سردار یزدی:

دشمن جرأت حمله به ایران را ندارد

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ گفت: دشمنان از ایستادگی جوانان ما نگرانند و به دروغ هم می‌گویند «گزینه نظامی روی میز است» در حالی که جرأت حمله ندارند.
کد خبر: ۳۱۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ - 03October 2018

دروغ می‌گویند که گزینه نظامی روی میز است/ دشمن جرأت حمله نداردبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «محمدرضا یزدی» فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) در مراسم اکران فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در قرآن کریم آیه ۲۳ سوره احزاب، خداوند می‌فرماید، «از مؤمنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند، بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راه هستند و هیچ پیمان خود را دگرگون نکرده‌اند».

وی با بیان اینکه ما در دوران دفاع مقدس با ۳۶ کشور دنیا می‌جنگیدیم، تصریح کرد: وقتی که عراق به کشور ما حمله کرد، اصلاً آمادگی لازم را نداشتیم، ولی از خودمان دفاع کردیم.

یزدی افزود: جنگ ما فقط با عراق نبود، بلکه کشورهایی، چون آمریکا، رژیم صهیونیستی، فرانسه، انگلیس، آلمان و کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز به عراق کمک می‌کردند. برخی از این کشور‌ها به عراق پول می‌دادند، برخی نقشه و مهمات و عده‌ای هم به او بمب شیمیایی اهدا کردند.

وی با اشاره به اینکه ما از ۹ کشور دنیا در جنگ تحمیلی اسیر گرفتیم، اظهار کرد: جنگ ما هشت سال طول کشید و در طول این هشت سال، مردم ایستادند و مقاومت کردند برای اینکه عزت و افتخار داشته باشند.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ به روز‌های پایانی جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: روز‌های شروع سال ۶۷ بود که ما موفقیت‌هایی را در جنگ به دست آورده بودیم، دشمن را بیرون کرده و بخش زیادی از خاک‌مان را پس گرفتیم، ولی به شدت ضعیف شده بودیم.

وی در همین رابطه اضافه کرد: به ما سلاح نمی‌دادند، نفت‌مان صادر نمی‌شد و این در حالی بود که برای به استخراج هر بشکه نفت پنج دلار هزینه می‌شد، اما نفت را بشکه‌ای بین ۶ تا ۸ و حداکثر ۹ دلار به فروش می‌رساندیم. مردم برای خرید پنیر با کوپن در صف‌ها می‌ایستادند و ممکن بود در آخر نیز نتوانند چیزی بخرند.

یزدی با بیان اینکه در همان دوران دشمن می‌خواست بخشی از خاک ما را تصرف کند، بیان کرد: عده‌ای در روز‌های سخت جنگ با اعلام انزجار از جنگ و اینکه «دیگر چقدر می‌خواهید ایستادگی کنید!» به دنبال ایجاد یأس در بین مردم بودند.

وی اضافه کرد: این افراد می‌گفتند، «در مقابل آمریکا که نمی‌توان ایستادگی کرد» و «ما دیگر توانی نداریم» بر طبل ناامیدی می‌کوبیدند و از طرف دیگر عراق هم بسیار قوی‌تر شده بود. موشک، هواپیما و مهمات مختلف را به میزان فراوانی دریافت می‌کرد و کشور‌های مرتجع عرب خلیج فارس پول‌ها و دلار‌های نفتی را روانه این کشور کرده بودند.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ با بیان اینکه کشور ما در سال‌های پایانی جنگ شرایطی بدی را سپری می‌کرد، گفت: دشمن به یک‌باره به کشور حمله کرد و مهران را گرفت و حتی برخی از مناطقی، چون شلمچه و جزیره مجنون را که ما قبلاً از دشمن پس گرفته بودیم نیز تصرف کرد.

وی افزود: هدف دشمن از حمله این بود که شهر‌های ما را زیر دید موشک‌هایش ببرد، ولی ما می‌خواستیم کاری کنیم که وقتی پای میز مذاکره برای پایان جنگ می‌نشینیم، اصطلاحاً دست‌هایمان پر باشد.

یزدی خاطرنشان کرد: یک عده هم در داخل ناجوانمردانه مردم را مأیوس می‌کردند با این حال فرزندان‌مان در همان روز‌های پرهیاهوی جنگ در جبهه مانده بودند تا تکلیف معلوم شود، همه می‌گفتند؛ امروز یا فردا صلح است و همین موارد کافی بود تا یک رزمنده پاهایش از روی زمین بلند نشود یا دستش بر روی ماشه اسلحه خشک شود و انگیزه حرکت نداشته باشد.

وی در ادامه با توصیف شرایط سخت دوران جنگ تحمیلی، اظهار کرد: تیرماه سال ۶۷ دمای هوا در بیابان‌های جنوب اگر بگوییم ۶۰ درجه بود، اغراق نکرد‌ه‌ایم. یک عده از بچه‌های ما در دوکوهه برای آمدن به مرخصی آماده می‌شدند و افراد زیادی در خط نبودند. آن روز‌ها شرایط جنگ کمی سخت شده بود، نزدیک‌های ظهر گفتند که عراقی‌ها با بمب‌های شیمیایی و مهمات بسیار زیاد حمله کردند و مرز را بمباران کرده، خط را شکسته و به خرم‌رود و دزفول نزدیک می‌شوند.

فرمانده گردان عمار در تنگه ابوقریب با اشاره به اهمیت عملیات فتح‌المبین در حفظ خاک کشور، بیان کرد: رودخانه کرخه از حیث نظامی بسیار پراهمیت است و در عملیات فتح‌المبین ما توانستیم اصطلاحاً کشورمان را پس بگیریم و از رودخانه عبور کنیم.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ گفت: یکی از بزرگترین عملیات‌های ما همین فتح‌المبین بود که اگر عراقی‌ها نزدیک رودخانه کرخه می‌آمدند، باید امروز عهدنامه‌ای مثل ترکمانچای و گلستان را امضا کرده و بخشی از کشور را از دست می‌دادیم. چند روز قبل از این عملیات، [آمریکایی‌ها] هواپیمای مسافربری ما در خلیج فارس را زدند و گفتند، اشتباه کردیم؛ ولی دروغ می‌گفتند؛ چون تمایز بین هواپیمای مسافربری و هواپیمای جنگی کاملاً مشهود است. همچنین به شدت شهر‌ها را موشک‌باران می‌کردند، حرکت دادن بچه‌ها خیلی سخت بود، ولی تا فهمیدند عراقی‌ها نزدیک می‌شوند به سرعت آماده شدند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان واقعیت جنگ را با نمایش فیلم به صورت کامل و شفاف به نمایش گذاشت، تأکید کرد: در فیلم تنها بخشی از اتفاقات را می‌توان به نمایش گذاشت، لب‌های خشک شده بچه‌های رزمنده در گرمای ۶۰ درجه که چند کیلومتر را از این سنگر به آن سنگر و از این تپه به آن تپه پیاده‌روی کرده بودند، باید می‌دیدید.

یزدی یادآور شد: در این عملیات ۵۲ شهید دادیم و پیکر یکی از شهدا هنوز برنگشته است در حالی که تنها ۱۷ سال داشت و پنج تن از رزمندگان از تشنگی شهید شدند.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ تاکید کرد: شما امروز وارث عزت و افتخاری هستید که غربی‌ها برای لحظه‌ای از این دوران اصطلاحاً له‌له می‌زنند و از دریوزگی‌شان برای این لحظات فیلم‌های تخیلی می‌سازند.

وی با اشاره به اینکه پنج روز بعد از عملیات در «تنگه ابوقریب» قطعنامه ۵۹۸ تصویب شد، گفت: عراقی‌ها آمده بودند که دوباره یک خباثت و جنایتی را انجام دهند، کسی بچه‌ها را پشتیبانی نمی‌کرد و ما تانک هم نداشتیم. هواپیما و هلی‌کوپتری نبود که بچه‌ها را حمایت کند و حتی آن اندازه که در فیلم نشان داده می‌شود هم موشک آر. پی. جی نداشتیم.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ در ادامه اظهار داشت: روز‌های دوران دفاع مقدس روز‌های سختی بود، اما چون برای دفاع از مردم و کشور بود تلخی‌اش، شیرین می‌شد و بهتر است بگوییم همه مردم ایستادند.

وی خاطرنشان کرد: «تنگه ابوقریب» ماجرای مقاومت یک گردان نبود بلکه مقاومت ایستادگی و عزت مردمی بود که برای کشورشان همه کار کردند. شما امروز وارث عزت و افتخاری هستید که غربی‌ها برای لحظه‌ای از این دوران اصطلاحاً له‌له می‌زنند و از دریوزگی‌شان برای این لحظات فیلم‌های تخیلی می‌سازند.

یزدی به رفتار رزمندگان ایرانی با اسرای عراقی در زمان جنگ اشاره کرد و گفت: در اواخر سال ۸۵ دو قایق انگلیسی در «اروند» وارد آب‌های ما شدند. نیرو‌های سپاه آن‌ها را توقیف کرده و در حالی که التماس می‌کردند به خرمشهر آوردند. اگرچه ما خودمان غذای ساده‌ای می‌خوردیم، ولی از این اسیران انگلیسی با غذای مناسب‌تری پذیرایی می‌کردیم و موقع آزادی‌شان نیز لباس‌های وزرا را به تن شان پوشانده و صنایع دستی کشور را به عنوان سوغات به آنان هدیه دادیم.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ گفت: برخورد ما با اسرا در خاطر همه جهانیان ثبت شد. کمتر از ۱۰ سال دیگر دو قایق آمریکایی وارد آب‌هایمان شدند. این‌ها نیز به التماس افتادند. کنارشان چند ناو هواپیما‌بر بود و تصورشان مبنی بر اینکه چند هواپیما پرواز کنند و ما را بزنند، تصور نامعقولی نبود، اما می‌دانستند ما برخورد نامناسبی نمی‌کنیم. حتی عراقی‌ها بعد از هشت سال دفاع مقدس در زمینه برخورد مناسب ایرانی‌ها با اسرا، نقل‌ها کرده‌اند.

وی به جنایت‌های داعش در عراق و سوریه در برخورد با اسیران اشاره کرد و گفت: آن‌ها از این جنایت خود تصویر می‌گرفتند و در فضای مجازی منتشر می‌کردند و اگر همین فیلم‌ها و تصاویر نبود، شاید عده‌ای این جنایت‌ها را افسانه می‌پنداشتند.

یزدی رمز موفقیت جوانان در مقابل دشمن را ایستادگی دانست و بیان کرد: دشمن امروز از اینکه جوانان ما مثل جوانان دوران دفاع مقدس، ایستادگی می‌کنند، نگران هستند و به دروغ هم می‌گویند «گزینه نظامی روی میز است» در حالی که جرات حمله ندارند.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ با اشاره به اینکه دشمنان مدافعان حرم ما را دیده‌اند، خطاب به دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: رهبری گفتند که جوانان آینده را می‌سازند و ساختن آینده نیازمند مجاهدت، کوشش و جهاد است تلاش کنید خوب درس بخوانید تا کشور در دست شما قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها