برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد

برنامه‌های بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تشریح شد
کد خبر: ۳۱۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ - 11November 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور نیکنام حسینی‌پور دبیر، علیرضا بهرامی دبیر جشنواره کتاب و رسانه و هادی حیدری دبیر مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب در خانه کتاب برگزار شد.

نیکنام حسینی‌پور در ابتدای این نشست به تقارن هفته کتاب و هفته وحدت اشاره کرد و اظهار داشت: ما این تقارن را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم کتاب را به عنوان فصل وحدت در جغرافیای ایران تلقی کنیم. تلاقی این هفته با جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نیز وجود دارد که باید به عنوان فرصت به آن نگاه کرد.

وی گفت: خبرنگاران کتاب پیش از هفته کتاب با عشق و علاقه اخبار این حوزه را انعکاس می‌دهند، چرا که در دنیایی که سیاست بر عالم فرهنگ سایه انداخته اهمیت این عرصه در رسانه‌ها کمتر است.

دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی عنوان کرد: مشارکت همه سازمان‌های فعال در عرصه کتاب و کتابخوانی در هفته کتاب با حضور ۶۰ سازمان و ارائه برنامه از سوی ۴۰ سازمان انجام شده است. ستاد اجرایی هفته کتاب نقش هماهنگ کننده دارد و سعی کردیم نقش وزارت کار، وزارت صنعت و معدن و سازمان محیط زیست را در این عرصه فعال کنیم.

وی افزود: سعی کردیم انگیزه برخی سازمان‌ها را در این عرصه بیشتر کنیم، اما همچنان نتوانستیم برخی دستگاه‌ها مانند وزارت بهداشت را در این راستا ترغیب کنیم.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: برگزاری طرح «پاییزه کتاب» که رویکرد ما حمایت از کتاب‌های تالیفی است با ۲۵ درصد حمایت از آثار تالیفی و ۱۵ درصد حمایت از کتاب‌های ترجمه را در این هفته خواهیم داشت. البته در این طرح‌ها برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی ما را موظف می‌کنند تا یارانه را به مصرف کننده واقعی بدهیم که در گذشته این یارانه‌ها از کانال‌های مختلف پرداخت می‌شد.

دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی اظهار داشت: دغدغه تسویه حساب طرح تابستانه تا ۲۴ آبان انجام خواهد شد. اولین جشنواره کارتون و کاریکاتور کتاب به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی آغاز شد که به دبیری آقای حیدری است.

حسینی‌پور به افتتاحیه هفته کتاب در پایتخت کتاب در شهر کاشان اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از برنامه‌های امسال افتتاحیه هفته کتاب روز چهارشنبه ۲۳ آبان در کاشان خواهد بود که برنامه‌هایی توسط اراده ارشاد اصفهان و شهر کاشان در این شهر اجرا خواهد شد و با حضور معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه پیدا خواهد کرد. روز چهارشنبه تجدید میثاق ستاد اجرایی و اعضای شورای سیاستگذاران و کتابداران با آرمان‌های معمار انقلاب اسلامی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه به دبیری علیرضا بهرامی با ابتکارات جدید صورت گرفته که یکی دیگر از برنامه‌های ما در این هفته بوده است. مرکز فناوری خانه کتاب نیز در قالب نمودار‌های آماری کتاب‌هایی که درباره انقلاب اسلامی منتشر شده را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد. هم‌اندیشی با موضوع «ضرورت یا عدم ضرورت استانداردسازی کتاب‌های کودک و نوجوان» در سراسر اهل قلم برای استانداردسازی کتاب‌های این حوزه برگزار خواهد شد. نوع کتاب، جلدسازی و طراحی این کتاب‌ها نیازمند برنامه‌ریزی است که با این نشست به جمع‌بندی خواهیم رسید تا کتاب‌های استاندارد این حوزه منتشر شود.

دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ادامه داد: در راستای سیاست‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ما شعب خبرگزاری کتاب را راه‌اندازی خواهیم کرد. حضور یک خبرنگار در هر استان در استان‌ها در این هفته اتفاق خواهد افتاد. در همین راستا برنامه عصر کتاب در چهارمحال و بختیاری را در شش آذر نیز برگزار خواهیم کرد. آمادگی مشارکت دانشگاه‌ها را نیز خواهیم داشت.

رئیس موسسه خانه کتاب گفت: بحث کتاب‌گردی برای کتابفروشی‌های محله‌ای به عنوان کالبد فرهنگی محلات در این هفته برگزار خواهد شد. از همین‌جا نیز از همه مسوولین دعوت می‌کنیم در روز کتاب‌گردی با خرید کتاب به کتابفروشی‌ها دلگرمی دهند. تعداد زیادی از سازمان‌ها برنامه‌هایشان را در این هفته اعلام کرده‌اند، اما این برنامه‌ها در طول مسیر قطعی خواهند شد. در کتاب سال دانشجویی که در هفته کتاب بیست و پنجمین دوره آن برگزاری خواهد شد ما نیز مشارکت داریم.

حسینی‌پور افزود: در هفته کتاب‌های گذشته مولود‌هایی پدید آمد که کتاب سال دانشجویی یکی از آن‌هاست. این اتفاق خیلی خوب توانست رشد و ادامه پیدا کند تا امروز به عنوان یک نهاد تاثیرگذار ادامه حیات داشته باشد. ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۲ استان برنامه‌های مختلفی در این هفته خواهند داشت. امسال سیاست ما حمایت از انجمن‌های حوزه نشر مثل انجمن ویراستاران و انجمن ناشران دانشگاهی است تا بتوانند برنامه‌هایی را برگزار کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که هفته کتاب با نشاطی داشته باشیم و گفت: شادابی در طراحی پوستر و شعار هفته کتاب تجلی دارد که نشاط اجتماعی به همراه خواهد داشت. همچنین در پایان این نشست از پوستر سی و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

بنا بر این گزارش، بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ آبان تا یکم آذرماه با شعار «حال خوش خواندن» برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها