دبیر دومین جشنواره دوسالانه جایزه ادبی شهید آوینی:

امروز هدف بزرگتر ما تفهیم دفاع مقدس به معنای عام آن است / نفرات برتر جشنواره سوم آذر ماه معرفی می شوند

سردار اثباتی عنوان کرد: امروز علاوه بر تحولات نظامی و سیاسی که در منطقه در حال اجرا است و ما شاهد آن هستیم، در حوزه ادبیات هم چالش بزرگی بین ادبیات مهاجم و ادبیات مقاوم وجود دارد و موسسه روایت فتح سعی دارد تا این نوع ادبیات مقاومت که چهره عوض کرده و در نوع یک ادبیات ناسیونالیستی قرار گرفته را مورد بررسی قرار دهد و به عموم معرفی کند.
کد خبر: ۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱ - 15September 2013

امروز هدف بزرگتر ما تفهیم دفاع مقدس به معنای عام آن است / نفرات برتر جشنواره سوم آذر ماه معرفی می شوند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل ازخبرگزاری بسیج، دبیر دومین جشنواره دوسالانه جایزه ادبی شهید آوینی در نشست خبری برگزاری این جشنواره که در تالار جلسات کوثر بنیاد فرهنگی روایت برگزار شد، با اعلام این که این جشنواره روز سه شنبه 26 شهریورماه آغاز می شود، بیان داشت: همان طور که مستحضر هستید موسسه روایت فتح که زیر مجموعه بنیاد فرهنگی روایت می باشد، سابقه آن به فعالیت های شهید آوینی در دوران دفاع مقدس بر می گردد گسترش چشم گیری در حوزه ادبیات داشته است و امروزه هدف بزرگتری دارد که تفهیم دفاع مقدس به معنای عام می باشد و طبق بیانات مقام معظم رهبری این گنج یعنی دفاع مقدس، باید واکاوی شود.

فرمانده قرارگاه سایبری ستاد کل نیرو های مسلح، اظهار داشت: تحولاتی که در حوزه فرهنگی منطقه پدیدار شده است باعث بوجود آمدن نوع جدیدی از ادبیات به نام ادبیات مقاومت شده است که در طول تاریخ وجود داشته و در تمام فرهنگ ها بروز پیدا کرده و ما نیز آثار بسیاری در زبان فارسی در زمینه ادبیات مقاومت داریم که از جمله آن ها شاهنامه فردوسی می باشد.

دبیر کنگره جایزه ادبی شهید آوینی افزود: ما وقتی از مقاومت حرف می زنیم منظورمان انعکاس پیروزی انقلاب اسلامی در سطح جهان است که دو وجه دارد، عده ای را همراه خودش کرده که به ادبیات مستضعفان معروف است و عده ای را مقابل خود قرار داده که ادبیات مستکبران نامیده می شود و این دو موضع به طور شدید با هم به جدال می پردازند.

وی در ادامه گفت: امروزه علاوه بر تحولات نظامی و سیاسی که در منطقه در حال اجرا است و ما شاهد آن هستیم، در حوزه ادبیات هم چالش بزرگی بین ادبیات مهاجم و ادبیات مقاوم وجود دارد و موسسه روایت فتح سعی دارد تا این نوع ادبیات مقاومت که چهره عوض کرده و در نوع یک ادبیات ناسیونالیستی قرار گرفته را مورد بررسی قرار دهد و به عموم معرفی کند.

بهروز اثباتی اظهار داشت: دو برنامه بسیار مهم در دستور کار موسسه روایت فتح است که برای آن یک ستاد تشکیل شده است که بنده دبیر این ستاد هستم. یک برنامه شعر مقاومت کشور های اسلامی است که در تدارک چهاردهمین دوره برگزار آن هستیم که در روزهای یازدهم تا سیزدهم آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: برنامه دوم برگزاری دومین دوسالانه کتاب مقاومت است که در کشور به جایزه ادبی شهید آوینی مشهور است. در این دوره که مختص سال های 90 و 91 است کتاب هایی که برای زبان فارسی منتشر شده است را بررسی کرده ایم و در مراحل پایانی داوری آن قرار داریم.

وی با اشاره به پرداختن به حوزه کودک و نوجوان در این دوره گفت: ما کارگروهی مستقل برای بخش ادبیات کودک و نوجوان در نظر گرفتیم که خدا را شکر کار رضایت مندی به ثمر آمد.

دبیر جشنواره بین المللی کتاب سال مقاومت افزود: اتفاق جدیدی که در کنگره جایزه شهید ادبی شهید آوینی برای اولین بار رخ داده است این است که در حوزه مقاومت کتاب هاب انگلیسی و عربی را هم جمع آوری کردیم و در مورد آن ها داوری انجام شده است.

وی در توضیحات بیشتر در رابطه با داوری آثار گفت: تیم داوران ما تکمیل شده است و کتاب ها از سال پیش طبق اعلامیه هایی که در رسانه ها پخش شده بود جمع آوری شدند، به علاوه تیم هایی را در نمایشگاه کتاب تهران آماده کردیم تا به شکل حضوری با ناشران مصاحبه داشته باشند.

سردار اثباتی در ادامه عنوان کرد: ما از 60 هزار عنوان شروع کردیم که در نهایت به یک فهرست 6 هزارتایی رسیدیم و بعد جلسه انتخاب عناوین را برگزار کردیم که در حوزه جنگ نرم 109 عنوان کتاب، حوزه مباحث استراتژیک و راهبردی 13 عنوان، حوزه شعر 41 عنوان، حوزه فلسطین 98 عنوان، حوزه علم به معنای سیاسی-اجتماعی 48 عنوان، ادبیات داستانی 35 عنوان، ادبیات مستند 48 عنوان، بیداری اسلامی 33 عنوان، حوزه هنر 10 عنوان کتاب و بخش کودک و نوجوان 106 عنوان کتاب را برای داوری به خود اختصاص دادند.

وی افزود: کتاب ها بعد از این که در اختیار داوران قرار گرفت در سه مرحله مورد نقد و بررسی قرار می گیرند که الآن به مرحله آخر رسیده اند.

سردار اثباتی در خصوص اعلام نفرات برتر گفت: روز سوم آذر ماه مصادف با هفته بسیج نفرات برتر اعلام می شوند و طی آن هدایایی تقدیمشان می گردد.

وی در ادامه گفت: از 26 شهریور ماه که مصادف است با سالروز تولد شهید آوینی تا روز اعلام نفرات برتر 3 برنامه داریم که طی این برنامه ها قصد داریم به نفس ادبیات مقاومت بپردازیم. به همین منظور در این تاریخ یک نشست در خانه هنرمندان داریم که کارگروه هایمان در حوزه ادبیات، جنگ نرم، هنر و ادبیات پژوهشی به تحلیل و بررسی کتاب ها می پردازند. نشست روز 9 مهر ماه که هم زمان با روز دفاع از کودکان فلسطینی می باشد برای حوزه کودک و نوجوان اختصاص یافته است. 26 آبان ماه هم سومین نشست ما برگزار می شود و در آن کنگره شعر برگزار می شود.

اثباتی افزود: یک هفته قبل از اعلام نتایج، تحلیل کتاب های عربی و انگلیسی انجام می شود و ما سعی می کنیم که در نشست 26 آبان ماه کاندیدای کنگره را معرفی کنیم.

وی عنوان کرد: در مورد کنگره شعر، امسال کار متفاوتی انجام داده ایم و آن انتخاب تیم داوری بین المللی در حوزه زبان عرب می باشد که متشکل شده از یک داور مصری، یک داور از یمن، یک داور از لبنان و دو داور از عرب زبانان کشورمان.

دبیر کنگره ملی شعر مقاومت با اشاره به تحریم های صورت گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران و مشکلات سیاسی مربوط به آن گفت: متأسفانه بسیاری از شاعران نامدار نمی توانند در کنگره شعر شرکت کنند، اما نزدیک به 110 شاعر در سطح بین الملل که شاعرانی برجسته هستند از 20 کشور دعوت شده اند تا در کنگره شعر شرکت کنند. از کشور ایران هم 20 شاعر محقق و نویسنده در کنگره حضور پیدا می کنند.

وی افزود: سه نشست تخصصی هم با موضوع ادبیات مقاومت با حضور اساتید خارجی که علاوه بر شاعر بودن باید محقق و نویسنده هم هستند برگزار می شود.

سردار اثباتی تأکید کرد: حوزه ادبیات مقاومت نباید محدود به فعالیت های موسسه روایت فتح باشد و نهاد ها و مؤسسات فرهنگی ما باید تلاش مضاعفی را در این زمینه داشته باشند.

وی در خصوص مقدمات برگزاری این جشنواره گفت: در ابتدا قصد داشتیم کنگره ملی شعر را در خوزستان برگزار کنیم اما به دلیل تحولات محیطی و ارضی، به اجبار برای اولین بار کنگره در تهران برگزار می شود. اما برای ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی، یک نشست در شهر قم و یک نشست در شهر کرج برگزار می کنیم تا مدعوین خارجی با فرهنگ شهر های دیگر ایران نیز آشنا شوند. برای برگزاری نشست ها اسلامشهر و شهرری هم مدنظر ما می باشند.

اثباتی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص شرکت شاعران اروپایی در کنگره ملی شعر گفت: به لحاظ مقاومت اسلامی ما می توانیم از هر ملیتی شاعران را دعوت کنیم اما برای ما مهم است که آثارشان در حوزه مقاومتی از جنس اسلامی باشد.

وی تأکید کرد: کنگره شعر مسابقه نیست و ما جایزه ای برای شاعران در نظر نگرفته ایم و فقط به رسم یادبود هدایایی به مدعوین اهدا می شود.

دبیر جشنواره بین المللی کتاب مقاومت گفت: ما هیچ نوع خدمات و تشریفات ویژه ای برای مهمانان خارجی انجام نمی دهیم و خیلی امکانات ساده ای در اختیارشان قرار می دهیم و اتفاقا این اساتید بزرگوار از این نوع استقبال ما بسیار راضی هستند.

وی در خصوص ملیت میهمانان حاضر در کنگره شعر اعلام کرد: مهمانان خارجی کنگره از کشور های عراق، کویت، سوریه، لبنان، مصر، سودان، قسمت شیعه نشین عربستان، بحرین، فلسطین، تونس، یمن، تاجیکستان، هند، ترکیه، جمهوری آذربایجان و چند شاعر عرب مقیم کشور های اروپایی هم می باشند.

بهروز اثباتی ادامه داد: جوایز کتاب مقاومت مقداری سکه و لوح های تقدیر است و سعی می کنیم تا به بهترین نحو بتوانیم از نفرات برتر قدر دانی کنیم.

وی در آخر گفت: حامیان ما در ابتدا رسانه ها هستند، وزارت ارشاد، خانه هنرمندان، سازمان بسیج، شهرداری تهران و بسیج هنرمندان نیز ما را در برپایی چنین برنامه هایی یاری می رسانند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار