سید عباس صالحی:

مستندنگاری حوزه مهمی برای شناسنامه‌سازی است/ رشد روند داستان نویسی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نگارش 21 هزار داستان طی سال‌های انقلاب اسلامی گفت: مسیر رو به سرعتی در داستان‌نویسی 40 سال گذشته داشته‌ایم.
کد خبر: ۳۲۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵ - 08December 2018

روند داستان نویسی در 40 سال انقلاب رو به رشد بوده استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جایزه جلال آل احمد، اظهار داشت: جلال آل احمد ترکیبی از متضادهایی بود که کمتر قابل جمع کردن بود.

وی افزود: او سریع، جسور و تکاپوگر بود. روشنفکر بود اما از مردم و با مردم بود. نام او را گرامی می‌داریم. این جایزه در سه بخش تقسیم شده است. بخش داستان که بخشی از زبان فارسی مدیون آن است.

صالحی ادامه داد: داستان فرصتی را برای تصویرسازی واژگانی از جامعه انجام می‌دهد و در لایه‌های درونی انسان تصویرسازی می‌کند و زبان بین نسلی است. داستان زبان و طریق گفت‌وگوی فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در 40 سال انقلاب مسیر تولید دانش‌ رو به افزایش بوده است. پس از انقلاب بر اساس آمار ارائه شده حدود 21 هزار کتاب چاپ اول و یازده هزار مولف داستان نویس ایرانی داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در پنج سال اخیر شتاب خوبی در داستان نویسی به وجود آمده که موجب نگارش پنج هزار کتاب اولی بوده است. این نشان می‌دهد ما مسیر رو به سرعتی در داستان نویسی 40 سال گذشته داشته‌ایم.

صالحی اظهار داشت: داستان نویسان جوان رو به افزایش هستند و زنان جایگاه خاصی دارند. داستان به عنوان جان‌مایه هنری همچنین محل توجه است. دامنه مستندنگاری نیز بسیار فراخ است اما در مجموع این بخش نیز حوزه مهمی برای شناسنامه‌دار سازی است.

وزیر ارشاد تاکید کرد: مستندنگاری یعنی شناسنامه‌دار کردن امور برای جلوگیری از تحریف. در این زمینه نیز گام‌های خوبی برداشته‌ایم که موجب پدید آمدن کتاب‌های خوب در حوزه دفاع مقدس شده اما هنوز در این زمینه نیاز به دریچه‌های جدید هستیم.

وی گفت: حوزه نقد ادبی نیز که جوهر ادبیات است، بسیار مهم است. نقد ادبیات علاوه بر سنجش ادبی به اتفاقات تازه میدان می‌دهد. اینکه بتوانیم لذت بیشتری از یک اثر ببریم و امکان معناهای جدید را داشته باشیم از برکات نقد ادبی است.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار