زیر نظر نیکنام حسینی‌پور؛

«فهرست موضوعی کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۶» منتشر شد

جلد نخست کتاب «کارنامه نشر ایران؛ فهرست موضوعی کتاب‌های منتشر شده در سال ۱۳۹۶» از سوی خانه کتاب منتشر شد.
کد خبر: ۳۲۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸ - 26November 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، جلد نخستین کتاب «کارنامه نشر ایران؛ فهرست موضوعی کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۶» بیست و دومین مجموعه از کتاب‌های کارنامه نشر و حاوی اطلاعات کتاب‌های منتشر شده در سال ۱۳۹۶ از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

«کارنامه نشر ایران» دربردارنده اطلاعات کتاب‌هایی است که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌اند. این مجموعه افزون بر کتاب‌های ناشران خصوصی، انتشارات مؤسسه‌های دولتی، کتاب‌های با شمارگان محدود و در دسترس اعضای سازمان‌های خاص، چاپکرده‌های به روش افست را نیز دربرمی‌گیرد.

نیکنام حسینی پور در مقدمه درباره اهمیت انتشار «کارنامه نشر ایران» نوشته است: «امروزه انتشار کتابشناسی الکترونیکی به دلیل هزینه کمتر و ویژگی‌هایی نظیر قابلیت روزآمدسازی سریع و جست وجوی آسان مورد توجه مراکز تهیه کتابشناسی هاست؛ ضمن آگاهی از این مزایا، وجود کتابشناسی‌های چاپی به دلیل سهولت استفاده و عدم وابستگی به رایانه و سایر تجهیزات و مهارت‌های استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و مهم‌تر از همه لزوم وجود پیشینه چاپی از تمام کتاب‌های منتشر شده در کشور امری ضروری است.

کارنامه نشر تنها کتاب‌شناسی موضوعی جامع و جاری کشور محسوب می‌شود که انتشار سالانه آن از سال ۱۳۷۶ادامه دارد. در کنار شکل چاپی کارنامه نشر، کتاب‌های منتشر شه در کشور از سال ۱۳۷۲تاکنون در پایگاه اینترنتی www.ketab.ir برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های کتابداران، دست اندرکاران چاپ و نشر و علاقه‌مندان کتاب عرضه می‌شود. گفتنی است به صورت روزانه، اطلاعات کتاب‌های منتشر شده و اخبار و گزارش‌های حوزه نشر در این پایگاه روزآمد می‌شود.»

«کارنامه نشر؛ فهرست موضوعی کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۶» ذیل سه سرفصل ارائه شده است؛ فصل نخست بزرگسالان، فصل دوم کودک و نوجوان و فصل سوم کمک درسی و آموزشی است. در فصل اول و دوم ۲زیرمجموعه چاپ اول و بازچاپ و در فصل سوم کتاب‌های کمک درسی و آموزشی در دو رده بزرگسال و کودک و نوجوان، ارائه شده است.

محتوای این اثر بر اساس خلاصه سوم نسخه بیستم نظام رده‌بندی ده‌دهی دیویی طبقه‌بندی شده است و برای موضوع‌های اسلام، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا و تاریخ ایران از گسترش‌های رده‌بندی دهدهی دیویی ایران استفاده شده است. به این صورت کتاب‌ها در ۱۰ شاخه اصلی رده‌بندی دهدهی دیویی طبقه‌بندی شده‌اند و در هر رده، به ترتیب شماره رده دیویی، ترتیب یافته‌اند.

شیوه تنظیم اطلاعات کتابشناختی این مجموعه بر اساس سنت اسلامی و شرقی با عنوان کتاب شروع می‌شود. در این شیوه کتاب‌ها نخست بر اساس الفبای عنوان و در پی با نام پدیدآورنده در زیر هر یک از شاخه‌های نظام رده‌بندی دیویی مرتب شده‌اند.

برای دستیابی آسانتر به کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب‌های این گروه سنی در بخش جداگانه‌ای بعد از رده تاریخ و جغرافیا آمده است. روش تنظیم کتاب‌های کودک و نوجوان نیز بر اساس نظام رده‌بندی دهدهی دیویی و به ترتیب الفبای عنوان است.

جلد نخست «کارنامه نشر ایران؛ فهرست موضوعی کتاب‌های منتشر شده در سال ۱۳۹۶» زیر نظر نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب از سوی خانه کتاب منتشر شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار