یادداشت/ زهرا تاجیک

معضل تجمل‌گرایی و غفلت از سبک زندگی اسلامی

«تجمل»؛ این کلمه می‌تواند خلاصه همه مشکلات و معضلاتی باشد که این روزها زندگی را برای بسیاری از هموطنان سخت و طاقت فرسا کرده است.
کد خبر: ۳۱۸۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ - 13November 2018

معضل تجمل‌گرایی و غفلت از سبک زندگی اسلامیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، زهرا تاجیک در یادداشتی نوشت:

«تجمل»؛ این کلمه می‌تواند خلاصه همه مشکلات و معضلاتی باشد که این روزها زندگی را برای بسیاری از هموطنان سخت و طاقت فرسا کرده است. گرایش به سوی زندگی تجملاتی در طول یک دهه اخیر سرعت بسیاری گرفته است، به طوری که امروزه بسیاری از زوج‌های ایرانی علی‌رغم اینکه هر دو نفر دو شیفت کار می‌کنند اما از عهده هزینه زندگی بر نمی‌آیند! بگذارید مروری کنیم بر تاثیر معضل تجمل‌گرایی بر زندگی یک خانواده جوان ایرانی از آغاز: یک دختر و پسر جوان که می‌خواهند با هم زندگی مشترکی را آغاز کنند، آغاز این زندگی را همراه با هزینه‌های تجمل گرایی تجربه می‌کنند.

برگزاری مراسم عقد و عروسی در طی این سالها تبدیل به مانوری برای چشم و هم‌چشمی شده است و هزینه‌های سرسام‌آوری دارد. زوج‌های جوان مجبورند برای انتخاب لباس عروسی، آرایشگاه، تالار، تزیین خودروی عروس لوکس‌ترین و گران‌ترین آن را انتخاب کنند تا در میان دوستان و اقوام سربلند باشند. هزینه‌های مراسم یک شبه عروسی گاه آنقدر سنگین است که تا سال‌ها زوج‌های جوان را دچار قرض و قسط می‌کند. در کنار این موضوع، تهیه جهیزیه و مسکن برای زن و مرد نیز فشار مضاعفی بر هر خانواده تازه تشکیل یافته می‌آورد. تهیه اجناس بعضا غیر ضروری اما لوکس و پر هزینه، تهیه جهیزیه را برای بسیاری از خانواده‌ها با زحمت روبرو کرده است. بدیهی است که چنین جهیزیه‌هایی، مسکنی لوکس و متناسب هم می‌خواهد، مسکنی که خرید یا حتی اجاره آن از عهده بسیاری از جوانان امروز برنمی‌آید ؛ و بر فرض اینکه چنین مسکنی هم تهیه شود، معلوم است که هزینه‌های جاری زندگی هم متناسب با این سبک زندگی باید باشد و همین امر طی مدت کوتاهی چنان فشار اقتصادی شدیدی بر دوش زوج جوان وارد می‌سازد که ادامه زندگی را در بسیاری از موارد غیر ممکن می‌کند! مناسبت دارد که در اینجا به بازخوانی سخنان رهبر انقلاب درباره سبک زندگی اسلامی - ایرانی اشاره کنیم که دقیقا آسیب شناسی وضعیتی است که بسیاری از اقشار جامعه به آن مبتلا شده‌اند.

ایشان در سفری که در مهر ماه سال 1391 به استان خراسان شمالی داشتند در بیاناتی در جمع جوانان تاکید کردند: «یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوه زیستن - اینها عبارت اخرای یکدیگر است و ... بخش حقیقی، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می‌دهد؛ که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسأله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسأله خط، مسأله زبان، ‌ کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ این‌ها آن بخش‌های اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است».

آنچه در بالا به آن اشاره شد، تنها بخشی از مشکلات ناشی از تجمل‌گرایی است که خود، نتیجه بلافصل دوری از سبک زندگی اسلامی - ایرانی است. مشخص است که سخنان رهبری کلی‌تر و با بررسی جامع‌تر بیان شده است؛ سخنانی که باید بارها و بارها خوانده شود و ملکه ذهنی همه ایرانیان شود.

منبع: مردم سالاری

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار