وزیر دادگستری در جمع خبرنگاران:

ارتباط اسیدپاشی با امر به معروف و نهی از منکر نارواست/تبادل زندانی با قبرس در روزهای آینده

وزیر دادگستری در رابطه با این موضوع که برخی رسانه‌ها اسیدپاشی‌های اخیر را به امر به معروف و نهی از منکر ارتباط دادند و همین موضوع منجر به جولان رسانه‌های غربی شد، گفت:‌ این پیش‌داوری‌ها و تحلیل‌هایی که صورت می‌گیرد نارواست.
کد خبر: ۳۲۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴ - 28October 2014

ارتباط اسیدپاشی با امر به معروف و نهی از منکر نارواست/تبادل زندانی با قبرس در روزهای آینده

به گزارش دفاع پرس، حجت الاسلام "پورمحمدی" وزیر دادگستری در حاشیه مراسم بیستمین سالگرد تأسیس سازمان تعزیرات حکومتی با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بازداشت مدیرکل حقوقی وزارت نیرو در پرونده وکیل 32 میلیاردی صحت دارد یا خیر؟ گفت: قطعاً هر خبری که باشد از سوی مقامات قضایی در وقت مناسب به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی افزود: آنچه مهم است این است که ما به طور جدی در رابطه با مبارزه با فساد کوتاهی نخواهیم کرد و دولت با دستگاههای نظارتی هماهنگی خواهد داشت و هر پرونده ای چه در گذشته و چه در حال باشد مورد رسیدگی قرار میگیرد.
 
یکی از خبرنگاران گفت که یکی از وظایف دادگستری حمایت از بزهدیدگان اجتماعی است، چرا در بحث اسیدپاشی حمایتی از قربانیان حادثه نشد؟ که وی در پاسخ گفت: مهم این است که آسیبدیدگان اجتماعی مورد حمایت و ترمیم قرار گیرند ضمن اینکه دولت به طور جدی موضوع را دنبال می کند.
 
وزیر دادگستری تصریح کرد: الان وقت درمان است که خوشبختانه این اقدام از سوی دولت و ارگانهای امدادی در حال انجام است، بزهدیدگانی که شما میگوید بزهدیدگان ناشی از محکومیت جرم هستند اما در هر حال منابع ما محدود است و بودجه امسال ما در این بخش، تنها 5 میلیارد تومان بود.
 
خبرنگار دیگری پرسید آیا حمایت از قربانیان اسیدپاشی شامل قربانیان قبلی این حادثه میشود که پورمحمدی در پاسخ گفت: افرادی که در حادثه اسیدپاشی چه در قبل و چه الان حادثه دیدند باید پروندهشان منجر به صدور حکم شود، گاهی صدور حکم طولانی می شود ما تا زمانی که حکمی صادر نشود مجوز پرداخت نداریم.
 
وی ادامه داد: باید مراحل صدور حکم تمام شود و ما از تاریخ ابلاغ حکم منتظر تأمین بودجه میشویم و به ترتیب مبالغ را تخصیص میدهیم.
 
وی در پاسخ سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه پس از حادثه اسیدپاشی برخی رسانهها این ماجرا را به امر به معروف و نهی از منکر ارتباط دادند و همین موضوع منجر به جولان رسانههای غربی شد، نظر شما در این خصوص چیست، گفت: این پیشداوریها و تحلیلهایی که صورت میگیرد تا زمانی که اصل ماجرا روشن نشود نارواست.
 
وی ادامه داد: به هر حال بحث حقوق بشر در این رابطه درست است چرا که به حقوق افرادی تجاوز شده،اما ما خودمان به رعایت کامل حقوق بشر معتقدیم و اسلام هم در این زمینه تأکید دارد.
 
وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: ما در تأمین حقوق شهروندان پیش رو هستیم و اگر تعدی صورت گیرد، حتماً استیفای حق داشت و عاملان این جنایت برخورد خواهیم کرد.
 
پورمحمدی تأکید کرد: در هر صورت باید اول عاملان جنایت شناسایی و دستگیر شوند و پس از آن کار قضایی شروع شود و در نهایت منجر به صدور حکم میشود ضمن اینکه باید شاهد سرعت در اجرای حکم باشیم.
 
وزیر دادگستری گفت: جذب نیرو آغاز شده و ما لیست بزرگی را از قوه قضائیه گرفتهایم که در آن نزدیک 40 هزار نفر برای گزینش قضات نامنویسی کرده بودند که بیش از 2 هزار نفر از آنها نخبه بودند.
 
وی ادامه داد: بخشی از آنها جذب قوه قضاییه شدند و ما بنا داریم از این ظرفیت برای جذب نیرو در سازمان تعزیرات حکومتی استفاده کنیم.
 
پورمحمدی در پاسخ به سؤال خبرنگاری  مبنی بر اینکه آخرین وضعیت همکاری شما با بنیاد تعاون زندانیان به کجا رسیده است، گفت: ما دو مشکل اساسی داریم که یکی از آنها افزایش جمعیت زندانیان است.
 
وزیر دادگستری تصریح کرد: ما باید جمعیت کیفری زندانها را کاهش دهیم و اصلاح و بازسازی محل نگهداری زندانیان را در دستور کار خود قرار دهیم.
 
وزیر دادگستری با اشاره به اینکه بودجه زیادی برای بازسازی و یا تأسیس زندانهای جدید به خصوص اردوگاههای مواد مخدر در اختیار سازمان زندانها قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر بیش از 50 درصد زندانیان را محکومین مواد مخدر تشکیل میدهند و اخیرا دولت بودجه قابل قبولی را برای ساماندهی وضعیت زندانیان در اختیار سازمان زندانها قرار داده اما نکته مهم این است که ما باید برای زندانیان کار و آموزش حرفهای داشته باشیم.
 
پورمحمدی تصریح کرد: خوشبختانه از 15 هزار زندانی شاغل کمتر از  2 درصد به زندانها بازگشتهاند، رئیس سازمان زندانها اخیرا در جلسه هیأت دولت گزارشی آزاردهنده و نگرانکننده اما کامل را از وضعیت زندانها و زندانیان ارائه کرد و دولت قول جدی برای همکاری داد در حال حاضر این موضوع به کمیسیون اجتماعی دولت احاله شده تا مشکلات زندانیان بررسی شود. من هم خودم به طور ویژه پیگیر موضوع هستم. یکی از برنامهها رفع مناقصهها است که کمک میکند زندانیان از تولیدات خود در داخل زندان استفاده کنند.
 
یکی از خبرنگاران پرسید که چرا در راستای استرداد و تبادل زندانیان با عربستان تبادلی ندارید که پورمحمدی در پاسخ گفت: ما با هر کشوری که مایل باشد همکاری خواهیم داشت، همه در کنوانسیون ضد فساد عضو شدهایم و آنجا همه کشورها متعهد به همکاری هستند.
 
پورمحمدی خاطر نشان کرد: در خصوص قراردادهای استرداد مجرمین موضوع دوطرفه است؛ در هر صورت ما الان با 40 کشور در بحث تبادل زندانیان در ارتباط هستیم و آخرین تبادلی که صورت گرفت با کشور ژاپن بود ضمن اینکه در روزهای آینده شاهد تبادل زندانی با کشور قبرس خواهیم بود.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار