غیبت ادبیات دفاع مقدس در جشنواره فیلم کوتاه تهران

یکی از بخش‌های مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران «کتاب و سینما» است که فیلم‌های اقتباسی را اکران می‌کند و ادبیات دفاع مقدس به عنوان مهم‌ترین گونه ادبیات پس از انقلاب، در میان آثار پذیرفته در این بخش جایی ندارد.
کد خبر: ۳۱۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ - 09November 2018

غیبت ادبیات دفاع مقدس در جشنواره فیلم کوتاه تهرانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، در اولین روز از اکران آثار راه یافته به جشنواره سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در بخش «کتاب و سینما» این آثار به نمایش درآمدند.

«بازمانده» به کارگردانی «فرزاد قبادی‌نژاد»، «بیمارستان، قطار» به کارگردانی «مسعود رضایی فخر»، «پسرم مرده» به کارگردانی «سالار طهرانی»، «سفید» به کارگردانی «سجاد مشتاق» و «علی محمودی»، «ثبوت» به کارگردانی «مصطفی سلیمانی» و «آن سوی دریاچه» به کارگردانی «عماد خدابخش»، آثار مختص آثار اقتباسی هستند که با رویکرد پیوند سینما و کتاب ساخته و تولید شده‌اند.

اختصاص چنین بخشی در جشنواره فیلم کوتاه و ترغیب فیلم‌سازان برای ساخت آثار اقتباسی قابل تقدیر است، اما سوی دیگر این امر، یعنی فیلمسازانی که قصد دارند فیلمی بر مبنای داستان کوتاه یا نمایش‌نامه خلق کنند، باید اسلوب آن را در نظر بگیرند.

«اقتباس» در واقع ترجمه یک اثر هنری به یک‌گونه دیگر است و در این ترجمه باید عوامل آن را باید مورد توجه قرار داد.

آثاری که در بخش کتاب و سینما به نمایش درآمدند نه قرابتی با متن اصلی داشتند و نه در آن‌چه که به تصویر کشیده شده است، خلاقیتی به چشم می‌خوردند و همه نقطه قوت این فیلم‌ها در کیفیت تصاویر و صداهای آن‌هاست که در نهایت کمکی به درک فیلم نمی‌کند.

نکته مهم‌تر این‌که در میان آثار اقتباسی، داستان‌های کوتاه با محتوی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی وجود نداشت، این در حالی است که دبیر جشنواره سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مدام بر جهانی شدن جشنواره و بازخورد مثبت آن در میان هنرمندان دنیا فرصت مناسبی برای صدور اررش‌های انقلاب و دستاوردهای آن است و علاوه بر آن توجه به ادبیات دفاع مقدس از سوی فیلم‌سازان فیلم کوتاه می‌تواند بابی باشد برای توجه سینمای بلند به اقتباس از ادبیات انقلاب و دفاع مقدس.

اگر سینمای کوتاه خشت اول سینمای کشور و نقطه آغاز فیلم بلند است باید در بحث توجه به مفاهیم ارزشی نیز چنین باشد. شاید بسیاری از موضوعاتی که در ادبیات دفاع مقدس بیان می‌شود بنا به پاره‌ای از ملاحضات نتوان آن را با فیلم بلند به تصویر کشید، اما فیلم کوتاه با توجه به مخاطبان خاص خود این محدودیت‌ را نداشته باشد.

به هر حال سینمای ایران کارگردانان جوان و مستعد فراوانی دارد که باید این توان و انرژی هدایت و روی آن سرمایه‌گذاری شود تا آینده سینمای ایران در حوزه مقاومت تضمین شود.

انتهای/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها