محمدحسین لطیفی:

«روایت نو» اقدامی خوب برای پرورش استعداد‌های سینمایی/ جشنواره‌های کن و برلین توسط صهیونیست‌ها مدیریت می‌شود

کارگردان و تهیه‌کننده سینما گفت: سینمای ایران با سرمایه‌گذاری در ساخت فیلم‌های ارزشی و ایجاد بستر‌های مناسب برای برگزاری جشنواره‌های فیلم در دیگر کشور‌ها، به پیشرفت می‌رسد درحالی‌که مسؤولان فرهنگی به این مسأله توجهی ندارند.
کد خبر: ۳۱۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ - 16October 2018

جشنواره‌های کن و برلین توسط صهیونیست‌ها مدیریت می‌شود/ «روایت نو» اقدامی خوب برای پرورش استعداد‌های سینماییبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «محمدحسین لطیفی»، کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، با اشاره به مسؤولیت‌هایی که جشنواره مقاومت باید به آن عمل کند، اظهار داشت: استفاده از واژه مقاومت در نام‌گذاری این جشنواره فیلم، بار مسؤولیت سنگینی را بر دوش جامعه سینمای ایران می‌اندازد؛ چرا که معتقدم مقاومت واژه زیبا و پرمعنایی است که در شرایط حمله و فشار، کاربردی عملی پیدا می‌کند. این در حالی است که ملت ما مقاومتی هشت ساله را در جنگ تحمیلی تجربه کرده‌اند تا آرامش و امنیت امروز کشور تأمین شود.

وی افزود: حفظ آرامش و ارتقای روحیه صلح طلبی علاوه بر عرصه‌های سیاسی، به مرز‌های فرهنگی یک کشور وابسته است و باید برای حفظ امنیت فرهنگ یک کشور همانند فعالیت‌های امنیتی، هزینه شود. در شرایطی که فیلم‌سازی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، از سخت‌ترین و پر هزینه‌ترین فعالیت‌ها محسوب می‌شود، کمبود بودجه و عدم حمایت از فیلم‌سازان این بخش، تولیدات ارزشی را با مشکل روبرو کرده است.

این کارگردان سینما و تلویزیون جایگاه سینمای ایران در تولید فیلم دفاع مقدس و مقاومتی را ضعیف معرفی کرد و توضیح داد: یک اثر ارزشی نیاز به درام و داستانی جذاب دارد که متأسفانه عدم توجه به این اصل و ضعف در روایت آثار ساخته شده، تولید فیلم مقاومتی در کشور را کاهش و سطح پیشرفت سینمای دفاع مقدس را از 100 درصد به 4 درصد رسانده است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور فیلم‌های مقاومت در جشنواره‌های فیلم سایر کشورها، علت عدم موفقیت در اکران فیلم‌های مقاومت ایران در جشنواره‌های بین‌المللی خارجی را عدم حمایت مالی از تولید و اکران آثار دفاع مقدس در خارج از مرز‌ها دانست و خاطر نشان کرد: جشنواره‌های بین‌المللی فیلم نظیر کن و برلین توسط صهیونیست‌ها مدیریت می‌شوند؛ بنابراین مسیر برای حضور آثار ایرانی در این جشنواره‌ها تقریبا غیرممکن است. با این وجود حضور فیلم‌های مقاومتی در سطح سینمای کشور‌های دیگر دور از ذهن نیست و همت مسئولان سینمای ایران برای سرمایه‌گذاری در سایر کشور‌ها را می‌طلبد.

لطیفی ادامه داد: سینمای ایران به سرمایه گذاری در زمینه ایجاد جشنواره فیلم در کشور‌های دیگر نیاز دارد تا آثار ارزشی تولید شده و در قبال آن فرهنگ مقاومت با قدرت بیشتری به جهان معرفی شود.

عدم بهره‌مندی از نویسندگان حرفه‌ای خارجی نیز یکی دیگر از ضعف‌های سینمای ایران است؛ چرا که در درام فیلم نامه‌ها دچار مشکلی جدی هستیم و با وجود افراد با تجربه در دیگر زمینه‌های فیلمسازی، به ساختار اثر ضربه وارد می‌شود.

وی علت گرایش و تمایل نسل جدید کشور به فیلم‌های هالیوودی و غربی را توجه به روحیه تنوع طلبی جوانان دانست و اذعان داشت: تکرار درام و محدودیت در سوژه فیلم‌های دفاع مقدس جذابیت فیلم را کاهش می‌دهد درحالی‌که آثار غربی با توجه به روحیه تنوع طلبی مخاطب و استفاده از سوژه‌های متفاوت جهان، سهم بالایی از مخاطب را به خود اختصاص داده است. بنابراین در انتخاب قصه یک فیلم‌نامه باید تفکر خشک و یکنواخت را کنار گذاشته و با آگاهی بخشی ذهنیت نسل جدید را نسبت به حقیقت مقاومت پرورش داد.

لطیفی اختصاص بخش «روایت نو» به فیلم اولی‌ها را اقدامی خوب در پرورش افراد با تجربه دانست و تأکید کرد: ایجاد فضای بروز استعداد‌ها و توانایی‌های افراد نوپا در عرصه فیلم‌سازی، بررسی و آگاهی از ضعف‌های موجود در فیلم‌سازی را به دنبال خواهد داشت؛ اما این اقدام برای تربیت افراد ماهر کافی نیست و باید از علم اساتید و افراد با تجربه سینما برای رفع ضعف فیلمسازان آینده کمک گرفته شود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمان‌ها و مراکز مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور به دبیری محمد خزاعی از 5 تا 9 آذرماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها