باشگاه دختران جوان را بیشتر بشناسید؛

دختران با حمایت «باشگاه» به راهیان نور می‌روند

سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در جهت ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت باشگاه «دختران جوان» را راه اندازی کردند.
کد خبر: ۳۱۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ - 24October 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: گستره زندگی اجتماعی همواره نیازمند گزاره‌های فعالیتی خاص و طرح‌ریزی ‌شده‌ای است كه بدون آن‌ها وجوه گوناگون حیات آدمی و طراحی مهندسی اجتماعی با مشكل روبرو خواهد شد. از طرفی جریان‌شناسی تلاش در جامعه اسلامی نشان می‌دهد كه این فرایند تنها به دوش یک جنس، یک قشر و یا یک طایفه نبوده و نیست و جمعی آرمان‌خواه در طراحی شكل و ساخت نهادهای اجتماعی تأثیرگذارند. در این میان زنان كه به فرموده مقام معظم رهبری «جزء پیشگامان حركت معنوی انسان به‌سوی پیشرفت هستند» در قبول نظم اجتماعی و فردی به‌عنوان موجودی انتخاب‌گر و حتی مبارز سابقه‌ای طولانی دارند اما از همه مهم‌تر اینكه چنین حركت معمار گونه‌ای در جامعه اسلامی همواره تلاش می‌کند اشاعه فرهنگ زنده و شهادت طلبانه فاطمی را به‌عنوان سیاستی كلان در زمینه‌های کارکردی‌اش وارد کرده و اندیشه و آرمان خویش را در جهت رسیدن به این طرح جامع تقویت کنند.

در این راستا سازمان نشر آثار و ارزش‌‎های مشارکت زنان در دفاع مقدس سعی در ایجاد باشگاهی تحت عنوان «دختران جوان» کرده است. این باشگاه با هدف ایجاد سازوکار مناسب برای جذب، سازمان‌دهی، آموزش و ارتباط موثر با دختران جوان در جهت اعتلا و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت تشکیل شده است.

باشگاه دختران جوان عالی‌ترین مرجعی است که سیاست‌ها و خط‌‌ مشی‌های لازم در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری مرتبط با حوزه ایثار و مقاومت در گروه مخاطب دختران جوان در آن باشگاه تبیین و تعیین می‌شود.

در این باشگاه پنج کارگروه‌ فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، رسانه و علم و فناوری تعریف شده است. علاوه بر این خدمات و امکانات جانبی برای اعضای باشگاه دختران جوان از جمله سالن های ورزشی، کافی شاپ و رستوران، کتابخانه تخصصی دختران، آمفی تئاتر و سالن نشست ها، سالن مربوط به امور فعالیت های هنری و اتاق اندیشه ورزان جوان تبیین شده است.

دختران جوان زیر چتر حمایتی «باشگاه» به راهیان نور می‌روند/ باشگاه دختران جوان را بیشتر بشناسید

دبیرخانه باشگاه هم ‌زمان با اعزام کاروان‌ها به اردوهای راهیان نور اقدامات اجرایی خود را آغاز کرده و با مخاطبین طرح (زائران سرزمین نور) ارتباط مستمر دارد. همچنین از طریق تبلیغات و نصب پوستر و بروشور در سرای محله‌ها و فرهنگسراهای مشارکت‌کننده در طرح و  از طریق تبلیغات در مدارس و دفاتر بسیج و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور به جذب مخاطبین جوان خود می‌پردازد.

این سازمان برای باشگاه دختران جوان اهداف راهبردی نیز اعم از امتداد و گسترش ارتباط با دختران مشرف به سفرهای راهیان نور و فراهم کردن زمینه‌های بهره‌مندی بیشتر مخاطبین از اردوهای راهیان نور و نهادینه ساختن آن در اندیشه، باور و منش دختران جوان، هم‌افزایی در جهت ایجاد و تقویت حلقه‌های معرفتی برای دختران جوان شرکت‌کننده در سفرهای راهیان نور که پس از سفر به سرزمین‌های نور به تحولات فکری و عقیدتی نائل آمدند، تبیین الگوهای تربیتی اسلامی- ایرانی با رویکرد زندگی جهادی و بهره‌گیری از سبک زندگی شهدای دفاع مقدس و تشریح نقش دختران جوان در ترسیم الگوهای صحیح سبک زندگی، بررسی و تبیین نقش کلیدی دختران جوان مسلمان در مقابله با ورود عناصر و تولیدات ضد فرهنگی (امپریالیستی) و آگاه بخشی به دختران جوان در خصوص اهداف دشمن در پروژه نفوذ فرهنگی، تبیین و بکارگیری شیوه‌های روزآمد و عملی در جهت ترویج فرهنگ ارزش‌های دفاع مقدس با استفاده از ابزار هنر، رسانه و ادبیات در جامعه برای دختران جوان و همچنین تبیین مفاهیمی چون ایثار، مقاومت و شهادت و ... در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی به‌عنوان تنها گفتمان حقیقی و الگو بخش در قالب طرح‌ها و کارگاه‌های آموزشی تعریف کرده است.

سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ثبت، حفظ، نشر و بهره‌برداری از آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و تهیه بسته‌های فرهنگی از این عناوین جهت ارائه به دختران جوان، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در ارائه سبک زندگی اسلامی- ایرانی در خانواده برگرفته از فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و مقاومت و پایداری در ابعاد ملی- منطقه‌ای و بین‌المللی برای دختران جوان، برنامه‌ریزی و جلب مشارکت رسانه‌های دیداری، نوشتاری و شنیداری در انتقال فرهنگ ایثار، شهادت، جهاد، مقاومت و پایداری با رعایت اصل مخاطب شناسی در حوزه‌های مرتبط با دختران جوان، برنامه‌ریزی در جلب مشارکت و بهره‌مندی از توان دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی در حفظ و نشر ارزش‌های زنان ایثارگر و خانواده ایثارگران در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی جهت الگودهی و الگوسازی برای دختران جوان، حمایت از تحقق فرایند اهداف انقلاب اسلامی و تربیت دختران جوان در تراز گفتمان انقلاب اسلامی در مراحل پنج‌گانه برگرفته از اسلام ناب محمدی، حماسه عاشورای حسینی، فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دامت البرکات)، تبیین و مفهوم‌سازی مبانی فرهنگ صبر، ایثار، شهادت، مقاومت، جهاد و پایداری زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگرفته از اسلام ناب محمدی، نهضت فاطمی، حماسه عاشورای حسینی، فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بادهدف عمق‌بخشی و ارتقا سطح دانش و بینش دختران جوان نسبت به مسائل مبتلا به فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و همچنین برنامه‌ریزی برای پیشرفت، تعمیق و تحکیم فرهنگ مقاومت و ادبیات پایداری سایر ملل و استقامت در برابر استکبار جهانی با محوریت تعمیق باورهای دینی و انقلابی در دختران جوان را می‌توان از ماموریت‌‌های باشگاه دختران جوان برشمرد.

در راستای تحقق اهداف و وظایف فوق الاشاره این سازمان به تحقیق و اتخاذ پیشنهادات اصلاحی در حوزه‌های گوناگون و موضوعات مرتبط با دختران جوان پرداخته است.

باشگاه دختران جوان در سه سطح سیاست‌گذاری و راهبردی، اجرا و نهادهای پشتیبان در حال فعالیت است. در جهت رسیدن به اهداف پیشروی باشگاه، دستگاه‌هایی همچون سازمان صداوسیما، قوه قضاییه، معاونت امور زنان ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، فراكسیون زنان مجلس، فراكسیون فرهنگی مجلس، بسیج جامعه زنان كشور، سازمان بسیج دانش‌آموزی، سازمان بسیج دانشجویی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فراكسیون دفاع مقدس مجلس، ستاد مركزی راهیان نور، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مركز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، وزارت ورزش و جوانان، شهرداری، وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری، وزارت كشور، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار سازمان نشر آثار و مشارکت زنان در دفاع مقدس مشارکت دارند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار