به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، چهارمین برنامه 40 سال با رسانه ها، عصر سهشنبه بیستم آذرماه با حضور علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، مهدی صادقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، ساسان شاه ویسی، رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی و با اجرای فرید محمدی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
مهدی صادقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، در این برنامه، در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا رسانه پیشران اقتصاد است، اظهار داشت: طبیعی است که رسانه باید بتواند نقش بارز خود را در عرصههای مختلف ایفا کند و در گذشته این اتفاق رخ داده است. زمانی که صحبت از رسانه پیش میآید، باید بدانیم که مخاطبان چه کسانی هستند.
وی ادامه داد: رسانه دارای دو گروه از مخاطبان است. دسته اول مخاطبانی است که در حیطه اقتصادی باری بر دوش دارند و به عنوان تولیدکننده مسئولاند و دارای فعالیتهایی هستند. دسته دوم به آن گروه از مخاطبان گفته میشود که در عین تولیدکننده، مصرف کننده هستند.
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: مردم از جمله مخاطب مهم یک رسانه به شمار میروند، اما علاوه بر مردم، مخاطب دیگری به نام نهاد دولتی، حاکمیت، سیاست گذار و تصمیم گیرنده هم وجود دارد. شاید آنها هم از جنس مردم باشند، اما نقش شان متفاوت از مردم است.
وی بیان کرد: رسانهای میتواند راهش را ادامه دهد که در شرایطی قرار داشته باشد تا به واسطه آن نظام اقتصادی روی پای خود بایستد. البته رسانه برای ادامه حیاتش دچار برخی نارساییهایی است و اقتصاد باید از رسانه مراقب کند تا به خوبی از عهده نقشش بر بیاید.
صادقی اظهار کرد: رسانه تنها نمیتواند نقش القایی را در حوزه اقتصاد داشته باشد بلکه در کنار این ویژگی باید جریان اقناعی را هم پیش روی خود ایجاد کند. رسانه خوب، رسانهای است که برای ایجاد جریان اقناعی، از امکانات و راهبردهای لازم هم بهرهمند باشد.
وی بیان داشت: یکی از ویژگیهایی که بازار باید دنبال کند، موضوع شفافیت است. اگر این شفافیت وجود داشته باشد، تولیدکننده و مصرف کننده به نقطه مثبت خواهند رسید. درواقع رسانه باید مخاطب را اینگونه اقناع کند که اگر کالای ایرانی و محصول ایرانی نقایصی دارد، اما با مصرف مان میتوانیم به رشد و بالندگی اقتصاد کشور کمک کنیم، قطعا مصرف کنندگان مان به این سمت خواهند رفت.
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: فضای مجازی در بسیاری از کارکردهای اقتصادی میتواند تأثیرگذار باشد چراکه اگر قرار است مطلبی را در رسانه مکتوب منتشر کنیم، محدودیت کاغذ سبب میشود نتوانیم این امر را محقق کنیم درحالی که فضای مجازی این امکان را به ما میدهد که نشر گستردهای برای مطالب داشته باشیم. ما در فضای مجازی امکان بالندگی بیشتری داریم و آینده هم با رنگ و بو و غلظت فضای مجازی برای تحقق اهداف مان راحتتر خواهد بود.
وی افزود: نقشی که رسانههای مجازی میتوانند روی کارکرد اقتصادی تأثیر بگذارند، قابل توجه است.
صادقی اظهار کرد: امروزه اثبات شده است که عملکرد اقتصادی تنها متأثر از عوامل و مؤلفههای اقتصادی نیست بلکه مؤلفههای فرهنگی در کنار مؤلفههای اقتصادی، آن را به سمت جریان مطلوب هدایت میکند.
در ادامه علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، با اشاره به تأثیر رسانه در پیشرفت اقتصادی گفت: در هر نقطهای که نقش دولت در آن کمرنگ شده باشد، نقش مطبوعات پررنگ بود. نزدیک به هشتاد درصد اقتصادمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دولت و حاکیمت بود و اگر رسانه را به عنوان صنعت تعریف کنیم، این صنعت زیرمجموعه حاکمیت معنا میدهد.
وی با طراح این پرسش که چرا رسانهای در تزاز بین المللی نداریم، ادامه داد: نوع اقتصاد حاکم بر کشور سبب شده است تا چنین رسانهای را نداشته باشیم. پس از انقلاب، رسانه دارای فراز و فرودهایی است و در بخشهایی کم رنگ و در بخشهایی پررنگ بوده و حتی گاهی نقشش را به خوبی ایفا کرده و گاهی هم تسخیر شده است.
مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد در پاسخ به این پرسش که رسانه چه کارهایی باید برای پیشرفت اقتصاد انجام دهند، گفت: امروزه رسانهها میتوانند سبب تغییر رفتارهای مختلف شود به این معنا که برای مخاطب احساس نیاز کنند.
وی با طرح این پرسش که آیا رسانهها برای تأثیرگذاری بر اقتصاد مرجعیت دارند، افزود: اثرگذاری رسانهها بر تغییر رفتار مخاطب انکارناپذیر است، اما پس از انقلاب نتوانستیم برای رسانهها مرجعیتی درست کنیم. اگر امروز اقتصاد کشور رتبه ۱۸ را دارد، آیا رسانهها هم در چنین وضعیتی هستند؟
بختیاری ادامه داد: یکی از دلایلی که صنعت رسانه نتوانست هم تراز با صنعت اقتصاد کشور رشد کند، نبود زیرساختهای لازم است؛ بنابراین باید نگاه دولت به صنعت رسانه تغییر کند و در صورت تغییر میتوانیم شاهد تحقق نتایج مثبت باشیم.
وی بیان کرد: نگاه مان به پدیده رسانه؛ اجتماعی، امنیتی و سیاسی بود، درحالی که اگر برای بقای هر موجودی، نگاه اقتصادی نداشته باشیم، امکان ادامه بقا نخواهد بود.
مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد تصریح کرد: مجموعه سیاست گذار کشور نسبت به موضوع فرهنگ و رسانه نگاه اقتصادی ندارند و نگاه شان صرفا فرهنگی بوده و این بار را بردوش دولت گذاشته شده است. اگر نوع نگاه مان به رسانه تغییر کند، قطعا تأثیر بسزایی میتواند به توسعه اقتصاد و تغییر رفتارهای مخاطب داشته باشد.
وی بیان کرد: امروز اگر مقایسهای در صنعت خودرو میان دو کشور ایران و کره جنوبی داشته باشیم، متوجه میشویم که کره جنوبی با وجود آنکه همزمان با ما وارد این صنعت شده است، بسیار عملکرد پیشرفتهای دارد تا جایی که به صادرات خودرو به اروپا و آمریکا میپردازد درحالی که ما هنوز در این موضوع نتوانستهایم مصرف کننده خود را به استفاده از خودروی ملی راضی کنیم.
مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد تصریح کرد: امروز رسانهها نتوانستهاند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. اگر رسانهها در بحث شفافیت عملکرد خوبی داشتند و مخاطب را به درستی اقناع میکردند، وضع امروز ما بهتر بود.
وی بیان کرد: بیش از سی سال از جنگ گذشته است و ما فضاهای مناسبی برای پیشرفت داشتیم که متأسفانه تلاش مان کم بود. رسانهها آنقدر تأثیرگذار هستند که میتوانند بر رفتار مصرف کننده تأثیر بگذارند و دولت هم میتواند از قدرت تأثیر رسانه برای پیشرفت اقتصاد کشور استفاده کند.
بختیاری اظهار کرد: رسانه و شبکههای اجتماعی به معنی عام کلمه میتوانند در رفتارهای مخاطب تأثیرگذار باشند و دولت با سیاست گذاری دولت و دقیق میتواند از این ظرفیت در جهت منافع ملی و توسعه اقتصادی کشور بهرهمند شود.
در ادامه ساسان شاه ویسی، رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیر رسانه بر ابعاد اقتصادی، گفت: رسانه نهادی است که باید بتواند ذهن مخاطب اقتصادی را مدیریت کند و برای تحقق این امر نیازمند تأمین امکانات و زیرساختهای لازم هستیم. همچنین باید جایگاه تخصصی را برای رسانه قائل شویم. برای مثال تهیه کننده سیاسی نمیتواند، تهیه کننده یک برنامه اقتصادی باشد.
وی افزود: یکی از دلایلی که بخش انرژی و آب از عدم کارآیی مصرف رنج میبرد، به رسانهها مربوط میشود که رسانهها باید در این زمینه جریانهای القایی خود را برای بهینه سازی مصرف کننده به گونهای عمل کنند تا مصرف کننده استفاده بهینه از آب و انرژی داشته باشد.
رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی تصریح کرد: معتقدم اگر 40 سال آینده دوباره گردهم جمع شویم و تأثیر رسانه را بر اقتصاد مورد بررسی قرار دهیم، قطعا متوجه میشویم که رسانه و ارتباطات به دلیل ظرفیتهایی که دارند، بر اقتصاد تأثیرگذار بودند.
وی بیان کرد: بهینه سازی مصرف و تغییر رفتار تنها به عوامل اقتصادی مربوط نیست بلکه سایر مؤلفهها همچون فرهنگ میتواند تحت عنوان مؤلفههای غیراقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.
شاه ویسی اظهار کرد: ما در فرموله کردن تأثیر رسانه و فرهنگ در رفتارهای اقتصادی باید دقت بیشتری داشته باشیم و مسیرهای دقیق تری را طراحی کنیم تا در نهایت بتوانیم به تحلیلهای لازم دست یابیم.
وی بیان کرد: امروز جایگاه رسانه نقش سلسله اعصاب اقتصاد را ایفا میکند. اگر نقش رسانه را اینچنین ببینیم، در این 40 سال گذشته در حد بضاعت توانسته است کارآیی لازم را داشته باشد.
رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی تصریح کرد: اگر امروز کره جنوبی در قیاس با کشورمان در صنعت خودرو پیشرفت داشتهاند، آنها همچون ما ۴۰ سال تحریم نبودهاند و حتی هشت سال جنگ تحمیلی نداشتهاند.
وی بیان کرد: امروز رسانه میتواند نقش قطب نما برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و جویای علم و دانش باشد.
شاه ویسی اظهار کرد: ما موظفیم در حوزه دانشگاه، علمی و حتی تریبون نماز جمعه از قابلیتهای رسانه بهرهمند شویم.
انتهای پیام/ 112