ساری در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی:

برگه سیاه سیاست و رانت را از اقتصاد ناسالم دور کنید

نماینده مردم اهواز در مجلس با مورد خطاب قرار دادن وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: اگر شما می خواهید در رأس این وزارتخانه موفق باشید، باید هر چه سریعتر برگه سیاه سیاست و رانت را از اقتصاد ناسالم دور کنید.
کد خبر: ۳۱۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱ - 27October 2018

//به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، «علی ساری» نماینده مردم اهواز در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهاد اقتصاد و دارایی گفت: خوشحالیم که روحانی سرانجام به تغییر در تیم اقتصادی خود مبادرت ورزید، اما ضمن احترام به «دژپسند»، شاید انتخاب وی با انتظارات جامعه و مجلس شورای اسلامی فاصله زیادی داشته باشد.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به رغم ارائه نامه از سوی 200 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور که به منظور اعمال تغییرات در تیم اقتصادی دولت صورت گرفته بود، اما در نهایت رئیس جمهور در پی فشار استیضاح، آقای کرباسیان را برکنار کرد.

وی خطاب به دژپسند تصریح کرد: از شما که در این فضای مبهم سیاسی، اقتصادی و آشفته قبول مسئولیت کردید، سپاسگزاریم، اما بدانید در برنامه 50 صفحه ای که ارائه کردید از صفحه 10 به بعد تنها تکرار مکررات است و هیچگونه راهکار عملیاتی که بتوان با آن به جامعه پیام مثبتی مبنی بر قدرت پول ملی و حفظ سرمایه های آن باشد، نیافتیم و می توان گفت تمام مطالب ارائه شده برگرفته از مقالات و تالیفات شماست که تنها می توان به آن به عنوان نگارش تئوری نگاه کرد و به اجرا درآمدی این فرضیات و تئوری ها در شرایط سخت کنونی امری محال است.

ساری در یادآوری 8 وظیفه خطیر وزیر اقتصاد و دارایی درآینده افزود: سیاستگذاری پولی و بانکی، سیاستگذاری بیمه ای، سیاستگذاری مالی و نظارت بر آن، بازار سرمایه، واگذاری دارایی ها دولت، تجارت، سرمایه گذاری خارجی و بهبود شرایط تولید در تحقیقات اقتصادی از جمله وظایفی است که در آینده برعهده دارید و شرط اصلی برای موفقیت شما در این زمینه این است که چگونه بتوانید تدبیر سیاست داخلی و خارجی را با یکدیگر اجین کنید. از سوی دیگر مهمترین موضوع این است که بیش از 80 درصد بودجه کشور وابسته به فروش نفت بوده و تمامی سیاست های مالی، پولی و بانکی که باید مدون کنید، وابسته به این درآمد است، بنابراین باید تمام هم و غم شما در دیپلماسی اقتصادی، همراهی با وزیر خارجیه در سیاست خارجی باشد.

وی اظهار کرد: سوال مهم این است که جایگاه وزیر اقتصاد به عنوان رکن اصلی توسعه در ایجاد رفاه و حفظ سرمایه ملی کجاست؟ اگر امروز تحریم های آمریکا شروع شده است، حضور فعال وزیر خزانه داری آن کشور استکباری در عملیاتی کردن تحریم ها با سفرهای متعددی که به کشورهای مشتری ایران داشته است را شاهد هستیم و این در حالی است که نقش وزیر اسبق اقتصاد و دارایی و وزیر کنونی پیشنهاد شده ، در این مورد بسیار کمرنگ است، ضمن اینکه شما جز اشاره ای مختصر به دیپلماسی اقتصادی نقش دیگری برای خود قائل نشدید.

ساری یادآور شد: انتظار می رود همپای دشمن بتوانید برنامه ای در سیاست خارجی در حوزه اقتصاد داشته باشید و به ارائه راهکار برای تامین منابع مالی و اقتصادی بپردازید. همچنین در برنامه شما برای هدایت نقدینگی به منظور حرکت به سوی تولید اشاره کافی نشده است، بنابراین می توان گفت برنامه های شما بیشتر از کتاب و مقالاتی است که در حوهز اقتصادی تالیف شده و دیگران نیز در آسیب شناسی اقتصادی به ارائه نظریه ها پرداخته اند.

وی افزود: در پاراگرافهای متعدد بر چالش جدی اقتصاد ایران که سرمایه گذاری خارجی ناکافی در کشور برای آن صورت گرفته بارهای تاکید کرده اید، اما به نحوه جذب سرمایه گذاران خارجی در فضای سخت امروز کشور که مفغول مانده است، اشاره نکرده اید. اگر شما می خواهید که در رأس این وزارتخانه موفق باشید، باید هر چه سریعتر برگه سیاه سیاست و رانت را از اقتصاد ناسالم دور کنید.

ساری در بیان دیگر نواقصی که در برنامه دژپسند مشاهده می شود، عنوان کرد: یکی دیگر از نواقص برنامه های شما عدم توجه به سیستم بانکی ناکارآمد است و این در حالی است که بانک های کشور در آستانه ورشکستگی هستند و تمام تحریم ها این را نشان می دهد ضمن اینکه در این سال ها آنچنان از استانداردهای بانکی جهانی عقب افتاده ایم و ترازهای مالی ما به قدری عقب است که بانک های خارجی حاضر به مبادلات پولی و تخصیص وام به آنها نیستند، اما در برنامه شما اشاره ای به راه های برون رفت از آن نشده است.

وی افزود: هیچ راه حلی برای چگونگی وصول مطالبات سررسید گذشته همانطور که در استیضاح وزیر اسبق اقتصاد و دارایی بدان اشاره کردیم، وجود ندارد و در مورد معوقات بانک ها نسبت به کل تسهیلات برنامه ای ندارید و این در حالی است که خطر تهدید امنیت اقتصادی بسیار جدی است، چطور مبارزه با دارایی های منجمد بانک ها و دارایی موهومی که به یک چالش اساسی تبدیل شده را حل می کنید؟

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: 60 درصد دارایی بانک ها قابل نقد شدن نیست، کاش در برنامه خود درخصوص اطلاعات بانک های دولتی در بورس نیز تمرکز می کردید، آنهم در شرایطی که شرکت های دولتی بدهکار اصلی هستند که باید برای آن چاره ای بیاندیشید. چگونه می توانید مطالبه 110 هزار میلیارد تومانی که در دست تنها 108 نفر هست را پس بگیرید؟ چطور می توایند از تبدیل تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی بانک ها که تا پایان آبان ماه سال 96 بوده به مطالبات غیرجاری جلوگیری کنید، در حالی که دولت بزرگترین بدهکار بانکی است. بنابر این در این شرایطی حمایت از تولید و اشتغال ممکن نیست.

ساری افزود: در برنامه شما در مورد ارتقای نظام گمرکی به منظور مبارزه با گمرکات غیرمجاز و کارت های بازرگانی رانتی و مداخله نهادهای مختلف در اقتصاد اشاره نشده است، ضمن اینکه شما به عنوان فردی که در تصویب و تدوین سه بودجه کشور نقش مهمی داشتید به این سوال پاسخ دهید چگونه هزینه جاری کشور بیش از 3 برابر شده است؟ ضمن اینکه طرح گندم و عدم پرداخت به موقع هزینه های آن باعث نارضایتی فارغ التحصیلان رشته کشاورزی شده است. در این مورد چه برنامه ای دارید؟

وی با اشاره به اینکه دژپسند در طول فعالیت خود در سازمان برنامه و بودجه در عزل و نسب ها به استان های خاص نگاه ویژه ای داشته است، از تاکید وی در برنامه هایش بر شایسته سالاری ابراز تعجب کرد. همچنین از دژپسند خواست که در مورد تصویب سالیانه چندصد میلیونی پاداش بودجه شفاف سازی کند.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به دژپسند بیان کرد: به رغم تالیف مقالات که درخصوص توسعه در ایران و تحقق عدالت اجتماعی داشته اید، اما سازمان برنامه و بودجه نتوانست موفق به پیشگیری از بحران های کشور شود، همچنین باید در مورد خروجی تخصیص 10 میلیارد تومان از بودجه به مجموعه آینده پژوهی شفاف سازی کنید و مشخص کنید که آیا از بودجه ای که توسط شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران یا ایپک به هدر رفته است، اطلاع دارید؟ همچنین امیدواریم در صورت موفقیت برای فعالیت در این وزارتخانه قبل از پرداختن به اقتصاد کلان، به سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه خود بپردازید.

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار