زلزله سیاسی در دربار سعودی

جان بولتون شرارت‌های ائتلاف بدنام سعودی در یمن را در راستای منافع ملی آمریکا معرفی می‌کند درحالی که آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل، آنرا بزرگترین فاجعه انسانی قرن می‌داند و خواستار توقف این «جنگ احمقانه و بیهوده» است که چهار سال در برابر چشمان حیرت زده دنیای معاصر در جریان است.
کد خبر: ۳۱۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸ - 06November 2018

زلزله سیاسی در دربار سعودیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با افشای مطالبی پیرامون مسائل پشت پرده قتل فجیع جمال قاشقچی، انگشت اتهام را رسماً به سمت و سوی بن سلمان نشانه گرفته است. هر چند وی به تصریح از نامبرده سخنی به میان نیاورده ولی گفته کاملاً مطمئن است که دستور قتل قاشقچی از بالاترین سطوح دربار صادر شده و ملک سلمان از آن بی‌اطلاع بوده است. با این عبارت، نیازی به نامبردن از بن سلمان نبود و روشن است که می‌خواهد او را مسئول اصلی قتل معرفی کند.

در چنین شرایطی هنوز سرنوشت جسد تکه تکه شده قاشقچی روشن نیست و معلوم نیست که در کجاست؟ همسر قاشقچی که قرار بود لحظاتی بعد ازدواجش با وی در کنسولگری عربستان در اسلامبول ثبت شود، از ترامپ خواسته که حداقل تکلیف جسد همسرش را روشن کند. این از عجایب تاریخ است که سرنوشت جسد قربانی قتلی در ترکیه توسط جلادان سعودی را به خاطر دخالت‌های ابلهانه ترامپ برای رفع اتهام از دربار فاسد و جنایتکار سعودی، باید کاخ سفید روشن کند!

امریکا، رژیم صهیونیستی و بعضی کشورهای دیگر بسیار تلاش کردند و هنوز هم سرگرمند تا بلکه پرونده رسوائی بن سلمان را مختومه کنند ولی هرچه بیشتر تلاش می‌کنند، کمتر نتیجه می‌گیرند.

ترامپ مجبورشد برای پیگیری مسئله، رئیس سازمان جاسوسی سیا را به ترکیه اعزام کند تا بلکه برای مختومه کردن پرونده، ترکیه را تحت فشار بگذارد ولی پاسخ‌های دریافتی به قدری مستند و در عین حال تکان دهنده بود که رئیس سیا در بازگشت از ترکیه به ترامپ توصیه کرد که بیش از این خود را درگیر این رسوائی نکند.

با این حال، صهیونیست‌ها دست بردار نبودند و با فضاسازی‌های کثیف علیه ایران و با طرح اتهام جعلی تلاش برای انجام کارهای تروریستی در دانمارک، امیدوار بودند بتوانند به کمک دربار فاسد سعودی بیایند و ضمن سرپوش گذاشتن بر آنهمه رسوائی بن سلمان، افکار عمومی جهان را به سمت و سوی دیگر منحرف کنند و اصطلاحاً زمان بخرند و دفع‌الوقت کنند. حتی مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا هم به کمک آمده و مرتباً گلایه می‌کند چرا دنیا به تلاش ایران برای انجام کارهای تروریستی در دانمارک بی‌اعتناست.

در واقع خشم پمپئو از این بابت است که چرا دنیا به عمق مسائل پی برده و حیله گریهای مشترک مثلث شوم آمریکا، رژیم صهیونیستی و دربار فاسد سعودی را بی‌اعتبار می‌داند و به آن بی‌اعتنا مانده است؟ همین رفتار پرابهام ترامپ و دستیارانش باعث رسوائی تازه‌ای برای آنها شده و حتی رسانه‌های آمریکائی می‌پرسند که چرا آنها به یک اتهام و خبر جعلی تا این حد حساسیت نشان می‌دهند ولی از کنار قتل فجیع قاشقچی در کنسولگری که تمامی اسناد و مدارک موجود جزئیات آنرا برملا کرده، می‌خواهند به سادگی بگذرند؟ آمریکای ترامپ نه تنها هنوز قتل قاشقچی را محکوم نکرده بلکه برای تبرئه دربار فاسد سعودی همچنان تلاش می‌کند که موضع گیری‌های پمپئو جدیدترین تلاش در این زمینه است. رسانه‌های اروپائی، حتی پا را فراتر گذاشته و این مثلث را با چوپان دروغگو مقایسه می‌کنند که خود رسوائی سیاسی – تبلیغاتی نادری برای هر 3 راس مثلث است.

بعلاوه فشارها برای تجدیدنظر در مناسبات آمریکا با سعودی‌ها به طرز روزافزونی خودنمائی می‌کند ولی ترامپ همواره تاکید کرده که از پول عربستان به سادگی نمی‌گذرد. اینجاست که فرصت‌های تازه‌ای برای سر بریدن گاوها پدیدار شده و دستگاه دیپلماسی و حتی شبکه جاسوسی آمریکا برای تمهید مقدمات کار وارد عمل شده‌اند. طوفان سیاسی شدیدی درون دربار سعودی را در برگرفته و ارکان قدرت را متزلزل کرده به ویژه جایگاه شخص بن سلمان را تضعیف کرده و وی را تا آستانه برکناری و حتی حذف فیزیکی به پیش برده است.

دستهای پشت پرده آمریکا درون ساختار قدرت دربار سعودی به وضوح به کار افتاده‌اند. امیر احمد بن عبدالعزیز که ساعاتی پیش از قلع و قمع شاهزادگان و حذف فله‌ای آنها توسط بن سلمان با وساطت سفارت آمریکا در ریاض از کشور خارج شده بود، چند روزی است که به کاخ‌های ریاض برگشته و برخی شاهزادگان اسیر و زندانی را از چنگال بن سلمان و مزدورانش خارج کرده است. تاریخ معاصر عربستان هرگز چنین زلزله‌ای درون دربار فاسد سعودی را به یاد ندارد که شاهزادگان با چنین وقاحتی به جان هم افتاده باشند و برای حذف و کنار زدن و تقابل با یکدیگر حتی به فکر وجهه و اعتبار نیم بند دربار هم نباشند. حتی ممکن است این طوفان و زلزله در سرنوشت ملک سلمان هم بی‌تاثیر نباشد چرا که ناتوانی او سر منشا تمامی این فجایع بوده که ناچار شد فرزند شرورش را درون دربار با دستی باز، فعال مایشاء کند.

البته آمریکای ترامپ از این بی‌کفایتی‌هائی که گریبان دربار فاسد سعودی را گرفته، بهره‌های فراوان برده و در یک قلم 500 میلیارد دلار از سعودی‌ها اخاذی کرده است. ولی رسوائی امروز بن سلمان و سایر دوستان نادان ترامپ، در حد و اندازه‌ای است که حتی آمریکا هم قادر نیست بر آن سرپوش بگذارد و نظرها را به سمت و سوی دیگری منحرف کند و کمکی به سعودی‌ها محسوب شود. حتی جنجال پیرامون تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران هم در مقطع کنونی، فرصتی برای کمرنگ جلوه دادن بحران سیاسی – تبلیغاتی علیه ایران هم در مقطع کنونی، فرصتی برای کمرنگ جلوه دادن بحران سیاسی – تبلیغاتی عظیمی است که دربار سعودی و شخص ترامپ را منفعل کرده است. جان بولتون شرارت‌های ائتلاف بدنام سعودی در یمن را در راستای منافع ملی آمریکا معرفی می‌کند درحالی که آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل، آنرا بزرگترین فاجعه انسانی قرن می‌داند و خواستار توقف این «جنگ احمقانه و بیهوده» است که چهار سال در برابر چشمان حیرت زده دنیای معاصر در جریان است.

اینها فجایعی است که دنیا از آن آگاه شده ولی پرونده قطور جنایات و شرارت‌های آل سعود پس از سر بریدن گاوها آشکار خواهد شد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

نظر شما
پربیننده ها