تقاضای اتریش برای توقف ارسال تسلیحات برای عربستان

وزیر امور خارجه اتریش هم به دلیل جنگ یمن و اقدامات عربستان علیه قطر در منطقه و همچنین پرونده قتل خاشقجی خواستار توقف ارسال تسلیحات اتحادیه اروپا به عربستان سعودی شد.
کد خبر: ۳۱۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳ - 26October 2018

تقاضای اتریش برای توقف ارسال تسلیحات برای عربستانبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از نشریه "فوکوس" آلمان ، بعد از تایید شدن کشته شدن "جمال خاشقجی"، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه درخواست ها برای توقف صادرت تسلیحات اروپا به این کشور افزایش می یابد.

جمال خاشقجی از 10 مهرماه برای گرفتن مدارک گواهی ازدواج وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد و بعد از آن، رؤیت نشد. مقام‌های ترکیه‌ای شواهدی از کشته شدن وی داخل ساختمان کنسولگری منتشر کردند، اما رژیم سعودی در ابتدا اصرار داشت که او زنده و سالم از ساختمان خارج شده است. اخیراً عربستان سعودی کشته شدن خاشقجی در کنسولگری کشورش در ترکیه طی یک درگیری را تأیید و اعلام کرده است که عاملان این جنایت را شناسایی خواهد کرد. عربستان تا به حال زیر بار دست داشتن در قتل این روزنامه نگار نرفته است.

در همین راستا "کارین کنایسل"، وزیر امور خارجه اتریش هم با اشاره به جنگ یمن و اقدامات عربستان سعودی علیه قطر در منطقه خواستار توقف ارسال تسلیحات اروپایی به این کشور عربی شده است.

وی که در مصاحبه با روزنامه "دی ولت" آلمان سخن می گفت تصریح کرد که بخصوص جنگ وحشتناک در یمن و بحران قطر باید برای ما دلیلی باشد که به عنوان اتحادیه اروپا علیه عربستان سعودی مشترکا رفتار کنیم.

وی که کشورش در حال حاضر ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده دارد تاکید کرد که اگر ما به عنوان اتحادیه اروپا ارسال تسلیحات به عربستان را متوقف کنیم این امر می تواند سهمی در پایان این درگیری ها داشته باشد.

"آنالنا باربوک"، رئیس سبزهای آلمان هم با توجه به تداوم صادرات تسلیحات بالا به عربستان سعودی از طرف دولت آلمان خواستار یک قانون صادرات تسلیحات و نظارت پارلمانی شدیدتر بر این مسئله در آلمان شد. وی تصریح کرد که ما بالاخره به یک قانون کنترل تسلیحات سختگیرانه تر نیاز داریم. دولت آلمان در این راستا به خط و مشی های موجود و یا توافق نامه ائتلاف بزرگ پایبند نیست.

بر اساس توافقی که احزاب دولت ائتلافی هنگام تشکیل دولت جدیدانجام دادند صادرات تسلیحات به کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن باید متوقف شود. اما نتایج گزارش صادرات تسلیحات اخیر آلمان نشان می دهد که برلین به این توافق پایبند نبوده و همچنان صادرات تسلیحات بالایی به عربستان داشته و این کشور درجایگاه دوم مشتریان تسلیحات آلمان قرار دارد.

باربوک همچنین تصریح کرد که بخصوص پارلمان آلمان باید در موارد بسیار حساس از قبل درباره مجوز صادرات تسلیحات آگاه شود.

رئیس حزب سبز آلمان خواستار یک تغییر رویکرد اساسی دولت آلمان در سیاست های خود در قبال عربستان سعودی شده و گفت: در یمن صدها هزار کودک گرسنه اند و مدارس بمباران می شوند و در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول یک روزنامه نگار منتقد آل سعود به قتل می رسد. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد که دولت آلمان بالاخره ارزش های سیاست خارجی خو را مد نظر قرار دهد.

"کاترین گورینگ اکاردت"، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان هم خواستار پایان سریع حمایت آلمان از گارد ساحلی و حمایت مرزی عربستان شده و گفت: دولت آلمان باید به همکاری پلیس فدرال آلمان با نیروهای حمایت مرزی عربستان هر چه سریع تر خاتمه دهد.

"انگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان هم در یک تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی از عربستان سعودی شفاف سازی هر چه سریع تردرباره پرونده قتل خاشقجی را خواستار شده و ضمن محکوم کردن قتل روزنامه نگار منتقد آل سعود تصریح کرد که همه عاملان این جنایت باید به سزای عمل خود برسند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار