قزلی در جمع انجمن‌های ادبی شهرستان‌های استان تهران:

افزایش ظرفیت فرهنگی کشور در گرو فعال‌ شدن انجمن‌های ادبی است

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: به این مساله اعتقاد داریم که با فعال شدن انجمن‌های ادبی و هم‌افزایی این نیروها، به ظرفیت‌های ادبیات کشور افزوده خواهد شد.
کد خبر: ۳۰۹۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ - 17September 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست هم‌اندیشی دبیران انجمن‌های ادبی شهرستان‌های استان تهران، عصر دیروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

در این جلسه، دبیران 28 انجمن ادبی توابع تهران از شهرهای اسلام‌شهر، پاکدشت، دماوند، رباط‌کریم، ری، شهر قدس، شهریار، شمیرانات و ورامین حضور داشتند.

در آغاز این نشست، عباس محمدی‌کلهر دبیر منتخب انجمن‌های ادبی شهرستان‌های استان تهران با تقدیر از بنیاد شعر و ادبیات داستانی برای ارزش و اعتبار بخشیدن به شهرهای استان تهران به عنوان یک بخش مستقل در حوزه انجمن‌های ادبی اظهار داشت: اقدامات موثری توسط انجمن‌های شهرستان‌های تهران آغاز شده که به زودی شاهد به ثمررسیدن آن خواهیم بود.

دبیر انجمن ادبی ولا در ادامه گفت: توانسته‌ایم با تاسیس کانال «ادبستان تهران» شبکه‌ای برای اطلاع‌رسانی انجمن‌ها و فعالیت‌های آنها ایجاد کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر، کمپینی برای استعدادیابی انجمن‌های ادبی شهرستان‌های تهران راه‌اندازی کردیم که در گام اول از شهر پرند 11 شاعر، شهرری 20 شاعر و شهریار 15 شاعر شناسایی شده‌ که محصول آن، تولید بیش از 500 اثر ادبی است.

در ادامه این نشست، مهدی قزلی با اشاره به فعالیت‌های انجمن‌های ادبی شهرستان‌های استان تهران گفت: پیش از ساماندهی انجمن‌های ادبی، در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برنامه‌هایی در شهر ری، لواسان و دماوند برگزار کردیم و شاهد استقبال ادب‌دوستان این شهرها بودیم. حال با هماهنگی بسیار خوبی که انجمن‌های ادبی شهرستان‌های استان تهران داشتند، شاهد شکل‌گیری هویتی مستقل از شهر تهران در برگزاری این نشست هم‌اندیشی هستیم.

وی افزود: در اردیبهشت‌ماه امسال و هنگام برگزاری مجمع انجمن‌های ادبی، نگران بودیم که بعد از مجمع، اجتماع انجمن‌های ادبی از میان برود، ولی با افتخار شاهد هستیم که انجمن‌های با شناخت ظرفیت‌های خود و هم‌افزایی، مطالبات خود را صراحتاً اعلام و پیگیری می‌کنند.

قزلی در ادامه با عذرخواهی از انجمن‌های ادبی به دلیل مهیانشدن بودجه شایسته انجمن‌های ادبی گفت: همه ما شاهد وضعیت اقتصادی کشور هستیم. تا حد ممکن سعی کرده‌ایم از طرح‌های اجرایی انجمن‌های ادبی حمایت کنیم، ولی با عدم دریافت بودجه مصوب، شرایط مطلوبی برای این حمایت نداریم. البته من و همکارانم بدون وقفه برای رسیدن به هدف‌هایمان تلاش می‌کنیم و از شما می‌خواهم با تکمیل اطلاعات خود در سامانه امور انجمن‌های ادبی و دریافت شناسه، پایِ کار باشید.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با تاکید بر حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انجمن‌های ادبی افزود: اولین آئین‌نامه ابلاغی دکتر سیدعباس صالحی در مقام وزارت، آئین‌نامه امور انجمن‌های ادبی بود که این امر، نشان‌دهنده دغدغه خاص ایشان در مساله انجمن‌های ادبی است.

رئیس کارگروه اجرای آئین‌نامه امور انجمن‌های ادبی در ادامه تاکید کرد: به این مساله اعتقاد داریم که با فعال شدن انجمن‌های ادبی و هم‌افزا شدن این نیروها، به ظرفیت‌های ادبیات کشور افزوده خواهد شد.

وی افزود: با هدف شکل‌گیری هویت جمعی، اولویت حمایت با طرح‌هایی است که توسط تعدادی از انجمن‌های ادبی به صورت مشترک ارائه و اجرا شود.

قزلی در پایان ابراز امیدواری کرد: علاوه بر شرایط و تجربیاتی که بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در اختیار انجمن‌های ادبی می‌گذارد، امیدواریم با ارتقاء سامانه جامع امور انجمن‌های ادبی، ظرفیت‌ها و امکانات موجود در انجمن‌های ادبی با دیگر انجمن‌ها به اشتراک گذاشته شود تا زمینه استفاده از پتانسیل‌های موجود برای همه فراهم شود.

در ادامه این نشست، غلامرضا طریقی با تشکر از معاون فرهنگی و امور استان‌های بنیاد و پرسنل دبیرخانه انجمن‌های ادبی در جهت تلاش برای ثبت و ساماندهی انجمن‌های ادبی و اطلاع‌رسانی اخبار مرتبط و پاسخگویی مسائل و مشکلات اعضا، گفت: عمده مسئله انجمن‌های ادبی، ثبت آنها در سامانه است که بر اساس آئین‌نامه، بایستی طبق ضوابط انجام شده و با تاییدیه ادارات ارشاد یا معرفی معتمدان ادبی شهر یا استان انجام شود. این مساله هم جامع است و هم مانع. از طرفی باعث می‌شود که ضابطه‌مند پیش رویم و از طرفی جلوی ثبت و استفاده از امکانات انجمن‌هایی که بیش از یک اسم نیستند گرفته می‌شود.

دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور افزود: علیرغم بودجه محدود مالی انجمن‌های ادبی و افزایش درخواست‌ها برای اجرای طرح‌های ادبی، ادعا می‌کنم که هیچ درخواستی بدون پاسخ نمانده و از ابتدای سال تا بحال بیش از دویست برنامه حمایت و اجرا شده است.

وی در پایان از همه دبیران انجمن‌های ادبی سراسر کشور خواست، با مطالعه آئین‌نامه و شیوه‌نامه انجمن‌های ادبی، اطلاعات و مدارک خواسته شده را تکمیل و ارسال کنند تا با دریافت شناسه ملی، شرایط حمایت از اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها فراهم شود.

در پایان، پس از پرسش و پاسخ دبیران انجمن‌های ادبی با مسئولان حاضر در نشست، شناسه و طرحانه انجمن‌های ادبی که مدارک خود را در سامانه امور انجمن‌های ادبی تکمیل کرده بودند، اهدا شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار