه الحدیث مع القرآن. هنگامی که به قم تشریف آوردند، تفسیر المیزان را نوشتند که بهترین، واقع‌نگرترین و به روزترین تفسیر تاریخ است. این تفسیر مهمترین اثر را در فضای فکری جامعه ما گذاشت.

وی در پایان اظهار داشت: کار‌های فردی هم صورت گرفته است مانند قاموس قرآن. شاگردان علامه طباطبایی مانند آیت الله جوادی آملی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سبحانی، از قبل انقلاب با بهره گیری از مکتب تفسیری علامه طباطبایی کار تفسیر را شروع کردند.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها