به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس "، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و مسئولان مؤسسه فرهنگی عمره سعادت در خصوص قراردادهای جاری عمره با شرکتهای سعودی نشست صمیمانهای در هتل دار هادی مکه مکرمه برگزار کردند.
97 درصد از خدمات تغذیه و تدارکات حج اعلام رضایت کردهاند
اوحدی در این جلسه گفت: بیش از 90 درصد زائران ایرانی از خدمات در حج و ایام تشریق رضایت کامل داشتند و بر اساس نظرسنجی که انجام گرفت حدود 97 درصد از خدمات تغذیه و تدارکات و همین حدود از مسکن و حمل و نقل اعلام رضایت کردهاند.
وی یکی از دلایل اصلی رضایت زائرین و حصول موفقیت را سرمایه نیروی انسانی و برنامه ریزی به موقع اعلام کرد و افزود: برنامهریزی برای حج را سه ماه زودتر انجام دادیم. اگر برنامه ریزیها انجام شود اما در جذب نیروی انسانی دقت نکنیم با چالش مواجه خواهیم شد. نیروی انسانی سرمایه بسیار بزرگی است که هر چقدر برای آن هزینه کنیم نتیجه بهتری را خواهیم گرفت.
در حج 64 هزار نفر را در شرایط سخت و پرترافیک خدمات دادیم
رئیس سازمان حج و زیارت، توقع خدمات بهتر در عمره را به نسبت حج بدیهی دانست و ادامه داد: موفقیتی که امسال در حج حاصل شد این توقع را برای سازمان و بعثه ایجاد کرد که در عمره با ظرفیت کمتر زائر در روز، کارها با سهولت بیشتری انجام شود.
وی ادامه داد: در موسم عمره پیک ظرفیت زائر در مکه 25 هزار نفر است اما در حج 64 هزار نفر را در شرایط سخت و پرترافیک حج خدمات دادیم. شرکتهای نقل در حج امسال تا کنون 600 هزار کیلومتر رانندگی کردهاند و ما حتی یک مورد حادثه نداشتهایم. قطعا توقع ما این است که در موسم عمره با ترافیک کمتر و آسایش و امنیت بیشتر، هیچ حادثهای نداشته باشیم. یا خدمات فرودگاهی مدینه و جده قابل قبول بود و متوسط معطلی زائر در فرودگاه جده 45 دقیقه بود. قطعا در موسم عمره توقع ما این است که آسایش زائر بیشتر باشد.
ایران تنها کشوری است که در عربستان اتباع هم زبان ندارد
اوحدی آغاز عملیات عمره امسال را اوایل صفر اعلام کرد و افزود: براساس ضوابط جدید عربستان اعزام نیروهای ستادی و ویزای آنها با محدودیت مواجه شده است. وقتی با وزیر حج مطرح کردیم تنها کشوری که در عربستان اتباع هم زبان ندارد، ایران است و ما برای خدمات پزشکی یا انجام تشریفات متوفی و سایر خدمات زائرین نیاز به نیروی فارسی زبان داریم، وزیر حج گفت، خدمات عمره را به شرکتهای خصوصی واگذار و این مجوز را به آنها دادهایم که برای نیروی کار عمره خودشان ویزای موسمی بگیرند و افراد را وارد عربستان کنند. لذا با فرصت محدودی که داریم در خصوص چگونگی دریافت موسمی پیگیری جدی داشته باشید تا برای عمره با مشکل مواجه نشویم.
رئیس سازمان حج و زیارت مسئولیت شرکتهای عمره گذار را به عنوان شرکتهای پذیرنده زائر مسئولیت بسیار سنگینی دانست و گفت: شرکتهای طرف قرارداد ما فقط مسئولیت امر تدارکات و نقل و ویزا و... ندارند، بلکه پیگیری حوادث مربوط به زائرین به عنوان میهمان هم بر عهده شماست. امیر مدینه و وزیر حج از اینکه شرکتهای طرف قرارداد ما پیگیر آزادی زندانی ایرانی نبودهاند تعجب کرد و تأکید کرد شرکتهای عمره باید وکیل داشته باشند تا پیگیر اینگونه مشکلات باشند. رئیس سازمان از شرکتهای سعودی که سالها تجربه خدمت به زائر را دارند خواست تا نسبت به استخدام وکیلی توانمند برای رفع اینگونه مشکلات زائرین اقدام کنند.
زائران در عمره از خدمات بهتری بهرهمند خواهند شد
اوحدی گفت: امسال به لطف خدا مشکل پرداخت پول به شرکتهای عربی را نخواهیم داشت هر چند در سالهای قبل هم که مشکل داشتیم تأخیری در پرداختها نداشتیم. آنچه که مسلم است این است که در موسم حج و عمره آینده درصدد هستیم زائرین از خدمات بهتری بهرهمند شوند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی سرمایه گزاریهای شرکتها اشاره و اعلام کرد: یکی از شرکتها قرارداد احداث 1800 اتاق و شرکت دیگری قرارداد احداث 800 اتاق در مدینه منوره را با سازمان منعقد کرده است که تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. شرکت دیگری که هتل دار هادی را برای ما ساخت قرار است نسبت به ساخت آشپزخانه مرکزی با ظرفیت 100 هزار پخت در مکه اقدام کند و کار اجرایی احداث آن بعد از موسم حج آغاز خواهد شد. یکی دیگر از شرکتهای عمره گزار شرکت حمل و نقلی را تأسیس کردند که در موسم حج از آن استفاده کردیم و در عمره هم صد در صد اتوبوسهای آنها را اجاره خواهیم کرد.
انتهای پیام/