دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

چه کسی امنیت رژیم صهیونیستی را در منطقه بر عهده دارد؟

این روز‌ها عربستان سعودی با رهبری ولیعهد جوان خود به عنوان حافظ منافع آمریکا در منطقه و تامین کننده امنیت رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید.
کد خبر: ۳۲۱۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 01December 2018

امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه را چه کسی بر عهده دارد؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، عربستان سعودی در مقام کشوری که خود را به عنوان رهبر جهان عرب معرفی می‌کند، بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در کاخ سفید بعد از 20 ژانویه 2017، تا کنون، تلاش‌های گسترده‌ای را برای ایجاد یک اتحاد عربی در منطقه به رهبری ریاض انجام داده که یکی از اهداف اصلی آن عادی‌سازی مناسبات میان جهان عرب با رژیم صهیونیستی باشد.

پس از انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جوان سعودی روابط آمریکا با عربستان با سرعت بی‌سابقه‌ای همراه شد. حال به جرات می‌توان گفت که دست نشانده و حافظ منافع آمریکا و متحد اصلی رژیم صهیونیستی است. حجم وابستگی سعودی‌ها به دولت ترامپ در منطقه را می‌توان تا حدودی غیرعادی تصور کرد.

هر چند طی دهه‌های گذشته نیز سعودی‌ها همواره به نوعی وابسته به حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم آمریکا بوده‌اند؛ اما در زمینه مساله فلسطین، برخی ملاحظاتی را داشته‌اند که می‌توان از آن به نام «ناسازگاری‌های بنیادین و غیرقابل حل میان کشور‌های اسلامی یا مسلمانان با رژیم صهیونیستی» یاد کرد.

طی سال‌های گذشته همکاری و همراهی ویژه‌ای میان آل سعود و صهیونیست‌ها رقم خورده است. مناسبات پشت پرده میان این 2 رژیم با رهبری محمد بن سلمان و مقامات رژیم صهیونیستی تا جایی پیش رفته است که دونالد ترامپ علی رقم قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان پیرامون همکاری یانکی‌ها با سعودی‌ها می‌گوید: «اسرائیل بدون برقراری ثبات در عربستان و پایداری حکومت پادشاهی این کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.»

شاید ادامه سخنان ترامپ زوایای تاریک این حمایت بی، چون و چرا از عربستان را هویدا می‌کند؛ «تضعیف عربستان به معنای حذف اسرائیل است، آیا شما خواهان نابودی اسرائیل هستید؟ ولی تا زمانی که متحد پرقدرتی مثل عربستان در منطقه داریم این امر هیچ‌گاه محقق نخواهد شد.»

عربستان سعودی در چندین سال اخیر، به ویژه پس از روی کار آمدن ولیعهد جوان سعودی، فشار بر نیرو‌های جبهه مقاومت همچون حماس و جهاد را سرلوحه خود قرار داده است و در سوی دیگر از نیرو‌های سازش‌کار فلسطینی که در صدر آن‌ها، جریان فتح به رهبری محمود عباس از حمایت‌های گسترده اقتصادی و سیاسی خاندان آل سعود برخوردار هستند. بن سلمان با اجرای این سیاست قصد دارد زمینه تحقق صلح با رژیم صهیونیستی و تامین منافع این رژیم را میسر کند.

عربستان سعودی در سویی دیگر همواره قصد داشته است خود را به عنوان رهبر جهان عرب قلمداد کند؛ دونالد ترامپ همواره تلاش‌های گسترده‌ای را برای ایجاد یک اتحاد عربی در خاورمیانه به رهبری ریاض انجام دهد که یکی از اهداف اصلی آن عادی‌سازی مناسبات جهان عرب با رژیم صهیونیستی قلمداد می‌شود. به طور قطع می‌توان گفت که این راهبرد از سوی محمد بن سلمان و «جرد کوشنر» داماد دونالد ترامپ مدیریت و برنامه ریزی می‌شود.

سیاست و نقشه دیگر جوان سعودی، منحرف کردن مبارزه مسلمانان با رژیم صهیونیستی و تبدیل آن به اختلافات درون اسلامی که در تضاد و اختلاف افکنی میان اهل تسنن با تشیع اوج این نقشه است. در واقع سعودی‌ها که قصد دارند ضدیت میان کشور‌های مسلمان با رژیم صهیونیستی، را به ضدیت با جمهوری اسلامی ایران تغییر دهند. تقویت رادیکالیسم اسلامی در منطقه و ترویج وهابیت در میان مسلمانان از زمینه‌های این نقشه شوم و استثمارگونه هست.

حمایت کامل و بی چون و چرای ریاض از نقشه راه ترامپ که از آن به عنوان «معامله قرن» یاد می‌شود از سیاست‌های فعلی عربستان سعودی است.

طی 2 سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای را برای راضی کردن ساکنان سرزمین‌های اشغالی و دیگر کشور‌های عربی، جهت پذیرفتن «معامله قرن» ارائه شده است. در واقع بن سلمان قصد دارد با نادیده گرفتن آرمان‌های فلسطینیان، از موجودیت رژیم صهیونیستی حراست کند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار