حجت‌الاسلام پناهیان:

پیام پیاده‌روی اربعین را به‌کسانی که در فضای دشمن قرار دارند هم برسانیم

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که ما از ظرفیت کامل حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و پیاده‌روی اربعین استفاده نمی‌کنیم، گفت: یک گروهی مشغول این کار باشند که پیام را به بچه‌های هیئتی نرسانند، بلکه به کسانی برسانند که در فضای دشمن قرار دارند. اگر پیام را به این افراد برسانیم.
کد خبر: ۳۱۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ - 19October 2018

کار رسانه‌ای برای اربعین کاری از جنس شهادت است/ راهپیمایی اربعین رزمایش عصر ظهوربه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت‌الاسلام «علیرضا پناهیان» در همایش «تجربیات رسانه‌ای اربعین» که به همت سازمان فضای مجازی «سراج» در مسجد شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: اساساً حضرت اباعبدالله (ع) در روز عاشورا چیزی از جنس رسانه به جا گذاشت. وی برای رسانه‌ای شدن اسلام و برای رسیدن اسلام به نسل‌های بعد به شهادت رسید، وگرنه امام حسین (ع) می‌دانست که با شهادتش امروز حکومت اسلام برقرار نخواهد شد، اما دین صحیح اسلام به نسل‌های آینده خواهد رسید.

وی با بیان این‌که این‌ اسلامی که به نسل‌های آینده رسیده و خواهد رسید، چیزی از جنس رسانه است، افزود: هر امری که بخواهد به قیام امام حسین (ع) کمک کند، در درجه اول باید رسانه‌ای باشد و در درجه دوم نیز باید به پیام‌های امام حسین (ع) در زندگی شخصی و زندگی اجتماعی عمل کرد.

حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر این‌که باید هرچه بیشتر باید عاشورا را برسانیم و به عبارتی دیگر این‌که آن را رسانه‌ای کنیم، پیاده‌روی اربعین را پدیده‌ای برای رساندن پیام امام حسین (ع) به جهانیان دانست و تصریح کرد: رسیدن پیام امام حسین (ع) به جهان، مهم‌ترین واقعه تاریخی این زمان است و یقیناً مقدمه ظهور خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت حضور در پیاده‌روی اربعین، گفت: اهمیت آن برای این است که این تجمع مهم‌ترین عامل برای جهانی شدن حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و این یک ضرورت است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که یک بیت شعر در رثای حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، ثواب بهشت را خواهد داشت، خاطرنشان کرد: هرکس بتواند فاصله مردم را با امام حسین (ع) کم کند، کاری از جنس شهادت ایشان انجام داده است؛ لذا کسی هم که به پیاده‌روی اربعین می‌رود، پیام امام حسین (ع) را می‌رساند.

وی افزود: پیاده‌‌روی اربعین کاری از جنس رسانه‌ای، آن هم به شکل صادقانه است. هیچ‌کس از اربعین به‌دنبال نام و نان نیست و همه به دنبال خدمت‌گذاری هستند. این فرصت را باید اهالی رسانه غنیمت بشمارند. خدمت از جنس رسانه در اربعین بسیار پرثواب و کاری از جنس شهادت است؛ لذا کار خود را با ارزش بدانید، با وضو کار کنید و در حین کار کردن از خدا شهادت بخواهید؛ بچه‌های رسانه‌ای اربعین باید در آخر عمر شهید بشوند.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به ظرفیت‌های بسیار فراوان برای فعالیت در پیاده‌روی اربعین، اظهار داشت: اربعین امام حسین (ع) بسیار غریب‌تر از آن است که فکر کنید. ظرفیت اربعین این است که در تمام خانه‌های جهان حضور رسانه‌ای پیدا کند، اما هنوز در همه خانه‌های مردم ایران و ملت‌های اسلامی جاری نشده است. این تقصیر ما رسانه‌ای‌ها است. ما رسانه‌ای‌ها در مورد اربعین مقصر هستیم. ظرفیت جذب اربعین خیلی بالاست. خدا برای ما ظرفیتی فراهم کرده که کار کنیم، اما کار‌های ما خیلی کمتر از حدی است که باید باشد؛ لذا باید از خود امام حسین (ع) اذن و مدد بگیرید که شما را در کار رسانه‌ای کمک کند.

استاد حوزه و دانشگاه، کار برای امام حسین (ع) را با تزرع و توسل همراه دانست و تأکید کرد: اگر در این راه به در بسته خوردید بازنگردید و بدانید که این راه سختی دارد؛ لذا اگر در این راه سختی دیدید، متوقف نشوید و در مسیر حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) نستوه باشید و بدانید که در راه امام حسین سختی کشیدن، نشان رضایت خداست.

وی با تاکید بر لزوم نشر پیام اربعین به دیگر ادیان، گفت: پیام حماسه اربعین را به طبقاتی که مانند شما نیستند هم برسانید. همیشه راجع به اربعین طوری صحبت نکنید که فقط خودمان بفهمیم و فقط نگویید که این سفر، سفر عشق است.

حجت‌الاسلام پناهیان، سفر پیاده‌روی اربعین را اساساً سفر عقل دانست و خاطرنشان کرد: وقتی یک کار برای ما سود دارد و ما را رشد می‌دهد، این عقلانی است که قدم در این راه بگذاریم، این راه برای منفعت بیشتر است؛ لذا باید با ادبیاتی متنوع و روش‌هایی متفاوت با دیگران صحبت کنیم که پیام ما به دیگران و حتی به غیر مسلمانان هم برسد.

وی با بیان این‌که ما از ظرفیت کامل حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و پیاده‌روی اربعین استفاده نمی‌کنیم، تأکید کرد: یک گروهی مشغول این کار باشند که پیام را به بچه‌های هیئتی نرسانند، بلکه به کسانی برسانند که در فضای دشمن قرار دارند. اگر پیام را به این افراد برسانیم، بچه هیئتی هم می‌خواند و لذت می‌برد. مثلاً برای آشنایی جهان مسیحیت با اربعین چگونه باید کار کنیم؟ حدود دو میلیارد مسیحی داریم، چه چیزی باید بگوییم؟

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که باید به بخش‌های مورد غفلت بیشتر پرداخت، خاطرنشان کرد: مثلاً در روضه حضرت زینب (س)، بیشتر به مسأله خواهر برادری می‌پردازد. در صورتی که حضرت زینب (س) بیشتر از این‌که برای برادرش ناراحت باشد، برای امامش ناراحت بود؛ چرا که می‌خواستند امامش را در مقابلش بکشند. چرا ادبیات در این زمینه تولید نکردیم؟ هنوز بسیار جای کار کردن است.

وی با بیان این‌که اربعین اتفاقی بسیار بالاتر از فتح خرمشهر است و خرمشهر‌ها در حال فتح است، گفت: برخی پیاده‌روی اربعین و زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را صرفا یک امر معنوی می‌دانند و می‌گویند اگر حال داشتی برو، اگر حال نداشتی نرو. آیا حال نداشتن بد است یا نرفتن؟ روایت می‌گوید اگر فقیر هستی، سالی یک‌بار برو، اما اگر توانایی مالی داری سالی ۲ بار برو.

حجت‌الاسلام پناهیان، برخی نگاه‌ها به اربعین را خیلی عجیب دانست و با بیان این‌که واقعاً پیاده‌روی اربعین، رزمایشی است برای سربازان حضرت ولی‌عصر (ع)، تأکید کرد: برخی ارزش آن را خوب درک نمی‌کنند و ابعادش را متوجه نیستند و یکی از موضوعاتی که به شدت مورد غفلت است، ارتباط اربعین و مهدویت و امر ظهور است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار