خرازی:

ثبات غرب آسیا از راه نظامی امکان‌پذیر نیست

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: حضور ایران به برقراری ثبات در سوریه کمک کرده و تهران آماده همکاری با کشور‌های منطقه است.
کد خبر: ۳۲۳۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷ - 17December 2018

باید نشان دهیم قهرمان میدان صلح هم هستیمبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، «سیدکمال خرازی» امروز (دوشنبه 26 آذرماه) در همایش «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت» با بیان اینکه ما ثابت کردیم در برابر تحولاتی که با هدف بی‌ثباتی انجام می شود ساکت نمی‌نشینیم، اظهار داشت: در منطقه دیدیم که داستان سوریه برای تجزیه این کشور و داستان عراق برای حاکم شدن تروریسم و همچنین لبنان و یمن آغاز شد، اما در سوریه همچنان دولت بشار اسد حاکم است.

وی افزود: در حالی که همه مدعی بودند ظرف یک ماه اسد ساقط خواهد شد امروز می‌بینیم دولت‌هایی که با آن مخالف بودند یکی یکی روابط خود را با دولت سوریه برقرار می‌کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: روز گذشته رئیس جمهور سودان به دمشق سفر و با آقای اسد دیدار کرد. دولت‌های دیگر هم یکی یکی سفارتخانه‌های خود را به سوریه باز می‌گردانند؛ همه اینها نشان دهنده آن است که ما در ثبات منطقه موثر بوده و توانستیم از عوامل بی‌ثبات ساز که می‌خواستند کشورهای منطقه را تجزیه کنند جلوگیری کنیم.

خرازی گفت: ما نشان دادیم که مرد میدان نبرد هستیم و بعد از موفقیت‌های نسبی امروز هم باید نشان دهیم قهرمانان میدان صلح هستیم. به این بیندیشیم، حال که توانسته ایم در میدان نبرد به پیروزی برسیم، اکنون زمان آن است که صلح و ثبات را در منطقه برقرار کنیم.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی گفت: باید ببینیم که چه اقداماتی برای برقراری صلح و ثبات و آرامش در منطقه می‌توانیم داشته باشیم و چگونه می‌توانیم یک ساز و کار امنیت منطقه‌ای نائل شویم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: برای دستیابی به این هدف ابتدا باید تحلیل دقیقی از اوضاع و موقعیت فعلی داشته باشیم و به دور از هر گونه سوگیری تحلیل‌های مان را ارائه دهیم؛ چراکه تحلیل‌هایی که سوگیری داشته باشد نمی‌تواند مورد توافق همه اطراف قضیه قرار گیرد.

خرازی ادامه داد: واقعیت این است که جبهه مقاومت به پیروزی‌های زیادی نائل آمده است ولی این به این معنا نیست که یک جبهه از قدرت هژمونیک برخوردار است.

وی تصریح کرد: هیچ کدام از قدرت‌های منطقه‌ای توان هژمون شدن ندارند و نمی توانند رقیب خود را حذف کنند. البته جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت مدعی هژمون نبوده و نخواسته بر منطقه مسلط شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: بحث ایران هراسی که دیگران مطرح می‌کنند و می‌گویند ایرانی‌ها می‌خواهند امپراطوری پارس را تشکیل دهند جنگ روانی است که پایه و اساسی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این دیگران هستند که با آوردن بیگانگان به منطقه دنبال هژمونی بودند چون خودشان قدرت هژمون ندارند می‌خواستند از قدرت های بین المللی استفاده کنند.

خرازی با تاکید بر لزوم ارایه ایده جدید دستیابی به صلح و ثبات در منطقه گفت: کشورهای منطقه می توانند بجای اتتلاف برای جنگ، گفت‌وگوی درون تمدنی را در دستور کار قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه باید ایده نویی در منطقه ایجاد شود که همه دور آن جمع شوند و آرامش ایجاد شود اظهار داشت: ایده‌ای که به نظر می‌رسد می‌توان روی آن کار کرد گفت‌وگوهای درون تمدنی است؛ چراکه کشورهای منطقه همگی بعد از ظهور اسلام در کدام سهم قابل توجهی در ظهور و گسترش این تمدن عظیم داشته‌اند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: در هر کشوری از تمدن اسلامی صحبت کنید به گذشته خود افتخار می‌کنند و اگر باب این تمدن گفت‌وگو طراحی شود می‌تواند محوریت ایجاد کند و کشور ها دور آن جمع شوند و آرامش ایجاد شود. بنابراین باید پرچم احیای تمدن اسلامی را برافراشت و به جای ائتلاف‌هایی که امروز برای جنگ به راه افتاده است ما باید به تمدن شکوهمند اسلامی خود بازگردیم. همین امر خود بیداری اسلامی است و ما می‌توانیم آگاهی در کشورهای منطقه ایجاد کنیم و به تمدنی که داشته ایم بازگردیم.

خرازی گفت: واقعیت دیگر این است که اغلب حکومت‌های منطقه برخاسته از اراده ملت‌ها نیستند بلکه حکومت‌های اقتدارگرایی هستند که شیوه‌های طایفه‌گرا دارند. منافع قدرت‌های دیگر هم در ایجاد اختلاف بین حکومت‌ها و مردم منطقه است. وابستگی حکومت‌هایی که برخاسته از اراده مردم نیستند به این قدرت‌ها افزایش می‌یابد. نمونه این مسئله آمریکاست که از کشورهایی مثل عربستان و امارات استفاده می‌کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: واقعیت دیگر این است که برخی رهبران منطقه دنبال جاه‌طلبی هستند هرچند این جاه‌طلبی زمینه‌ای ندارد ولی آن‌ها باز هم این تجربه شکست خورده را تکرار می‌کنند.

خرازی اضافه کرد: به نظر می‌رسد ما نتوانستیم از پیروزی‌هایی که در جبهه‌های نبرد داشته‌ایم در صحنه سیاسی به خوبی استفاده کنیم و در این زمینه نیاز به تحرک سیاسی و طرح‌های سیاسی جدی‌تر داریم.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ما دستمان خالی نیست گفت: آقای دوویلپن نخست وزیر سابق فرانسه در دیداری که با وی داشتم گفت شما تحرک کافی ندارید در حالی که دستتان پر است.

خرازی اضافه کرد: اگر ما بخواهیم در ثبات سازی منطقه تاثیر گذار باشیم باید فعالیت های خود را افزایش دهیم و طرح هایی داشته باشیم که آن ها را تبلیغ و از موقعیت کشور که در میدان نبرد به دست آمده بهره برداری لازم را بکنیم.

وی افزود: همه اذعان دارند که جمهوری اسلامی با ثبات ترین کشور در این منطقه پر تلاطم است و این امنیت که به برکت حضور رزمندگان اسلام در اطراف ایران و نیروهای امنیتی در داخل کشور ایجاد شده سرمایه بسیار با ارزشی است. امروز هر کس وارد ایران می‌شود اذعان می‌کند که امنیتی که در ایران هست در بسیاری از کشورها نیست.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: حکومت ما برخاسته از اراده مردم است و حکومتی نیست که بر مردم تحمیل شده باشد و مردم ما با رای و انتخابات جمهوری اسلامی را پذیرفتند و هر سال در یک انتخابات شرکت می کند.
خرازی تاکید کرد: ما آماده ایم با همه حکومت ها اعم از این که برخاسته از اراده مردم باشند و یا طایفه ای و سنتی در جهت صلح و امنیت همکاری کنیم.

بر اساس این گزارش، همایش یک روزه «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت» در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها