سعید عاکف:

از نگارش «خاک‌های نرم کوشک» تا تالیف در لبنان و سوریه/ برخی به شیر نفت متصل‌ هستند

مدیر انتشارات ملک اعظم گفت: کار باری به هرجهت آسان، اما انجام کار اساسی هزینه‌بردار است، در حالی که برخی ناشران به شیر نفت متصلند و به راحتی در هر شرایطی بدون مشکل مالی هر اثری را منتشر می‌کنند.
کد خبر: ۳۰۹۹۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ - 22September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سعید عاکف از نویسندگان شناخته شده کشورمان در گفت‌وگویی درباره تازه‌ترین نسخه کتاب «خاک‌های نرم کوشک» اظهار داشت: اگر مشکلات اجازه دهند، بزودی چاپ دویست و دوازدهم کتاب خاک‌های نرم کوشک منتشر می‌شود.

مدیر انتشارات ملک اعظم در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت نشر در تمام حوزه‌ها توضیح داد: تقریبا دو سه سالی است که مدام می‌گوییم دوران اضمحلال عرصه چاپ و نشرشروع شده، اما کتاب‌هایی، چون «خاک‌های نرم کوشک» برای مدتی نشر را از این وضعیت خارج کرد، چاپ و نشر کشور در حال جان گرفتن بود که در اواخر دولت دهم کاغذ گران شد.

عاکف با بیان اینکه هشدار‌هایی پیش از آن داده شد، اما کسی توجهی نداشت، ابراز داشت: در حال حاضر کاغذ تحریر از بندی ۵۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است و این موجب شده زنگ خطر نابودی کتاب و نشر کشور به صدا در آید.

به گفته این ناشر، دولت در مهیا کردن زمینه نابودی نشر دخیل است چرا که هزینه‌ها بشدت افزایش یافته و کتاب در حال حاضر در کشور ما جایی ندارد. ما در ابتدا و زمانی ه. کاغذ بندی ۵۰ هزار تومان بود کتاب «خاک‌های نرم کوشک» را با قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه می‌کردیم، اما در حال حاضر که شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی هستیم قیمت کتاب ۴ هزار تومان تنها افزایش داشه که موجب گلایه‌هایی شده است.

این نویسنده با گلایه و تاکید بر این مطلب که در کشوری که کتاب از بین برود همه چیز آن کشور نابود خواهد شد، توضیح داد: هیچ کشوری با اینترنت زیرساخت‌هایش را نمی‌سازد. تمام کشور‌ها برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌های فرهنگ خود دارند، اما اگر وضعیت فرهنگی به همین منوال پیش رود باید فاتحه فرهنگ کشور را خواند!

عاکف درباره انتشار آثار دفاع مقدس هم اضافه کرد: کار باری به هرجهت آسان، اما انجام کار اساسی هزینه‌بردار است، در حالی که برخی ناشران به شیر نفت متصلند و به راحتی در هر شرایطی هر اثری را منتشر می‌کنند.

وی افزود: دفاع مقدس ما تنها برای ایام جنگ نبود، فعالانی، چون ما که کار اساسی انجام مِ‌دهند در این میان نابود می‌شوند، ما با هزینه نشر خود به سوریه و لبنان و.. رفتیم در حالی که خیلی از افراد بدین شکل حاضر نیستند بروند! برای استخراج مطالب یک کتاب خون هم ریخته شد، مثلا کتاب «شام برفی» این کتاب را همه سانسور کردند اماکتاب چندین بار تجدید چاپ شد و رهبر انقلاب به رئیس حوزه هنری فرموده بودند روی کتاب کار کنید، اما از سوی حوزه هنری هم تماسی با بنده گرفته نشد!

مدیر انتشارات ملک اعظم توضیح داد: انتشار مثلا ۲۰۰ کتاب مهم نیست، بلکه کار کردن روی زیر ساخت‌ها مهم است. «خاک‌های نرم کوشک» وصف شهید برونسی است، که بنده در ۱۵ سالگی او را درجبهه دیدم و پس از سال‌ها تحقیق کتاب تالیف شد. ما زمانی خط شکنی کردیم، پای انتشارات ایستادیم وارد موضوع سوریه شدیم، اما عده‌ای در مقابل به جای حمایت امواج منفی فرستادند. کار زیر ساختی مهم است و اگر کسی زیرساختی عمل کرد باید از پس هزینه‌هایش هم برآید. انتشارات با هزینه‌های خود داشت روبه جلو حرکت می‌کرد، با هزینه‌های شخصی به سوریه و... رفتیم و کار کردیم، کار زیرساختی سفارشی انجام نمی‌شود، انقلاب اسلامی ما بدون خون دادن شکل نگرفت ما نیز باید جانمان را به کف دست بگیریم.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها