بر اساس مصوبه مجلس؛

امتناع‌کنندگان از تحصیل کودکان و نوجوانان به جزای نقدی محکوم می‌شوند

نمایندگان در جریان اصلاح لایحه حمایت از کودکان امتناع کنندگان از تحصیل این افراد را محکوم به جزای نقدی کردند.
کد خبر: ۳۲۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ - 28November 2018

رفع ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانانبه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس،  نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه هفتم آذرماه) مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح جزء (3) بند (ث) ماده (6) با 153 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در جزء (3) بند (ث) ماده (6) اصلاحی آمده است: پوشش بیمه‌ای موضوع ماده 148 قانون کار مصوب 29/8/1369 برای نوجوانان بین 15 تا 18 سال شاغل.

همچنین با اصلاح ماده (7) با 149 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس ماده (7) این لایحه، هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی طفل و نوجوانان و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل را برعهده دارند برخلاف مقررات قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب 30/4/1353 از ثبت‌نام و فراهم کردن موجبات تحصیل طفل و نوجوانان واجد شرایط تحصیل تا پایان دوره متوسطه امتناع کنند و یا به هر نحوی از تحصیل او جلوگیری کنند، به انجام تکلیف یاد شده و جزای نقدی درجه 7 محکوم می‌شود.

تبصره- در صورت عدم تمکین والدین و سرپرستان قانونی به تشخیص دادستان، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور مکلفند امکانات لازم را برای تحصیل اطفال و نوجوانان فراهم کنند.

در ادامه با اصلاح بند (ث) ماده (9) با 117 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 210 رأی موافقت کردند.

در بند فوق آمده است: آزار جنسی ناشی از بی‌توجهی و سهل‌انگاری شدید و مستمر حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه 8 قانون مجازات اسلامی.

همچنین نمایندگان با 114 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه با اصلاح ماده 7 به شرح ذیل موافقت کردند.

طبق ماده ماده 12 این لایحه، هر کس مرتکب قاچاق اطفال و نوجوانان شود به مجازات حبس درجه 3 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

در ادامه تبصره (1) ماده (13) نیز با 141 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه اصلاح شد.

در این تبصره آمده است: انتقال اعضا و جوارح به بیماران نیازمند مشروط به اینکه عنوان مثله و اهانت و هتک نداشته باشد و همچنین برداشتن آن عضو موثر در مرگ او نباشد از مشمول این ماده مستثنی است.

همچنین ماده (17) لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان با 138 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه به شرح ذیل اصلاح شد:

ماده 17- هر کس از وقوع جرم یا شروع به آن یا خطر شدید و قریب‌الوقوع علیه طفل یا نوجوانی مطلع بوده یا شاهد وقوع آن باشد و با وجود توانایی اعلام و گزارش به مقامات یا مراجع صلاحیت‌دار و کمک طلبیدن از آنها از این امر خودداری کند یا در صورت عدم دسترسی به این مقامات و مراجع و یا عدم تأثیر دخالت آنها در رفع تجاوز و خطر، از اقدامات فوری و متناسب برای جلوگیری از وقوع خطر  و یا تشدید نتیجه آن امتناع کند، مشروط بر اینکه با این اقدام خطری متوجه خود او یا دیگران نشود، به یکی از مجازات‌های درجه 6 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

در ادامه ماده (18) این لایحه اعاده شده از شورای نگهبان با 143رأی موافق، 3 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 210 نفر به شرح ذیل اصلاح شد:

ماده 18- افشای هویت کسی که وقوع جرم یا شروع به ارتکاب آن یا خطر شدید و قریب‌الوقوع علیه طفل یا نوجوان را گزارش میدهد، جز با رضایت خود او یا به موجب قانون و با رعایت حقوق طفل و موازین شرعی ممنوع است و مرتکب مجازات درجه  8 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود و در مواردی که افشای هویت موجب وقوع جرم علیه گزارش‌ دهنده شود، افشاکننده حسب مورد به یک یا چند مجازات درجه 7 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

در پایان نمایندگان بند (2) ماده 51 مبنی بر اینکه "قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب 1353 با اصلاحات بعدی" را با 138 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه حذف کردند.

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها