نقطه عطف مغفول مانده جبهه فرهنگی انقلاب در عرصه بین الملل

موسیقی متعهد انقلاب اسلامی نیازمند حمایت برای ترویج گفتمان انقلاب

اجراهای بین المللی موسیقی ملی و انقلابی یکی از ظرفیت‌های لازم برای انتقال فرهنگ متعهد ایرانی اسلامی در سراسر دنیاست.
کد خبر: ۳۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲ - 18October 2014

موسیقی متعهد انقلاب اسلامی نیازمند حمایت برای ترویج گفتمان انقلاب

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، بهرهبرداری از کارکرد موسیقی به عنوان سفیرفرهنگی یکی از اهداف کشورهای مختلف برای انتقال فرهنگ است؛ تاثیر گذاری آواهای روح نواز موسیقیایی زمانی به اوج خود میرسد که بیشترین ارتباط را با فطرت انسان برقرار کند.

بی تردید موسیقی سنتی ایران، یکی از آن دسته موسیقی است که میتواند با رعایت شرایط قالب و محتوای خود، برای انتقال فرهنگ یکی از ابزارهای مورد توجه باشد.

ایجاد سبکهای مختلف موسیقیایی در سراسر دنیا با غالبهای مختلف و سیاستهای خاص و غیر اخلاقی ضرورت توجه هر چه بیشتر به موسیقی متعهد را میرساند.

سیر تحول موسیقی در تاریخ معاصر ایران از موسیقی کوچه بازاری به موسیقی انقلابی و دفاع مقدسی نقطه عطفی برای ارائه سبک قابل ملاحضهای بود که به دلیل عدم سیاست گذاری درست در این زمینه این مهم تا به امروز میسر نشده است.

پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی در ایران و بروز و ظهور استعدادهای جدید هنری امید فراهم آمدن زمینههای برای ارائه سبک موسیقی مورد تایید اسلام در سراسر دنیا توسط هنرمندان انقلابی ایران در حال شکل گیری است.

هر چند تا به امروز علما نظر واحدی را درباره موسیقی ذکر نکردهاند تا بتوان برمبنای یک استاندارد کارهای هنری را سنجید، اما توجه به سبک موسیقی، غالب و محتوای آن مهمترین ویژگیها برای تمیز دادن موسیقی غنا از غیر آن است که مورد تایید علما و اسلام قرار خواهد گرفت.

موج ورود و ظهور سبکهای جدید موسیقی غربی و شرقی در کشور موجبات تغییر ذائقه مخاطبین را به همراه داشته است که این موضوع یکی از نقاط مهم توجه به سبکهای موسیقی ملی است.

اهمیت توجه به موسیقی به گونهای است که رهبر معظم انقلاب بارها نکاتی را درباره آن توضیح دادهاند. ایشان سال 1384 در دیدار با اعضا جامعه مدرسین  خواستار مشخص شدن وضعیت موسیقی در کشور شدند و تاکید کردند: "تکلیف موسیقی را مشخص کنیم، راجع به این مسا ًله بحث کنید؛ آن را مشخص کنیم."

رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از مهمترین کارشناسان و صاحب نظران فرهنگ کشور درباره مرز موسیقی حلال و حرام، تکلبف موسیقی حماسی و ملی به طور مستقیم  و غیر مستقیم نظراتی را بیان فرمودند که در این مسیر میتواند راهگشای خوبی برای ما در تولید و ترویج موسیقی قرار گیرد.

ایشان در سخنانی سه عیب موسیقی قبل از انقلاب را این گونه تشریح میکنند؛ تصنیفها قبل از انقلاب از لحاظ محتوا، فن و گرایش به موسیقی غرب مبتذل بود.

با این وجود  میتوان نتیجه گرفت موسیقی ایرانی با رعایت ضوابطی میتواند در خدمت اسلام قرار گیرد تا ارزشهای انسانی را در قالبی هنری به جهان ارائه دهد.

رویش هنرمندان نسل سوم انقلاب در حوزه موسیقی این نوید را به همراه دارد که بتوانیم آینده خوبی را برای موسیقی متعهد انقلابی ترسیم کنیم، تمایل هنرمندان به تولید آثار هنری در قالب آثار ملی و مذهبی چندی است که تبدیل به موج هنری گفتمان انقلاب اسلامی شده که با استقبال بی سابقه مردم سراسر کشور همراه شده است.

همراهی مردم از آثار هنری متعهد از آنجای شکل میگیرد که این هنرمندان از ظرفیتهای مردمی مغفول مانده به خوبی بهره جستهاند و توانستهاند در همراهی مردم رعایت ادب داشته باشند و خود را غیر از بدنه مردم تعریف نکنند.

بی شک همراهی هنرمندان با موج مردمی هنر باعث فتح قلههای عالی هنر خواهد شد اما نمیتوان در این راه از نقش مدیریت فرهنگی برای تقویت این جبهه چشم پوشی کرد؛ وظیفه مدیران هنری کشور برای تقویت این راه امروزه بیش از پیش ملموس و استراتژی است چرا که این جبهه نیازمند تقویت برای ادامه راه است و این یکی از وظایف مسئولین ارشد فرهنگی کشور است که امید میرود توجه خود را در این مسیر دریغ نکنند تا فرزندان امام روح الله در عرصه هنر نیز همانند دیگر عرصهها پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سراسر دنیا برافراشته نگاه دارند.

رویکرد دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای همکاریهای بین المللی هنری حرکت خوب و قابل توجهای است که باید نکاتی را درباره آن در نظر گرفت. اجرایهای بین المللی موسیقی ملی و انقلابی یکی از ظرفیتهای لازم برای انتقال فرهنگ متعهد ایرانی اسلامی در سراسر دنیاست که باید از طریق وزارت ارشاد استفاده کرد.

امضای تفاهم نامههای هنری با کشورهای جهان اسلام یکی از خبرهای روزهای گذشته بود که توسط وزیر محترم ارشاد اعلام شده بود؛ این تفاهم نامه اگر چه بطور کلی حرکت خوب و قابل تحسینی خواهد بود اما اگر به درستی بهره بردای لازم از آن انجام نشود هیچ سودی برای جبهه مستضعفین جهان به همراه نخواهد داشت.

اولویت بخشی به اعزام گروههای هنری به نمایندگی از هنرمتعهد و انقلابی تنها راه حل ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر دنیاست که با رویکرد حمایت از خوانندههای متعهد و انقلابی صورت گیرد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار