قاسمی در نشست خبری:

اروپایی‌ها به سرعت سازوکار مالی را عملیاتی کنند/ تکذیب استعفای ظریف

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مکانیسم مالی اروپا به دلایل مختلفی با کُندی مواجه است و توقع ما این است که این تعهد خود را هرچه سریعتر عملیاتی کنند.
کد خبر: ۳۱۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ - 19November 2018

مکانیسم مالی اروپا با با کُندی مواجه استبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز (دوشنبه 28 آبان‌ماه) برگزار شد پیرامون ارائه برنامه مالی اروپا، اظهار داشت: اراده اروپا و به خصوص سه کشور اروپایی عضو برجام که کشورهایی متعهد به برجام هستند برای ما مشخص است و این توقع وجود دارد که آنها بتوانند هر چه سریعتر مکانیسم‌های مورد نیاز ایران را عملیاتی کنند.

وی گفت: متاسفانه این روند به دلایل مختلف تا حدی با کُندی مواجه است و توقع ما از سه کشور اروپایی متعهد به برجام که بیان‌ کننده این اصل بودند که ایران در برجام بماند و آنها هم تعهدات خود را عملیاتی خواهند کرد این است که هر چه سریع‌تر به نتیجه لازم دست یابند.

قاسمی افزود: تا حدی برخی ابهامات برای اجرایی شدت مکانیسم مالی اروپا وجود دارد ولی هیچ کدام از این مسائل دلیل بر اجرا نشدن کار نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: امیدواریم اروپا در این مقطع زمانی آنچه را که شفاهی متعهد شده است به منصه ظهور و عملیات برساند و این یک مسئله درون اروپایی است و ما همچنان امیدوار هستیم تا این سه کشور اروپایی توان واقعی خود را نشان دهند و اروپایی‌ها جایگاه حقیقی خود را پیدا کنند.

وی در خصوص اظهارات ظریف در مورد پولشویی نیز خاطرنشان کرد: ما هیچ‌گونه درخواستی از سوی آقای اژه‌ای دریافت نکردیم و به نظر می‌رسد بیان آن نماینده محترم ‌ مجلس همچون دیگر بیانات گذشته ایشان با واقعیت تطابق ندارد و به نظر می‌رسد بر اثر توهم یا سوءتفاهم این موضوع را مطرح کردند.

قاسمی ادامه داد: در خصوص بحث پولشویی هم بیان آقای ظریف شفاف و روشن بود و نیازی به روشنگری بیشتر نیست. وزیر خارجه از آسیبی جدی در ساختار اقتصادی صحبت کردند و قطعا اولین نفری هم نیستند که در کشور از این موضوع بحثی به میان آوردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آقای ظریف با توجه به اهمیت این مسئله در برهه فعلی و لزوم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این موضوع را مطرح کردند و در صحبت‌های خود نه فرد و نه نهاد خاصی را متهم به این کار نکردند بلکه از یک بیماری و واقعیت در ساختار اقتصادی کشور صحبت کردند.

 قاسمی در خصوص شایعه استعفای ظریف گفت: حتما تکذیب می‌کنم و فکر می‌کنم این نوع اخبار از سوی کانون‌های مشخصی ترویج می شود و آقای ظریف با قوت تمام کار وزارت را دنبال خواهند کرد و هدف این اخبار تضعیف وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه است و این اولین بار نیست که چنین شایعاتی مطرح می شود.‎

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران گفت:‌ آقای هانت وزیر خارجه انگلیس بامداد امروز وارد تهران شد و بر اساس تاریخ تعیین شده و تفاهم طرفین، مذاکرات خود را ساعت 12 با آقای ظریف آغاز می‌کنند. فکر می‌کنم موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث خواهند بود. امشب ایشان تهران را ترک خواهند کرد. برای بحث درباره جزئیات کمی صبر نیاز است تا در انتهای ملاقات ارزیابی و در صورت لزوم صحبت کرد.

وی در خصوص خسارت وارده به سفارت انگلیس و بدهی انگلیس به ایران گفت: این پرونده‌ها همچنان مقتوح است و این دو هیچ ربطی به هم ندارد. امیدواریم که انگلیس هر چه زودتر بتواند بدهی خود را پرداخت کند.‎

 قاسمی در خصوص سفر رئیس جمهوری عراق به کشورمان گفت: سفر برهم صالح سفر بسیار مفید، مثبت و سازنده‌ای در زمان مناسبی بود. ایشان حامل هیچگونه پیامی از سمت عربستان نبود.‎

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بازگشت غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل، گفت: پروسه انتخاب سفرا در جریان است. در مورد نیویورک می‌توانم بگویم که رایزنی‌ها برای انتخاب سفیر جدید ادامه دارد و تا این لحظه که من اطلاع دارم فرد جدیدی به طور قطعی معرفی نشده است.‎

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات کمال خرازی در مصاحبه با فرانس 24 مبنی بر اینکه عده‌ای از جمله در داخل ایران به دنبال تخریب روابط ایران و اروپا هستند، گفت: آقای خرازی نظرات خودشان را دارند. البته مصاحبه را دقیق ندیده‌ام و تصور می‌کنم که در این خصوص خلط مبحث وجود دارد. ما درباره این موضوع موضع‌گیری کرده‌ایم. این اتهامات قابل وصله زدن به ایران نیست. در این باره به اندازه کافی صحبت کرده‌ایم. من فکر می‌کنم که بیان آقای خرازی بیان دیگری بوده و این را تایید نمی‌کنم. با این ارزیابی موافق نیستم که عناصری در داخل دنبال چنین کاری باشند.‎

بهرام قاسمی در خصوص تشکیل ائتلاف منطقه‌ای مورد پیشنهاد قطر گفت: درباره این پیشنهاد اطلاعات لازم را ندارم‎.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سوئیفت ایران و روسیه و‌ احتمال پیوستن کشورهای دیگر گفت: با روسیه به عنوان شریک مهم ما با چین و سایر کشورها در حال رایزنی هستیم، اما درباره جزئیات آن نمی‌توانم و نباید توضیحات بیشتری ارائه کنم.‎

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار