یادداشت اجتماعی/

محرم یعنی بهار آزادگی در برابر ظلم

محرم برای هر قشر یادآور نشانه‌های خاصی بوده که سرانجام همه آن ها به یک مفهوم عمیق می رسد و آن هم آزادگی است.
کد خبر: ۳۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸ - 27October 2014

محرم یعنی بهار آزادگی در برابر ظلم

 به گزارش خبرنگاراجتماعی دفاع پرس، هنرمندان، عاشورا را تراژدی عشق، حماسه و آزادگی، سیاستمداران، این روز را نقشه راهی برای ادامه مسیر نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعه مذهبی نیز عاشورا را خلاصه در شجاعت توام با مظلومیت امام حسین (ع)می دانند و شاید در این بین عده ای را هم بیابیم. همه این نگرش ها، به یک اصل اساسی اعتقاد دارند و آن هم، کل یوم العاشورا و کل ارض کربلا می باشد.

بواقع راه حسین (ع) چه بود که پس از 1400 سال، رخت سیاه عزا بر تن شیعیان می کند و دسته های عزاداری را به خیابان ها می کشاند، مگر نه اینکه حسین و یارانش برای دفاع از امر به معروف و نهی از منکر پا به میدان گذاشتند، و حق الناس را به حق حیات خود در این دنیای فانی ترجیح دادند.

عاشورا یعنی تشنگی در کنار فرات برای سیراب کردن نسل های آینده بشر از دریای بی کران فرهنگ اسلامی، یعنی زیر بار ظلم نرفتن و در نهایت یعنی دست های بریده عباس (ع) که همچون عمودی به بلندای تاریخ خیمه اسلام را برفراشته نگاه داشته است و سر از تن جدای حسین(ع) که بر فراز نیزه با صلابتی بی نظیر کلام خدا را تلاوت می کند و این همان امر به معروف و نهی از منکری است که در فرهنگ اسلامی به واسطه حضور چنین بزرگانی نهادینه شد.

محرم بهاری است که از دل زمستان بنی امیه بیرون زد و 72 لاله گلگون کفن را در نینوا رویاند و امروز اگر سر تعظیم در برابر زورگویان عالم خم نمی کنیم وام گرفته از فرهنگ ایثار شهادتی است که در سیره کلیه ائمه اطهار علیم السلام و به ویژه فرهنگ عاشورایی بوده است.

اما از اقتدار حضرت زینب(س) نیز نباید گذشت که با کلام نافذ خود ستون های کاخ اموی را به لرزه انداخت تا امروز به جز خرابه ای تاریخی از آن چیزی بر جان نماند و این الگویی است برای سیاستمداران ما که در سازمان های بین المللی از حقوق ملت خود دفاع کنند و تیر خلاصی برای پیکره یزیدیان دوران شوند.

امروز دنیا می داند که فقط در یک صورت می تواند ملت ایران را به تسلیم وا دارد و آن هم کوچک جلوه دادن فرهنگ عاشورایی و امر به معروف و نهی از منکر است که همچون خاری چشمان استکبار و استعمار بین المللی را کور کرده و چشم امید مردم مظلوم دنیا را بیدار نگاه داشته است.

بنابراین مسئولین فرهنگی کشور در درجه اول باید راهکار های مناسب را برای ترویج فرهنگ عاشورایی و ارتقا آن در جامعه بی اندیشند و در ادامه امر به معروف و نهی از منکر را نه تنها به عنوان فرهنگ، بلکه برای پیش برد اهداف عالی انقلاب اسلامی بکار بگیرند و به این واسطه امنیت اجتماعی را ارتقا بخشند، ضمن این که در این راستا برای نهادینه ساختن این مسئله باید برخورد درست امرین به معروف و ناهیان از منکر با الگو برداری از قیام عاشورایی امام حسین (ع) جنبه عملی پیدا کند.

به قلم: پوریا بهرادکیان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار