دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

شکست آمریکا در اجماع جهانی برای اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران/ آمریکا هرگز بر ملت ایران پیروز نخواهد شد

آمریکا شاید در برابر ملت‌هایی ضعیف از باور به اراده الهی به پیروزی رسیده است؛ ولی در برابر ملت ایران هرگز نخواهد توانست طعم شیرین پیروزی را بچشد.
کد خبر: ۳۱۶۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲ - 04November 2018

شکست آمریکا در اجماع جهانی برای اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران/ آمریکا هرگز بر ملت ایران پیروز نخواهد شدگروه بین‌الملل دفاع پرس: امروز 13 آبان است؛ روزی که برای ملت ایران و سایر مردم جهان یادآور ورود دانشجویان پیرو خط امام (ره) به داخل سفارت آمریکا در تهران است که بیشتر شبیه لانه جاسوسی بود.  به گفته مقامات عالی‌رتبه آمریکایی قرار بود بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های جهانی علیه ایران در روز ۱۳ آبان سال ۹۷ به تلافی تحقیر ایالات متحده در ۱۳ آبان سال ۵۸ اجرایی شود، تا به قول ما ایرانی‌ها با سرمستی هرچه تمام‌تر به ملت ایران بگویند: زدی ضربتی پس ضربتی در همین روز نوش کن.

اما آمریکایی‌ها باز هم شکست خوردند. همین سه روز پیش بود که جان بولتون مشاور ارشد دونالد ترامپ و رئیس شورای امنیت ملی آمریکا با قیافه‌ای عصبانی در مقابل دوربین‌های تلویزیونی از اعطای معافیت به برخی از کشور‌ها که برخی از آن‌ها از همسایگان ایران نیز به حساب می‌آیند، خبر داد. همین موضع‌گیری سبب شد تا بلومبرگ اعلام کند که هشت کشور از معافیت‌هایی در خرید مستقیم نفت از ایران برخوردار شده‌اند.

ژاپن، هند، کره‌جنوبی و چین در میان این کشور‌ها هستند. از چهار کشور دیگر در این گزارش اسم برده نشده است.
منابع آگاه در دولت آمریکا به بلومبرگ گفته‌اند که کاخ سفید با وجود تلاش برای قطع درآمد‌های نفتی ایران، ناچار به صدور این معافیت‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی شده است.

به گفته این رسانه، با وجود تصمیم آمریکا برای مستثنی کردن چین از تحریم‌ها، دو کشور تاکنون نتوانسته‌اند در گفت‌وگو‌ها به نقطه تفاهمی با یکدیگر دست یابند.

بلومبرگ در همین ارتباط به نقل از یک منبع دولتی دیگر نوشته که واشنگتن با وجود صدور معافیت، خواستار کاهش واردات نفت ایران از سوی همه کشور‌های یاد شده است؛ موضوعی که با مخالفت شرکای تجاری مهم تهران مواجه شد. انتظار می‌رود فهرست کشور‌های معاف از تحریم‌های نفتی علیه ایران روز دوشنبه اعلام شود.

کارشناسان پیش از این درخصوص پیامد‌های گزاف کاهش صادرات نفت ایران بر بازار جهانی نفت هشدار داده بودند. خبرگزاری رویترز پیش‌تر به نقل از اسناد داخلی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) خبر داده بود که اعضای این نهاد و متحدانش در افزایش سطح تولید به میزان مورد انتظار ناکام بوده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در همین پیوند، در گزارش ماه گذشته خود هشدار داده بود که ظرفیت تولید مازاد نفت جهان به 2 درصد سطح تقاضا رسیده و کشورها، دیگر توانی برای افزایش تولید ندارند.

بر همین مبنا بدیهی است که هر گونه کاهش صادرات، شوکی بر قیمت تمام شده برای هر بشکه نفت باشد. کارشناسان و ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم‌ها به صفر برساند.

با وجود اینکه پیش‌تر چشم امید مقام‌های کاخ سفید به افزایش سطح تولید عربستان سعودی بود، وزیر نفت این کشور چندی پیش اذعان داشت که ریاض هم نمی‌تواند با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا اعلام کرده که بزودی ساز و کار جامعی برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با تهران و همچنین فروش نفت ایران ارائه می‌کند.

در این چارچوب، بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت، به تضعیف دلار در سطح بین‌المللی منجر شده و محکوم به شکست است؛ البته این پایان کار نبود و مقامات عالی‌رتبه ترکیه نیز اعلام کردند از چنین معافیت‌های تحریمی برخوردار شده‌اند.

فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که کشورش از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شده است. دونمز در حاشیه نشست کمیسیون بودجه مجلس در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: برخی خبر‌ها از معافیت ترکیه در تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران حکایت می‌کند.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز پیشتر اعلام کرد که آنکارا در چارچوب منافع اقتصادی خود حرکت می‌کند و موافق تحریم نفتی آمریکا علیه ایران نیست.

وی گفت: ایران از مهمترین شرکای تجاری- بازرگانی ترکیه به شمار می‌رود که قرارداد‌های مهم دوجانبه اقتصادی فراوانی از جمله در زمینه نفت و گاز میان دو کشور منعقد شده است و به همین دلایل آنکارا به هیچ عنوان وارد تعاملی که این توافقات را به خطر اندازد، نمی‌شود.

وزیر سابق اقتصاد ترکیه نیز گفت که تصمیم ایالات متحده در خصوص تحریم نفتی ایران به این کشور ارتباطی ندارد و آنکارا مجبور به اجرای آن نیست.

از سوی دیگر، اواخر سپتامبر سال‌جاری (شهریور) مولود چاووش اوغلو پس از دیدار سه‌جانبه با همتایان ایرانی و روسی خود در جمع خبرنگاران به موضوع تحریم‌های واشنگتن علیه تهران پرداخت و گفت: ترکیه بدون توجه به تحریم یک‌جانبه آمریکا، به تجارت خود با ایران ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه ترکیه بیان کرد: آنکارا از هیچ تحریمی حمایت نمی‌کند و به تجارت خود با ایران، روسیه و سایر کشورها ادامه خواهد داد؛ چرا که ترکیه کشوری مستقل و دارای حق حاکمیت است.

وی پیش از آن در ماه آگوست (مرداد) نیز در مصاحبه با آناتولی درباره آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا از چهارم نوامبر (13 آبان) اظهار کرد: ترکیه دارای همکاری فشرده تجاری با ایران به ویژه در بخش نفت بوده و دیدگاه خود درباره خرید نیاز نفتی خود از تهران به شکل شفافی به واشنگتن اعلام کرده است.

چاووش اوغلو با بیان این که «ترکیه از ایران و روسیه گاز طبیعی وارد می کند»، افزود: هنگامی‌که به خرید خود تنوع نداده‌ایم، مجبور به خرید انرژی خود از این کشورها هستیم.

وی تأکید کرد: کشورش از آمریکا خواسته است تا در اجرای تحریم علیه ایران، به ترکیه معافیت ویژه ای اعطا کند.

وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: شرکت توپراش ترکیه نیز که خریدار نفت ایران است، با اعزام یک هیأت به آمریکا، دلایل لزوم خرید نفت از تهران را به مقامات واشنگتن اعلام کرده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه اوایل ماه گذشته میلادی در نخستین نشست مجلس ترکیه پس از تعطیلات تابستانی، گفت: «تحریم آمریکا علیه ایران و تلاش برای منزوی کردن آن را صحیح نمی‌دانیم.»

وی افزود: اعمال تحریم در خصوص مسایلی که ممکن است توسط نهادهای بین‌المللی براحتی حل و فصل شود، به معنای مجازات کشورهای دیگر بوده و هرگونه تلاش در این زمینه نادرست است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را بی‌اثر خواند و گفت: به رغم تصور آمریکایی‌ها، تهران در دوره گذشته تحریم ها از هم نپاشید.

وی اوایل آگوست سال‌جاری گفت: امیدواریم در خصوص تحریم علیه ایران گام اشتباهی برداشته نشود. اردوغان پیش از سفر به آفریقای جنوبی به منظور شرکت در اجلاس سران بریکس در خبرنگاران گفت: همان‌گونه که آمریکا شریک راهبردی ترکیه است، ایران نیز شریک راهبردی ماست و به همین علت، قطع روابط ما با شرکا به درخواست یک کشور دیگر با درک ما از استقلال در جهان مغایرت دارد.

اردوغان تأکید کرد: ترکیه انرژی خود را از ایران تأمین می‌کند و اگر نیاز خود را از جمهوری اسلامی تأمین نکنیم، چه کسی در فصل زمستان کشور ما را گرم خواهد کرد؟

عقب‌نشینی گسترده آمریکا از اعمال تحریم‌های یکجانبه و فرا قانونی آنقدر پر اهمیت بوده که تارنمای آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» تیتر بزند که «کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورد.» و سوژه اصلی خود را به ادامه دسترسی ایران به نظام مالی سوئیفت، اختصاص دهد.

«واشنگتن فری بیکن» نوشت: واشنگتن با تسلیم در برابر اروپا و ایران، امتیازاتی بزرگ، از جمله دسترسی به جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) به ایران می‌دهد که به واسطه آن، فشار ناشی از تحریم‌های پیش رو علیه تهران کاهش می‌یابد.

این تارنمای اطلاع رسانی آمریکایی به نقل از افراد آگاه از مساله اعلام کرد: مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا که در زمینه مسایل ایران فعالیت دارند، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ»را به ادامه دسترسی ایران به سوئیفت متقاعد کردند.

به گفته این مقامات، در حالی که ترامپ و شخصیت‌های عالی‌رتبه کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در تلاشند، گفته می‌شود، وزارتخانه‌های خارجه و خزانه داری آمریکا تسلیم فشار متحدان اروپایی و ایران شده‌اند. احتمالا ایران به انجام تعاملات بانکی از طریق سوئیفت ادامه خواهد داد و دولت آمریکا نیز با تمدید معافیت تحریمی چندین کشور، امکان ادامه خرید نفت آنها را از ایران فراهم خواهد کرد. طبق گزارش‌های دریافتی، این امتیازات موجب خشم مقامات آمریکایی مخالف ایران و حتی کاهش مشارکت «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا در روند اجرای تحریم های 4 نوامبر(13 آبان) شده است.

یکی از کارکنان ارشد کنگره آمریکا به واشنگتن فری‌بیکن گفت: کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران از هم پاشید. مقامات دولت به ما می‌گفتند، با توجه به اینکه ایران مجبور خواهد شد صادرات نفت خود را به صفر برساند، دادن امتیازاتی در زمینه دسترسی به سوئیفت کار درستی است. اکنون آنها می‌گویند، دقیقا الان شروع یک کارزار طولانی است، دادن امتیازاتی در زمینه سوئیفت و انرژی به ایران کار درستی است.

به گفته یکی از مشاوران کنگره آمریکا، بازماندگان دوره «باراک اوباما» در وزارت خارجه با هدف پیوستن احتمالی دوباره به توافقنامه هسته ای ایران در آینده، به روند متقاعد کردن پمپئو به حمایت از این امتیازات کمک کردند.

گفته می‌شود، این امتیازات شامل معافیت چین، کره جنوبی و هند از تحریم های آمریکاست. قرار است روزهای آینده جلساتی برای بررسی جزییات امتیازات جدید به ایران برگزار شود؛ این در حالی است که نماینده ایران در سازمان ملل متحد هم تحریم‌های یکجانبه آمریکا را ناقض تجارت بین المللی و محکوم به شکست خواند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد می‌گوید تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورها نشانه ضعف درک پیچیدگی‌های جهان امروز است که نه‌تنها مردم یک کشور بلکه منافع کشورهای دیگر و تجارت جهانی را مختل کرده است.

غلامعلی خوشرو روز پنج شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که برای بررسی قطعنامه پیشنهادی برای پایان دادن به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کوبا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: انسداد، نمونه مشخصی از یکجانبه گرایی آمریکا در جهان است. در حقیقت، راه و جاده یک طرفه مشی برخی از مقامات ارشد دولت اخیر آمریکا، به طور فزاینده‌ای آنها را از واقعیت‌های موجود در دنیای چندجانبه امروز دور می‌کند.

خوشرو اضافه کرد: لجاجت و جنون دولت آمریکا در اعمال یکجانبه تحریم‌ها به خصوص در دولت جدید که سیاست‌های نخ‌نما شده دوران جنگ سرد را دنبال می‌کند، خسارات فراوانی را به بخش‌های اقتصادی کوبا وارد کرده و باعث ایجاد مشکلات ناگوار برای مردم کوبا در بهره مندی از حقوق بشر شده است.

نماینده ایران تصریح کرد: متاسفانه در قرن ۲۱ هنوز مقامات آمریکا از لفاظی‌های جنگ سرد استفاده می‌کنند و به جای گرفتن درس از سیاست‌های کوتاه مدت و فاجعه‌آمیز خود علیه کوبا و همچنین منطقه ما خاورمیانه، مسیر اعمال تحریم‌های جدید و شدید علیه رهبران کوبا را در پیش گرفته‌اند.

البته نکته مهم در عدم درک مقامات آمریکایی از عبور نظام سیاسی جهان از قرن بیستم و ورود به قرن بیست و یکم که به نظر می‌رسد خودخواسته هم است، علتی یا حداقل می توان نوشت؛ دلیلی پر رنگ تر از سیلی خوردنشان از ملت ایران به واسطه انقلاب سال ۵۷ ندارد.

به راستی چه کسی می‌توانست در جهان آن روزگار تصور کند ملتی که واسطه تصویب قانون چندش آور کاپیتولاسیون توسط نمایندگان رژیم شاه مخلوع در مجلس شورای به اصطلاح ملی و همزمان نمایندگان مجلس سنا در برابر دولت آمریکا تحقیر شده بود فقط چند سال بعد تر نیروهای بزرگترین سرویس جاسوسی جهان C.I.A که تحت لوای کارمندان سفارت ایالات متحده در ایران مشغول کار بودند را با چشمان بسته در حالی که رنگ از رخسارشان پریده بود، در مقابل دوربین‌های رسانه‌های داخلی و بین المللی به تصویر کشند؟

آیا ملت ایران به راستی و به پشتوانه ارتشی که نداشت، تسلیحات نظامی پیشرفته ای که نداشت، سپاهی که نداشت، وزارت اطلاعاتی که در آن ایام نداشت، توانست هیمنه آمریکایی که هالیوود قدرت بلامنازع جهان به تصویر کشیده بود را بشکند؟

پاسخ چنین سوالی پر واضح است که هرگز ایران توان انجام چنین اقدامی را نداشته و ندارد. حداقل در محاسبات روی کاغذ.

پس ماجرا چه بود؟

آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست. (سید روح‌اله خمینی، بت شکن تاریخ در پیامی در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۵۹)

آمریکا نمی‌خواهد از توهم قدرت نمادین جان وین، کرک داگلاس، همفری بوگارت، سیلوستر استالونه و آرنولد بیرون آید چون فکر می‌کند با امثال ناو هواپیمابر یو اس اس جان اف کندی می‌تواند سلطه استعماری خود را همچنان بر جهانیان اعمال کند و شاید در برابر ملت‌هایی ضعیف از باور به اراده الهی هم تا به امروز به پیروزی رسیده ولی در برابر ملت ایران هرگز و تا به امروز نتوانسته طعم شیرین پیروزی را بچشد چون ملت ایران از ژرفای وجود همچون امام بزرگوارش باور دارد که شن‌ها مامور خداوند در صیانت از مظلوم در مقابل ظالم است. ملت ایران به پیروی از بنیانگذار کبیر انقلاب باور دارد که باد مامور خداوند در دفاع از توحید مقابل شرک است و چون چنین است فرماندهان ناوهای چند میلیارددلاری ایالات متحده در خلیج فارس همین امروز هم در برابر قایق های تندرو چند هزار دلاری ایرانیان دستپاچه می‌شوند.

پس درود همیشگی پروردگار جهانیان بر ابر مردی که همیشه می‌فرمود: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و همچنین بر شاگرد برکشیده اش، رهبر بزرگوار انقلاب که در کلاس درس خمینی بت شکن چنین رشید و دلاور بار آمدند.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها