در هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت مطرح شد؛

سرهنگی: ادبیات جنگ با پرداختن به روستا‌ها اصالت پیدا می‌کند/ معصومه سپهری: دلخوش توجه رهبر انقلاب به ادبیات هستیم

هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس به همراه انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «فرنگیس» برگزار شد.
کد خبر: ۳۱۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ - 30September 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس به همراه انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «فرنگیس» برگزار شد.

«معصومه آباد» در ابتدای این مراسم با بیان اینکه هدیه بزرگ خانم فرنگیس حیدرپور روشن کردن قطعه‌ای از پازل دفاع مقدس است، اظهار داشت: استعاره‌ها و تعابیر این کتاب برای من جالب بود.

وی به کتاب فرنگیس اشاره کرد و گفت: روستایی که درست بین ۲ انگشت یک بانوی کرمانشاهی دیده می‌شد. روستایی بسیار دور افتاده در نقطه صفر مرزی بود که با وجود فرنگیس حیدری امروز به یک اسطوره تبدیل است. اگر بخواهیم امروز به زوایایی روستای گور سفید نگاه کنیم می‌بینیم هر خانواده یک شهید و جانباز داده است.

این نویسنده عنوان کرد: متاسفانه جامعه گاهی با خاطرات خوب برخورد نمی‌کند در صورتی که این‌ها سرمایه گرانبهایی را برای ما به ارمغان می‌آورد که می‌تواند راهبرد زندگی باشد.

معصومه آباد فصل دهم و یازدهم فرنگیس را سخت‌ترین بخش‌های این کتاب دانست و گفت: همه اتفاقات بد جامعه وقتی رخ می‌دهد که ما دچار آفیت طلبی شده باشیم. با خاطرات شیر زن ایل کلهر به عیار زنان ما افزوده شد. هر کدام از این زنان نمونه‌هایی برای زنان ایران زمین است.

«مرتضی سرهنگی» در ادامه این نشست با بیان اینکه ضعیف قوای نظامی ما موجب حمله رژیم بعضی شد، اظهار داشت: ناگهان سرباز شدن همه مردم ایران دشمن را غافل‌گیر کرد.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری افزود: نوشتن از جنگ یک سنتی جهانی است تا به مردم بگویند چه روز‌هایی را یک مملکت کشیده است. خانم فتاحی کار بزرگی کردند، چون اگر ایشان نمی‌نوشتند ما فرنگیس را نمی‌شناختم. تا ادبیات جنگ به روستا‌ها نرود اصالت خودش را پیدا نمی‌کرد. بسیاری از فرماندهان در روستا‌ها هستند و کسی آن‌ها را نمی‌شناسد.

وی افزود: در جنگ‌های دفاعی همه سرباز می‌شوند. پزشک عراقی می‌گفت: سه میلیون جمعیت مصری به عراق تزریق شد تا مشکلی برای آن کشور پیش نیاید. به همین خاطر ما از ۱۵ ملیت اسیر داشتیم. بیشترین اسرایی که ما از عراق گرفتیم سودانی بودند.

سرهنگی بیان کرد: دفاع مقدس یک جنگ جهانی سوم بود. من خوشحالم که یک کتاب خوب از کرمانشاه منتشر شد. تقریباً در کرمانشاه کار تاریخ شفاهی روی زمین است و ما کار زیادی در این استان داریم.

«معصومه سپهری» نویسنده دفاع مقدس من در همه رنج‌ها و سختی‌های فرنگیس شریک هستم، اظهار داشت: فرنگیس و همه عزیزانی که رنجی از جنگ بر تن و جانشان مانده همه گرانبهایی هستند که وقتی یک نویسنده به سراغشان برود شناخته می‌شود.

وی با اشاره به تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب گفت: کاش با این کتاب‌ها بهتر برخورد شود. نویسنده‌های ما نمی‌توانند از جنگ ننویسند و بی تفاوت باشند، ولی اگر ما فضا مناسب‌تری را ایجاد کنیم بهتر از دفاع مقدس نوشته می‌شد.

این نویسنده افزود: ترجمه و فیلم این آثار باید درست و انجام شود و به تمام حقوق مادی و معنوی کار احترام گذاشته شود؛ و بدانیم این کار‌هایی که انجام می‌دهیم باعث گشوده شدن مسیر جدید تازه قلم‌ها می‌شود. واقعا با مطالعه صفحات آخر کتاب جز شرم احساس دیگری نداشتم. امیدوارم جامعه ما این خطا‌ها را جبران کند و نسبت به مرزنشینان ادای دین کند.

وی گفت: دریایی از ناگفته‌ها در دل همسران شهدا وجود دارد که اگر مکتوب شود روزی وجدان تاریخ بیدار خواهد شد و متوجه می‌شود ملت ایران چگونه برای اعتقادات خود ایستادگی کرده است. مهمترین دلگرمی امثال حقیر توجه رهبر معظم انقلاب است. ایشان بهتر از هر کسی می‌دانند در این شلوغی روزگار توجه به فضای دفاع مقدس می‌تواند کمک کند با عزت از این دوره سخت نیز عبور کنیم.

به گزارش دفاع پرس، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، میثم نیلی، مرتضی سرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی، راضیه تجار، معصومه آباد، مهناز فتاحی در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار