به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «حسن رسولی» خزانهدار شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ۱۶ ماهی که از عمر شورای پنجم شهر تهران میگذرد و با توجه به سند تغییر و تحول ارائه شده از سوی محمد علی نجفی، شهردار اسبق تهران تا حدودی به یک تصویر نسبتا گویا از شرایط مدیریت شهری دست یافتهایم.
این عضو شورای شهر تهران با بیان این که شهرداری تهران نیاز به مهندسی مجدد ساختار و تجدید نظر در نظام تقسیم کار دارد، گفت: اگر نتوانیم این تشکیلات پهنپیکر را جراحی کنیم، نمیتوانیم موانع را از سر راهمان برداریم.
وی افزود: اگر شورای شهر تهران به دنبال ایجاد نظم و انضباط و به دنبال ایجاد نظارت حداکثری است، باید بتوانیم به حد قابل قبولی از یکپارچگی در شهرداری برسیم. در این مدتی که از عمر شورای شهر میگذرد، اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانها را در دستور کار قرار دادهایم؛ حتی سازمان ورزش را نیز به عنوان سازمان پایلوت انتخاب کردیم؛ اما برخی از دوستان معتقد بودند که در ابتدا باید اساسنامه این شرکتها و سازمانها به تصویب برسد. بر همین اساس طی جمعبندی که با شهرداری تهران داشتیم، مقرر شد آنها لایحهای را برای طراحی اساسنامه شرکتها و سازمانها آماده کنند و در بخش دوم یعنی اصلاح تشکیلات که پرتنشتر است، شورا طرحی را ارائه کند.
رسولی با بیان این که طی سالهای اخیر شاهد توسعه افقی و عمودی شهرداری تهران بودهایم، بیان کرد: علاوه بر این که به دلیل پهنپیکر بودن ساختار شهرداری شاهد کندی فعالیتها هستیم، متاسفانه موازیکاری و دوباره کاری در انجام ماموریتها نیز وجود دارد. این مساله به این جا ختم نمیشود، بلکه با کمال تاسف در برخی موارد این موازی کاریها به تزاحم و کشیده شدن دیوارهای بلند بین بخشهای مختلف شهرداری منجر شده است.
خزانهدار شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: از ۹ معاونت شهرداری تهران تنها شش معاونت مجوزهای لازم را دارند و شهرداری باید این معاونتها را به شش معاونت کاهش دهد. اجازه دهید با توجه به مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود نام این معاونتها را - که مصوبات لازم را ندارند - اعلام نکنم اما ما در شورا پیکره اصلی را تصویب میکنیم و خود شهردار باید نسبت به ادغام و کاهش آنها اقدام کند. در واقع ما همچون خیاطی هستیم که اندازهها را مشخص میکنیم و شهرداری باید پیکره را ایجاد کند.
وی با بیان این که این طرح در راستای سبک و چابک سازی است، افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در راستای چابکسازی شهرداری انجام خواهد شد، حذف پستهای غیر ضرور و برخی از پستهای فاقد شرح وظایف است. به عنوان مثال پست مشاوره، قائم مقام و جانشین نه تنها کمکی به ساختار شهرداری نمیکنند بلکه زاید و مضر هستند.
رسولی در مورد سرانجام بانک شهر و سرپرستی ۷ ماهه سرپرست آن عنوان کرد: بانک شهر متعلق به ۸ کلان شهر است و شهرداری تهران نیز در این بانک سهامدار است.
وی با بیان این که محمدعلی افشانی (شهردار سابق تهران) در طول مدیریت خود جلسات زیادی را برای تعیین تکلیف وضعیت این بانک برگزار کرد، گفت: حکم سرپرستی در برخی از مشاغل قانونی محدودیت زمانی دارد؛ اما در برخی از مشاغل محدودیتی وجود ندارد.
این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بررسی طرح اصلاح ساختاری شهرداری تاثیری بر وضعیت کارکنان آن ندارد، تصریح کرد: برای اولین بار در تلاش هستیم که تعدیل از بالا و از معاونان و مشاوران صورت بگیرد. هرچند که بر اساس مصوبات قانونی شهرداری باید هر ساله حدود ۶ درصد از حجم خود را سبک سازی کند.
وی در پاسخ به پرسشی درخصوص لازمالاجرا بودن کاهش پست مشاوران و معاونان در شورای شهر نیز گفت: مشاورین شورا هیچکدام دارای پست سازمانی ثبت شده نیستند و به صورت خرید خدمت برای جبران کمدانشی اعضا در حوزههای مختلف فعال هستند و ارتباط استخدامی با شورا ندارند.
رسولی با بیان این که تصویب این طرح تصمیم سختی است، اما اگر اجرا شود به نفع حقوق عمومی مردم است، افزود: عوارض تصویب این طرح مربوط به مدیران خاص است.
وی با اشاره به این که در شهرداری مناطق، نواحی و سازمانها و شرکتها سه دسته مشاور وجود دارد، گفت: مشاورانی که دارای پست سازمانی هستند بهطور قطع در این طرح حذف میشوند، برخی مشاوران ابلاغهای انشایی دارند و بعضی دیگر نخبه و متخصص هستند. اعضای شورای شهر نسبت به حذف مشاوران دسته اول و دوم - که غیر ضرور هستند - تاکید دارند.
این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است با حذف پست مشاور و قائم مقام کارهای مدیریتی سختتر شود، بیان کرد: شهردار یا مدیر عامل هر منطقه باید در ساختار رسمی جانماییهایی داشته باشد و نظام تقسیم کار بدون قائم مقام و جانشین بازتعریف شود. باید دقت داشته باشیم که مردم به ما عوارض نمیدهند که دستمزد قائم مقامی را بدهیم که تنها در مراسمها شرکت میکنند و یا در غیاب شهردار و مدیر عامل کارها را پیش میبرد.
وی با بیان این که با تصویب این طرح حداقل ۲۵۰ مدیر ارشد اعم از مشاور، قائم مقام، معاونان مناطق در سطح شرکتها، سازمانها و مناطق حذف میشوند، تصریح کرد: تصمیم سختی است که قطعا سبب نارضایتی برخی از افراد نیز میشود؛ اما اگر ما مدعی هستیم که نماینده مردم هستیم باید این عمل جراحی بزرگ را انجام دهیم.
رسولی در مورد وضعیت بازنشستههای شهرداری نیز گفت: معاون منابع انسانی لیست افراد بازنشسته در شهرداری را داد و عنوان کرد که این افراد از شهرداری رفتهاند اما قانون منع به کارگیری بازنشستگان بیشتر برای افشانی بود و حالا که رفته، رفتن یا نرفتن مابقی بازنشستگان در صدر اخبار نیست.
وی در ادامه در مورد بازنشستگی شهرداری منطقه ۲ و رئیس سازمان بوستانها نیز با بیان اینکه بازنشستگی تعریف خود را دارد، گفت: اگر کارمندی تقاضای بازنشستگی کند و رئیسش قبول نکند این کارمند بازنشسته تلقی نمیشود و اگر کارمندی متقاضی باشد و مقام مافوق آن نیز موافقت کند، این فرد بازنشسته نمیشود و از حالت اشتغال به بازنشستگی تبدیل میشود و مستمری دریافت میکند البته این توضیحات منطقی نیست اما قانونی است و کشت پور و مختاری تا زمانی که این اتفاق برایشان رخ ندهد( قبول مقام مافوق) بازنشسته تلقی نمیشوند.
این عضو شورای شهر تهران در مورد شخص مختاری بیان کرد: مختاری تا زمانی که حکم بازنشستگی دریافت نکند، هر سنی داشته باشد، کارمند رسمی شهرداری تهران است.
وی در پایان گفت: امیدواریم اعضای شورای شهر به طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزههای معاونت شهرداری تهران و حذف پستهای قائم مقام یا جانشین و مشاور در کلیه واحدهای شهرداری در روز یکشنبه هفته آینده (۲۵ آذرماه) رای مثبت دهند.
انتهای پیام/ 251