پشت پرده توافق آمریکا و روسیه درقبال سوریه

تشکیل کنفرانس ژنو 2 می‌تواند کمک مناسبی به حل بحران سوریه تلقی شود مشروط بر اینکه همه بازیگران داخلی و منطقه‌ای بحران سوریه در این کنفرانس شرکت داده شوند.
کد خبر: ۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵ - 15September 2013

پشت پرده توافق آمریکا و روسیه درقبال  سوریه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حسن هانیزاده کارشناس مسائل بین الملل  یادداشتی در روزنامه تهران امروز توافق جان کری و سرگئی لاوروف را امیدی برای دور شدن شبه جنگ از خاورمیانه توصیف کرد. وی در ادامه می نویسد:

در جریان رایزنیهای فشرده وزرای خارجه آمریکا و روسیه راهکارهای کنترل تسلیحات شیمیایی مورد بحث قرار گرفت و دو کشور موافقت کردند که سوریه در یک فرایند زمانی کوتاه فهرست سلاحهای شیمیایی خودرادر اختیار سازمان ملل قراردهد.با اینکه شیوههای اجرایی نحوه کنترل تسلیحات سوریه همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد اما پیوستن سوریه به موافقتنامه منع گسترش وتولید سلاح شیمیایی گام هوشمندانهای از سوی دولتمردان سوریه تلقی میشود.

با این حال اتهامزنیهای گروههای تروریستی سوریه از جمله ارتش موسوم به آزاد سوریه علیه دولت این کشور مبنی بر اینکه نظام سوریه بخشی از سلاحهای شیمیایی خود را دراختیار حزبالله قرار داده نشان میدهد که جریانسازیهای جدیدی علیه سوریه آغاز شده است.

 به نظر میرسد که آمریکا تلاش دارد تا سلاحهای شیمیایی سوریه را تنها برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی وایجاد یک حاشیه جغرافیایی امن برای این رژیم، نابود کند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی با برخورداری از زرادخانههای گسترده اتمی، شیمیایی و میکروبی نه تنها امنیت منطقه بلکه امنیت جهان را مورد تهدید قرار میدهد.

نابودی سلاحهای شیمیایی در هر نقطه از جهان یک مطالبه جهانی است زیراکشتار مردم بیدفاع با استفاده از این نوع سلاح خطر بالقوهای برای صلح و امنیت جهانی به شمار میرود. اما سکوت سازمان ملل و قدرتهای فرامنطقهای دربرابر برخی کشورهای دارای سلاح شیمیایی در طول 3 دهه گذشته از جمله استفاده رژیم سابق عراق از سلاح شیمیایی علیه ایران به گسترش این سلاح کشتار جمعی منجر شد. امروز اگر چه ممکن است آمریکا بتواند سلاحهای شیمیایی سوریه را نابود کند اما چرا آمریکا، غرب وسازمان ملل نسبت به وجود این نوع سلاح در فلسطین اشغالی بیتفاوت است و سکوت اختیارکرده؟

لذا دیدار اخیر وزیران خارجه آمریکا و روسیه در ژنو میتواند نقطه امیدی برای کاهش بحران سوریه تلقی شود اما بدون ارائه یک طرح جامع خلع سلاح جهانی خطر تولید این نوع سلاح همچنان باقی میماند. سوریه همه راههای دیپلماتیک را برای حل بحران 30 ماهه خود طی کرده اما اگر آمریکا بخواهد پس از نابودی سلاحهای شیمیایی سوریه بار دیگر این کشور را مورد تهدید قرار دهد قطعا سوریه دست بسته باقی نخواهد ماند. شرایط سوریه اکنون برای ادامه راهکارهای نظامی مناسب نیست و بازیگران بحران سوریه باید شرایط مناسب را برای ایجاد یک راهکار سیاسی فراهم کنند. تشکیل کنفرانس ژنو 2 میتواند کمک مناسبی به حل بحران سوریه تلقی شود مشروط بر اینکه همه بازیگران داخلی و منطقهای بحران سوریه در این کنفرانس شرکت داده شوند.

به همین دلیل روسیه وآمریکا باید در فضایی مساوی وبه دور از زیادهخواهیهای سیاسی وامنیتی غرب تعریف قابل قبولی از بحران سوریه داشته باشند و اجازه ندهند سرنوشت کنفرانس ژنو 2 بر اساس شاخصهای گروههای تروریستی سوریه رقم زده شود. لذا مجموعه تحولات سوریه و شرایط سخت آمریکا برای نابودی کلیه سلاحهای شیمیایی سوریه اگرصرفا به خاطر ایجاد توازن نظامی به سود رژیم صهیونیستی و گروههای تروریستی سوریه صورت گیرد قطعا بحران سوریه همچنان ادامه خواهد یافت و این بحران به سمت خشونتهای بیشتر حرکت خواهد کرد.دولت سوریه با حسننیت کامل همه شرایط روسیه، آمریکا وغرب را برای تحت نظارت بینالمللی قرار دادن سلاحهای شیمیایی خود پذیرفته است. اما این کشوردر طول بحران 30 ماهه خود ثابت کرده که زیر بار تهدیدات خارجی نخواهد رفت و سیاست توازن وحشت را برای مقابله با هر تهدیدی همچنان دنبال خواهد کرد.

نظر شما
پربیننده ها