دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

جای خالی اسم «شهدای زن» در نامگذاری خیابان‌ها

مدت‌هاست بحث نامگذاری خیابان‌ها و معابر به نام شهدای زن مطرح است؛ اما اقدامی جدی تاکنون در این خصوص صورت نگرفته و جای اسم شهدای زن در نامگذاری خیابان‌ها و معابر همچنان خالی است.
کد خبر: ۳۲۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 25December 2018

منتشر نشود/نام گذاری معابر به نام حماسه آفرینان زن در پیچ و خم بی توجهیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، کافی است در هر محله‌ای که زندگی می‌کنیم و به خصوص محله‌های قدیمی سری بچرخانیم تا نام ده‌ها شهید از جلو چشمانمان بگذرند، کوچه‌های ما در گذر سال‌ها به نام شهدای گرانقدر وطنمان مزین شده است، مردانی که روزی اسلحه به دست گرفتند و برای دفاع از خانه و کاشانه و اعتقاداتشان رو به روی دشمن سینه سپر کردند.

پس از انقلاب اسلامی و به ویژه بعد از دوران هشت سال دفاع مقدس، زمانی که کم کم نام خیابان‌ها از اسامی دوران پهلوی به نام شهدا تغییر یافت، دیگر چشم عابران و رهگذران به این نام‌ها عادت کرده و نام شهدا با بخشی از زندگی ما عجین شده است. امروز نام بسیاری از خیابان‌ها، اتوبان‌ها و کوچه‌های پایتخت به نام شهدای تهرانی، سرداران و شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی مثل اتوبان شهید بابایی، خیابان شهید عراقی، بزرگراه شهید همت، میدان شهید طهرانی مقدم و یا شهدای انقلاب اسلامی مثل خیابان شهید مفتح، خیابان شهید مطهری، نامگذاری شده است. حتی در این بین نامی از شهدای جبهه مقاومت اسلامی در دیگر کشورها را هم بر دیوارهای تهران می‌توان دید، مثل خیابان شهید احمد قصیر که از شهدای لبنانی که به امیر استشهادیون معروف است و یا شهید فتحی شقاقی از بنیانگذاران جهاد اسلامی فلسطین که توسط موساد به شهادت رسیده است.

شهدای اقلیت های دینی هم از دیگر شهدا مستثنی نیستند و اگر در تهران به محله های ارمنی نشین سری بزنید می توانید نام تعدادی از آن ها را بر روی کوچه ها ببینید، کسانی که فارغ از سن و دین و شغلشان تنها برای یک هدف مقدس حماسه هایی فراموش نشدنی را خلق کردند.

شاید جالب باشد اگر بدانید در بین آمار شهدا ما حدود شش هزار شهیده زن داریم که در طول دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی داریم به شهادت رسیدند که تعدادی از آن ها جزو زنان حماسه آفرین جبهه های نبرد هشت سال دفاع مقدس و دوران انقلاب اسلامی بودند، زنانی که در کنار وظایف و مسوولیت های زنانه خود دوشادوش مردان به میدان مبارزه با استعمار و یا مهاجمان به خاک کشور ایستادند و حماسه ای را خلق کردند تا نامشان در کنار مردان این مرز و بوم به عنوان دلاوران صحنه های دفاع کشور ثبت شود. در این میان زنانی هستند که گاه فرماندهی میدان های جنگ را برعهده داشتند و یا با پرورش نسلی از مردان بزرگ تاریخ ساز شدند اما جای نام و نشانشان بر پیکره شهر خالی است، کمتر کسی که نامی از شهدای زن را شنیده باشد، شاید تنها اطلاعات ما از شهدای زن به انتخاب سالیانی شهدای شاخص از سوی بسیج برمی گردد که هر ساله در بین اسامی شهدا نام یک شهیده زن هم وجود دارد.

مدتی پیش بود که شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشست تجارب زیست زنان با اشاره به وجود شهدای زن گفته بود که زنان مسوول تغییر چهره شهر هستند و تاکنون کمتر کوچه ای به نام آن ها نام گذاری شده است.

مدتی است زمزمه نامگذاری خیابان های تهران به نام شهدای زن شنیده می شود؛ اما تنها چیزی که دیده نمی شود اقدام عملی در این خصوص است. علیرغم اظهار نظر برخی از نمایندگان شورای شهر برای این کار هنوز حتی نام کوچه ای کوچک به نام حماسه آفرینان و شهیدان زن نام گذاری نشده. طبق ماده ۷۱ ‌قانون تشکیلات، شورای شهر تهران مسوول اصلی نام گذاری کوچه ها و معابر است و اعضای شورای شهر باید در این خصوص تصمیم بگیرند.

مریم مجتهد زاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس از اقدامات این سازمان برای رایزنی با شورای شهر در این خصوص گفت: مکاتبه ای با شورای شهر داشتیم تا هم میدانی را به اسم زنان کنند ولی اقدامی هم نشده است پیگیر موضوع هستیم و محلاتی را هم برای این کار شناسایی کرده و در نظر گرفتیم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها