به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست نقد و بررسی فیلم مستند «قطار مسیر۶۰» با حضور «کتایون جهانگیری» کارگردان اثر و «علیرضا میرعلینقی» کارشناس و مورخ موسیقی، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
این فیلم به تاریخ موسیقی بعد از انقلاب میپردازد که در سال ۱۳۹۱ ساخته شد، اما به دلیل تغییرات مدیریتی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی امکان اکران پیدا نکرد اما از روز شنبه هشتم آذر ۱۳۹۷ در گروه هنر و تجربه اکران خواهد شد.
«کتایون جهانگیری» در ابتدای این نشست اظهار داشت: تحقیقات فیلم «قطار مسیر۶۰» در سال ۱۳۹۲ ساخته شد و بعد از یکی ۲ اکران محدود عملا امکان نمایش نداشت. توضیح روشنی هم داده نشد چرا این فیلم بایکوت شد. تا بعد از پنج سال امکان اکران پیدا کرد. برخی انتقاد میکردند که چرا سراغ هنرمندان درجه یک نرفتی در حالی که اهالی موسیقی که ما به سراغ آن رفتیم از بزرگان دهه ۶۰ بودند. مثل گلریز و دیگران. در کنار آن سعی کردم از طیفهای متنوعی استفاده کنم تا با دیدگاههای گوناگونی آشنا شویم.
وی در ادامه توضیح داد: اهالی موسیقی حتی کسانی که موسیقی انقلابی کار میکردند با نگاه تند برخی مدیران روبهرو شدند که نمیخواستند هیچ نوع موسیقی در کشور ساخته شود. هنرمندان حوزه موسیقی برای حفظ خود سختهای بسیاری را تحمل کردند.
جهانگیری تصریح کرد: من به دنبال تحلیل موسیقی انقلاب نبودم مطلب دیگر اینکه اهالی موسیقی با گذشت سه دهه از آن سالها تغییر کردهاند و نسبت به آن سالها نگاه جانبدارانه ندارند. اتفاقا نگاه طرف مقابل (مخالفان موسیقی انقلابی) نگاه جانبدارانهتری است و نسبتهای نادرستی به موسیقی آن دوران می دهند.
این مستندساز درباره مصاحبه با افراد دیگر گفت: من نگاه جانبدارانه را در شیوه ساخت فیلم میگنجانم نه انتخاب آدمها، چراکه با بسیاری از فعالان موسیقی مصاحبه کردم، اما امکان استفاده از آنها نبود. شیوه تدوین نیز همین گونه است در واقع اگر من چیزی در فیلم آوردهام تایید نگاه آدمهای فیلم است نه حرف و نظرات من.
«علیرضا میرعلینقی» در ادامه این نشست اظهار داشت: فیلم، دایرهالمعارف نیست و ساخت فیلم کار مشکلی است، مشکلات اهالی موسیقی ارتباطی به وزارت ارشاد ندارند و اگر برخی از آنها گذشته خود را قبول ندارند باید بدانند نان و نام خود را از موسیقی انقلابی دارند. یکی از همین دوستان به کلی گذشته خود را منکر شد و از ساخت موسیقی انقلاب و جنگ تحمیلی پشیمان است. این یک نمونه از مشکلات ساخت فیلم مستند در حوزه موسیقی است که نمیتوانید سراغ افراد مختلفی بروید. برخی برای منفعت طلبی راست و دروغ را در هم تنیدهاند. افرادی که در فیلم «قطار مسیر ۶۰» با آنها مصاحبه شد، افرادی بودند که در جریان موسیقی تصمیم گیرنده نبودند. کسان دیگری موسیقی انقلابی را جهتدهی میکردند.
وی در ادامه توضیح داد: برخی نگاههای تند باعث شد که بزرگان موسیقی در آن دوران در انزوا قرار بگیرند، اما باید توجه داشته باشید که این فیلم قصد دارد موسیقی انقلاب را مورد بررسی قرار دهد و طبیعی است که نمیتوان به همه آنها پرداخت.
انتهای پیام/ ۱۶۱