رئیسی در همایش امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر، سنگ بنای نظام جمهوری اسلامی است

دادستان کل کشور گفت: سنگ بنای نظام جمهوری اسلامی ایران امر به معروف و نهی از منکر است.
کد خبر: ۳۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲ - 27October 2014

امر به معروف و نهی از منکر، سنگ بنای نظام جمهوری اسلامی است

به گزارش دفاع پرس، حجت الاسلام والمسلمین"سید ابراهیم رئیسی"  دادستان کل کشور در همایش ملی «قانون امر به معروف و نهی از منکر» با اشاره به اینکه در میان کنترلها خودکنترلی کارآمدترین نوع کنترل است، گفت: تمام همّ نظام تربیتی در اسلام بر مبنای همین است که مردم خود قانونمند باشند. همچنین بین افزایش و گسترش فرهنگ و باورهای دینی و اخلاقی با کاهش جرم و جنایت رابطه مستقیم برقرار است. اینجا نقش مبلغین دینی برجسته می شود.

وی در تشریح دومین ضمانت اجرای قانون، گفت: حساسیت آحاد مردم و نظارت ملی دومین ضمانت اجرای قانون محسوب میشود. مردم باید خود را موظف بدانند که در مقابل ترک معروفات و انجام منکرات حساس باشند. در اسلام مؤمن بدون حساسیت نداریم.
 
رئیسی ادامه داد: بسیار در فرهنگ غربی و ساختارهای نظام سلطه بحث حساسیتزدایی در جامعه دینی دنبال میشود و بسیار تلاش میکنند که حساسیت را کاهش دهند و در نتیجه انجام منکرات و ترک معروفات را به دنبال خواهد داشت.
 
وی اظهار داشت: اگر میخواهیم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اجرا شود باید حساسیتهای فردی برانگیخته شود. همچنین بین امر و نهی با وضع و موعظه تفاوت است. آمر به معروف خودش امر به معروف نمیکند بلکه حکم خدا و پیغمبر است که از زبان او صادر میشود.
 
دادستان کل کشور اضافه کرد: این جانشینی و نیابت از انبیاء و اولیاء در قضاوت هم وجود دارد. امر به معروف و نهی از منکر از در انتقامجویی اسمش امر به معروف نیست. همچنین در این امر مانند قضاوت حب و بغض نباید دخالت کند.
 
وی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل اساسی است و زیربنای قانونمداری و جزء سنگبناهای این نظام است. همگان باید در مقابل این اصل احساس مسئولیت کنند.
 
رئیسی گفت: سومین ضمانت اجرای قانون اجرای امر به معروف و نهی از منکر به شکل سازمانیافته و نهادینه شده است و در این زمینه تمامی دستگاههایی که شأن نظارت دارند وظیفهمندند که نگذارند منکری در سازمانی رخ دهد.
 
وی ادامه داد: چهارمین ضمانت اجرای قانون برخورد عبرتآموز با متخلفان و کسانی که منکر انجام میدهند است. در روایت داریم که اگر میخواهید زنده بودن یک جامعه را امتحان کنید ببینید معروف در آن انجام میشود و چه مقدار منکرات ترک میشود.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار