محمد خزاعی در نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت مطرح کرد؛

کاهش بودجه جشنواره مقاومت/ تلاش برای حیات جشنواره مقاومت در شرایط اقتصادی

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به کاهش بودجه این جشنواره گفت: تلاش می‌کنیم جشنواره مقاومت در شرایط اقتصادی موجود حیات داشته باشد.
کد خبر: ۳۱۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱ - 02October 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح امروز با حضور «محمد خزاعی» دبیر جشنواره و «یزدان عشیری» مدیر روابط عمومی در مجتمع اسوه برگزار شد.

خزاعی با بیان اینکه جشنواره مقاومت از سال ۶۲ و توسط هنرمندان مشغول به دفاع مقدس ایجاد شده است، اظهار داشت: این جشنواره دستاورد انقلاب اسلامی است و مضامینی که دنبال می‌کند کاملا مشخص است و تا امروز 15 دوره جشنواره برگزار شده البته چند سال متوقف شد.

وی گفت: امسال به دلیل همزمانی جشنواره با ماه محرم زمان برگزاری جشنواره را تغییر دادیم. هر ساله جشنواره‌های زیادی که قرابت با مضامین این جشنواره دارند، برگزار می‌شود، اما بسیاری از این جشنواره‌ها نهایتا به آثاری ضریب می‌دهند که با رویکرد این جشنواره همخوانی ندارند.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت افزود: بالغ بر ۱۰ هزار جشنواره در دنیا برگزار می‌شود که فقط ۱۲ جشنواره به مضامینی همسو با مضامین ما می‌پردازند که چند جشنواره از این بین نیز به دلیل عدم تامین بودجه تعطیل شدند. هیچ جشنواره‌ای در قاره آسیا با تنوع جشنواره مقاومت وجود ندارد و نگاه استراتژیک در آن وجود ندارد.

خزاعی ادامه داد: ادامه نداشتن حیات جشنواره فیلم مقاومت یعنی پذیرفتن شکست در عرصه فیلمسازی مقاومت است. فروش خوب سینمای مقاومت در شش ماهه اول سال ما را خوشحال کرد که تقریبا ۳۵ میلیارد از فروش آثار سینما متعلق به آثار سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بود در حالی که در سال کمتر از ۱۰ درصد از تولیدات ما متعلق به این سینماست.

وی عنوان کرد: جشنواره مقاومت در سه بخش ایران، بین‌الملل و بخش پژوهشی و جنبی برگزار خواهد شد. ۱۱ بخش رقابتی و هشت بخش جنبی در جشنواره طراحی شده است. در بخش سینمای ایران بخش تله فیلم و سریال، انیمیشن، نماهنگ حذف شده است.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: شهدا و خانواده شهدا، داعش، فتنه، حجاب، جانبازان، فلسطین، سوریه، یمن، اقتصاد، عراق، منافقین، زنان و لبنان مجموعه مضامینی است که آثاری درباره آن‌ها ساخته شده است. هیئت انتخاب این جشنواره نیز از ۱۵ شهریور آغاز به کار کرده و تا پایان مهرماه فعالیت خواهد داشت.

خزاعی اظهار داشت: ۳۵ اثر در بخش مستند به جشنواره راه یافت. بخش «روایت نو» مربوط به فیلم اولی‌ها سینمایی، کوتاه و مستند است که برای ترغیب و کشف استعداد‌های جدید خواهد بود.

وی تاکید کرد: از برنامه‌هایی که در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب خواهیم داشت «جلو‌گاه نو» است که به موضوع انقلاب اسلامی خواهد پرداخت. «چهل‌ شاهد» نیز بخشی است که مردم بهترین فیلم و آثار را انتخاب خواهند کرد.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد: در بخش بین‌الملل ۹۰۶ اثر سینمایی و مستند متقاضی از ۷۶ کشور جهان داشتیم. هر ساله تعدادی از فیلمسازان منطقه را برای آموزش دعوت می‌کردیم که تا به امروز ۲۷۰ هنرجو وارد ایران شدند و آموزش دیدند.

خزاعی گفت: اعزام مربی به بعضی کشور‌ها از جمله فعالیت‌های دوره‌های پیشین جشنواره بوده است. بحث تولید را نیز در این بخش داشتیم. این برنامه‌ها در گذشته انجام می‌شد، اما این دوره فعلا تعطیل خواهد بود.

وی افزود: بخش عماد مغنیه این دوره به داعش و مدافعین حرم خواهد پرداخت. خانواده این شهید امسال نیز در اختتامیه حضور خواهند داشت. هفته‌های فیلم مقاومت نیز در گذشته داشتیم و در ۱۲ کشور جهان برگزار می‌شد. سوریه، عراق، ترکیه، هند، کنیا، کره، غزه، لبنان بوده که امسال نیز برگزار نخواهد شد.

دبیر جشنواره گفت: به ما گفته می‌شد فیلم‌های مقاومت در جهان دیده نمی‌شوند به همین خاطر ما ابتکار هفته‌های نمایش را در کشور‌های منطقه آغاز کردیم چراکه بخش خصوصی توان حضور در بخش بین الملل را ندارد، اما وزارت ارشاد و حوزه هنری می‌توانند این بخش را رونق دهند.

خزاعی به بخش «چهل سال، چهل فیلم» اشاره کرد و گفت: این بخش که به فیلمنامه خواهد پرداخت از تولید ۱۰ اثر انیمیشن و ۱۰ مستند حمایت می‌شود. بودجه جشنواره در گذشته سه میلیارد بود که به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد تقلیل پیدا کرده است. با این شرایط اقتصادی فقط تلاش می‌کنیم جشنواره بقا و حیات داشته باشد و نگذاریم جشنواره فقط یک شب باشد این در حالی است که هیچ جشنواره موضوعی دستخوش تغییر و تحول نشدند، اما تنها جشنواره مقاومت محدود شد.

وی خاطرنشان کرد: عراق و کشور‌های درگیر جنگ هیچ‌گاه جشنواره‌های فرهنگی‌شان را با وجود مشکلات تعطیل نکردند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار