شوک دیگری بر پیکر سینمای ایران؛

دوربین یدالله صمدی برای همیشه خاموش شد

درگذشت یدالله صمدی کارگردان سریال تلویزیونی «شوق پرواز» شوک دیگری بر پیکر سینمای ایران است.
کد خبر: ۳۱۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ - 26September 2018

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌ پرس ـ رسول شادمانی؛ سینمای ایران هنوز در غم از دست دادن «عزت‌الله انتظامی» داغدار است و در تدارک برگزاری مراسم چهلم آقای بازیگر که خبر می‌رسد، یدالله صمدی درگذشت. خاموش شدن دوربین صمدی برای همیشه، شوک دیگری بر پیکر داغدار سینمای کشور است. کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده‌ای با دانش، کهنه کاری و کم حاشیه که به تنهایی برای سینمای ما اعتبار بود.

یدالله در سال 1331 در خانواده‌ای سنتی در شهر مراغه از خطه‌ی آذربایجان دیده به جهان گشود. او خیلی زود علاقه، استعداد و توانمندی خود را در عالم سینما نشان داد و از سن 20 سالگی به عرصه ی سینمای حرفه‌ای گام نهاد.

«مردی که زیاد می‌دانست» تولید سال 1363 نخستین فیلم صمدی در قامت کارگردان بود و همچنین نخستین فیلم کمدی سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، که این خود نشان از درایت و دانش این هنرمند فقید دارد. در سال‌های پرالتهاب جنگ که لاجرم سینمای تازه متحول شده‌ی ایران به واسطه ی پیروزی انقلاب، سخت درگیر و تحت تاثیر آن بود، صمدی نیاز جامعه به شادی و نشاط را درک کرده و در آن فضا اقدام به تولید فیلم در ژانر کمدی می‌کند و با همین فیلم جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سومین جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص می‌دهد.

او پیشتر در فیلم «تختخواب سه نفره» با دستیاری نصرت کریمی در سال 1351 سینمای حرفه ای را تجربه کرده بود و پس از آن نیز در فیلم‌های «دست شیطان» به کارگردانی حسین زندباف و «دادشاه» حبیب کاوش در قامت دستیار کارگردان به تجربیات خود افزود.

صمدی با تولید فیلم‌های اتوبوس (1364)، ساوالان (1368)، دمرل (1373) و سارای (1376) علاقه و توجه ویژه‌ی خود به فرهنگ بومی آذری و استفاده از داستان‌های اصیل این خطه را نشان داد که در این میان فیلم اتوبوس با بازی ماندگار مرحوم «هادی اسلامی» به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های آن دوره نیز شناخته می‌شود.

فیلم سینمایی «ایستگاه» که صمدی در سال 1366 تولید آن را به اتمام رساند از بهترین تریلرهای روانشناختی سینمای پس از انقلاب می‌باشد. این فیلم به همراه فیلم «نقطه ضعف» مرحوم محمدرضا اعلامی از جریان‌سازان این ژانر در سینمای ایران بودند. «ایستگاه» در جشنواره فجر همان سال به عنوان فیلم منتخب منتقدان و نویسندگان سینمایی برگزیده شد.

«آپارتمان شماره 13»، «دو نفر و نصفی»، «معجزه خنده»، «بانوی من»، «شهرآشوب» از دیگر فیلم‌های مرحوم صمدی در قامت کارگردان هستند و آخرین فیلم او در سینما با نام «پدر آن دیگری» در سال 1393 ساخته شد.

در این میان فیلم «آپارتمان شماره 13»، جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم و فیلمنامه را در سال 1369 از جشنواره فیلم فجر کسب کرد.

صمدی در سال های حیات خود به مدت سه سال (1380–1377) مدیرعامل خانه سینما بود و علاوه بر آن ریاست کانون کارگردانان سینمای ایران را نیز بر عهده داشت. همچنین در هفدهمین دوره و همچنین در سی امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، داوری بخش مسابقه سینمای ایران را عهده‌دار بود.

مرحوم صمدی، 2 سریال تلویزیونی «شوق پرواز» و «هفت سین» را نیز در کارنامه‌ی هنری خود ثبت کرد که در این میان «شوق پرواز» با محوریت زندگی خلبان شهید عباس بابایی را می‌توان ماندگارترین اثر او دانست. «شوق پرواز» با بازی شهاب حسینی در نقش شهید عباس بابایی طی سال‌های 1386 تا 1390 به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران برای شبکه اوّل سیما ساخته که با موفّقیت و استقبال چشم‌گیری مواجه شد.

مرحوم یدالله صمدی که مدت‌ها از بیماری کبد رنج می‌برد برای پیوند کبد به بیمارستان پیوند اعضاء ابوعلی سینا در شیراز منتقل شد. عمل پیوند کبد انجام شد اما به دلیل موفق نبودن عمل پیوند، ساعت 17:30 عصر روز سه شنبه سوم مهر 1397 در سن 66 سالگی در شیراز درگذشت.

انتهای پیام/ 130

نظر شما
پربیننده ها